Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
AKK;n juhlavuosi

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä keskustelua
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
timo lintunen



Liittynyt: 14 Jou 2008
Viestejä: 124
Paikkakunta: urjala

LähetäLähetetty: 18.03.2011 20:20    Viestin aihe: AKK;n juhlavuosi Vastaa lainaamalla viestiä

Autourheilun Kansallisen Kilpailulautakunnan tavoitteet olivat paitsi järjellisen kilpailukalenterin aikaansaaminen myös saada järjestys ja sääntöjen mukainen yhdenmukaisuus kaikkiin järjestettäviin autokilpailuihin, luoda järjestelmä ohjaajien luokittamiseksi ja lisenssimenettely. Tavoitteena oli yhteisymmärrys kaikkien autourheilua harrastavien järjestöjen kesken."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 19.03.2011 00:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainausta tekstistä AIK jäsenlehti Kim Malmströmin mietteitä

JOKKIKSEN TULEVAISUUS PÄÄTETÄÄN NYT:

Kolme vuotta on mielestäni riittavän pitkä aika ajaa nykykalusto loppuun.
Lähtisin rakentamaan tulevaisuuden jokkisautoa autoista joissa vaihteisto ja vetotapa säilyy alkuperäisenä. Kieltäisin muun muassa vierasmoottorit.

Juttu on samansuuntainen kun taannoin oli samaisessa lehdessä
SM etuveto/kardaanikalustolla.

Tämä on sit omaa..

Palkinto keskustelusta olen samaa mieltä..
Monesko kerta kun laitan, että järjestäjä kilpailu lupaa haettaessa olisi mainittu myös palkintojen hintakatto ja lupa myönnettäisiin edm perustein..

Kilpailijoita kyllä tulee kun puitteet on muuten kunnossa mm. rata, sosiaalitilat

AKK:on jo kauan halunnut pois vanhat tuupparit, yleisöä viihdyttämään pitäisi olla uusia mamman kauppakasseja.
Krossi, Jäärata, nyt Jokkis siivous vuorossa.

Monille halvoille 90-luvun koreille ei käyttöä, ei siis saisi tuuppareita eikä voisi tehdä myös kardaaneja.

Jokkis Race jos menee tähän mukaan niin se on soronoo.

Akk:lla on nyt mahdollisuus tehdä säännöt ihan miten huvittaa ja haluaa, nuo säännöt ei ole mihinkään muuttuneet eikä asenteet 30 vuodessa.
Ite ovat luoneet sääntönsä ja nyt kaikki muuttuisi kerralla ilman jatkumoa vanhoihin sääntöihin..

Jokkis Race on uhka ja se halutaan saman katon alle lypsylehmäksi tähän älkööt nyt ruvetko.

Jokkis Race on jo tehnyt omat sääntönsä ja parin vuoden siirtymällä on tulossa harrastajia lisää se on ihan varma.
Mitä porukasta suurin osa tekee alkaa ajamaan etuvetokalustolla.
Kyllä jos rahansa laittaa nui kalliiseen harrastukseen pitää se olla hauskaakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vwtyp1



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Ep

LähetäLähetetty: 19.03.2011 01:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suurin osa porukasta taitanee siirtyä race puolelle jos tuupparit kielletään/säännöillä ajetaan alas, eikä suinkaan ajamaan etuvetokalustolla...
Siinäpähän tulevat huomaamaan ettei yleisöäkään kiinnostaa lähteä katsomaan kisoihin jotain lähes vakioita etuvetoautoja. Tuupparit nyt vaan kuuluu tähän lajiin ja ne on ollut siinä alusta asti lajin sydämmenä. Mutta ei kai muutama ukko koko hommaa saa muutettua jos harrastajat on eri mieltä ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 19.03.2011 02:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vwtyp1 kirjoitti:
Suurin osa porukasta taitanee siirtyä race puolelle jos tuupparit kielletään/säännöillä ajetaan alas, eikä suinkaan ajamaan etuvetokalustolla...
Siinäpähän tulevat huomaamaan ettei yleisöäkään kiinnostaa lähteä katsomaan kisoihin jotain lähes vakioita etuvetoautoja. Tuupparit nyt vaan kuuluu tähän lajiin ja ne on ollut siinä alusta asti lajin sydämmenä. Mutta ei kai muutama ukko koko hommaa saa muutettua jos harrastajat on eri mieltä ?


Milloin ne on meitä kuunnellu.
SM Kemorasta tuli paloseinäsääntö, peitteleen omia/järjestäjän mokia.
Sitten tuli sääntö sprinttiin ja sit poistivat sen kohta ja lopuksi Jääradalle kävikin taas mm. krossiautojen takia.

Nää on näitä esson baarin juttuja.. EI vaan ABC:n 10 vuodessa on jo baaritkin vaihtunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 19.03.2011 06:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vierasmoottoreita löytyy tämän päivän autoista arvatenkin 60 prosentista, voi olla jopa enemmänkin.
Tuntuisi kovinkin kohtuuttomalta esitykseltä ja rahan haaskaukselta paalata nämä moottorit.
Vai olisiko tarkoituksena että näiden moottoreiden ympärille rakennettaisiinkin täysin uusi auto, ei taida sittenkään – nämä moottorithan on monasti ne ainoat osat joita ko autoista on enää jäljellä. Olettaako joku ihan oikeasti että vierasmoottorit kieltämällä jokin ongelma poistuisi…
Jos olettajat voisi ottaa selvää mitä tapahtui sprintin nuortenluokassa. Siellä kuutiotilavuus rajoitettiin alle 1400ccm.
Pätevät velhot rakensivat moottoreita joista irtoaa lähes 200hv. Ja rahaa paloi ihan kiitettävästi, heiltä joilla sitä on.
Kun ei ymmärretty sielläkään rajoittaa moottorin saamaa ilmamäärää, lopputulos oli osittain susi vaikka tarkoitus oli hyvä.

Kyllä päättäjienkin olettaisi ottavan asioista selvää ja seuraavan mitä ympärillä oikeasti tapahtuu.

Minä joka en ole myöskään moottorin rakentaja, kysyn jos en jotain ymmärrä. Kysyin Kemoran liigassa eräältä tunnustetulta auton ja moottorinrakentajalta mikä olisi hyvä ratkaisu.
Hän esitti että moottoriin tuleva ilma tulisi kotelon kautta, johon sallittaisiin yksi pyöreä ilmanoton reikä jonka halkaisija määrättäisiin.
Tällaisia kotelointeja on käytössä rata-autoilun joissakin luokissa.

Pitäisi etsiä edullisia vaihtoehtoja eikä kammeta sitä toistakin jalkaa hautaan.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ari-matti salminen



Liittynyt: 19 Hei 2010
Viestejä: 224

LähetäLähetetty: 19.03.2011 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo imukotelo systeemi tuntuu hyvältä idealta, halpa ja helppo toteuttaa joka autoon. Tekniikka ihmiset voisi kertoa tuosta tarkemmin mikä vaikutus sillä oikeasti olisi.

Kartingissa käytetään mini luokissa 12mm kuristinprikkaa rajoittaa ja tasaa kulkua sopivasti.
(ai niin, AIK poistikin jo tuon toimivan aloittelija luokan) Isät on tosin kekseliäästi kehittänyt uskomattomia järjestelmiä millä ilmaa saadaan koneeseen muuta kautta ja sama mahdollisuus tässäkin tietenkin on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tami



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 81
Paikkakunta: Somero

LähetäLähetetty: 20.03.2011 06:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juu-u ja kukakohan näitä sitten valvoo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 20.03.2011 07:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tami kirjoitti:
juu-u ja kukakohan näitä sitten valvoo


Yhden reiän valvominen on pikkujuttu. Kotelon sääntöjenmukaisuuskin on helppo valvoa ( että ilma tulee vain sallitusta reiästä). Puhalletaan savua kotelloon tästä reiästä. Turbokalustoista tuttu juttu, kun etsitään mahdollisia vuotoja.
--
Jotainhan on pakko tehdä ja melko varmasti tullaan tekemäänkin.

Kokisin paljon mielekkäämpänä "säätää" jo olemassa olevia autoja sellaisiksi että jokamiehenluokan perusteet ja tarkoitus täyttyisivät mahdollisimman hyvin, kuin että jotkut autot ja moottorit kiellettäisiin kokonaan. Se menisi sarjaan "järjettömät ja turhat päätökset".
Tämä on teknisesti haastavaa, mutta uskon että asiantuntemusta säännön hiomiseen löytyy kentältä.

Tietysti pitäisi suosia jossain määrin sitä että autoja tehtäisiin uudemman ajan koreista. Tämä tehty painojen nosto tähtää juurkin siiihen.
Voisihan jatkossa tuo kotelon reikä olla vaikka millin kaksi suurempi 90+ autoissa, tai alle -90 autoissa vastaavasti pienempi suurimmasta sallitusta.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Niko Keronen



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 56
Paikkakunta: Pyhäselkä

LähetäLähetetty: 20.03.2011 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Millähän kaavalla Kimi on laskenut että kolmessa vuodessa nyky kalusto ajetaan loppuun?
Jos miettii että kymmeniä autoja on jemmassa ettei vuosiin ajettu ja satoja joilla ( jopa tuhat ) ajetaan kisa tai pari vuoteen. Sitten päälle kyläkisa vehkeet? Nimen omaan vieras moottori autot, joilla
ajaminen loppuisi kolmessa vuodessa.
Mitä tehdään valmiiksi hommatuille
"varaosille"? Kori, moottori aihiot. Ajetaan kuusankoskelle?

Ostotarjoukset vähenisi, kun turha autoja ostaa ei voi kuitenkaan kohta ajaa.

Autojen rakentelu lopetettaisiin useaksi vuodeksi.

Kyllä näillä toimilla Jokkisracen kilpailijat lisääntyy.
Kun vain ei jokkisrace nyt menisi akk:n talutusnuoraan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 20.03.2011 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samaisessa kirjoituksessa kadehtitaan ruotsalaisia. Radat muka 80-luvulta. Radat on 2000 luvulta, mutta, älytty pitää säännöissä nopeuskatot!
Älytty pitää palkinnot pieninä. Sopii sitä kadehtia kun on älytty pitää laji peruspinnassaan..

Mitä tulee tuohon palkintokattoon. Palkintokatto tulee olla kaikille järjestäjille sama!
Pellokaan mitää erivapauksia tarvitse. Pello on statuksensa jo hankkinut. Pello vetää aivan vastaavasti kuin aikaisemmin, sinne vetää niin paljon muut asiat kuin palkinnot.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä keskustelua Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)