Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
lada4
Liittynyt: 04 Lok 2015 Viestejä: 8
|
Lähetetty: 22.11.2015 14:57 Viestin aihe: Päävirtakatkaisija |
|
|
No niin arvon foorumilaiset nyt tulis tyhmä kysymys joka vaivaa minua. Eli siis laitatteko tuon päävirran tappajan + vai - puolelle. Tarkoitus olisi tehdä laturiversioinen malli ( no nyt sitten tulee kommentteja, että heitä laturi mäkeen, mutta haluaisin, että on tuo moottoritehojen viejä mukana autossa koska olisi tarkoitus tehdä malli sut "helpolla" ja vähällä vaivalla).Siispä käytättekö noita 2 napaisia versioita vai ostatteko kalliilla noita 6 napaisia fia hyväksyttyjä katkojia. Ja jos jollain on laturi versioista autoa niin kertokaapa kuinka ootte järjestänyt tuon virran katkaisemisen, että täyttyy säännöt. Kyseeleepi tyhmä auton tuleva väsääjä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Simo Mäntylä
Liittynyt: 05 Tam 2014 Viestejä: 3
|
Lähetetty: 22.11.2015 15:28 Viestin aihe: |
|
|
+kaapeliin oon laittanu 2napasen,laturin latauskaapelin "muistaakseni" jout vetämään katkaisijan ohi akku kaapeliin,muuten ei sammu,tuloo niin sanottu suljettu piiri ja käy niin kauan ku on pensaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 256 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 22.11.2015 20:32 Viestin aihe: |
|
|
Ei tarvi kallista kuusinapaista kun ostaa kaksi kaksinapaista.
Kytkee ne peräkkäin plussa kaapeliin siten että ensimmäikatkaisee koko virran ja toinen katkaisee laturin, sytytyksen, bensapumpun yms. käyntiin vaikuttavat sähköt.
Uulkoa tuleva vaijeri käyttää molempia kytkimiä samaan aikaan kun "hätänarusta" vedetään.
Sähköflektin, mahdollinen kiertovesipumppu kytketään ensimmäisen katkaisijan jälkee että ne jäävät pyörimään kun auton sammuttaa.
Ruiskuautoissa tuo kakois-katkaisimet hyvät että saa ohjausboksilla virran pysymään koko ajan vaikka moottori sammutetaan sillä jotkut boksit menee vikatilaan kun virrat on poikki.
Sitten jotkut rakentelee releillä tuon laturin virran saannin katkaisun. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Keimo _
Liittynyt: 07 Tou 2014 Viestejä: 33
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pasi Helin
Liittynyt: 13 Tou 2008 Viestejä: 21
|
Lähetetty: 23.11.2015 10:58 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa 90% laturillisista autoista olla toteutettu siten, että käytetään 2-napaista päävirtakatkaisijaa ja laturin latausjodin tuodaan akun + navalta tulevaan pisteeseen.
Tämä kytkentähän on mielestäni sääntökirjan vastainen, koska sielä mainitaan: "..Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit
(akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys,
sähköiset valvontalaitteet jne..)"
Eli kaksinapaisessa päävirtakytkimessä +navan ja korin välinen jännite ulottuu AINA laturille asti. Jos tämä latausjohdin menee rungon kanssa oikosulkuun, ei päävirtakatkaisija auta mitään.
6-Napaisessa kytkennän voi toteuttaa niin, että jännite katkeaa myös laturilta.
Mitään releitähän ei tuon säännön mukaan saa myöskään laittaa...? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jani Koivunen
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 42 Paikkakunta: Raum o ai Raum
|
Lähetetty: 23.11.2015 12:35 Viestin aihe: |
|
|
Jänniä systeemejä. Ostin itse Björkiltä tuon Keimon mainitseman kuusinapaisen kalliin(?) kytkimen ja se on korvakkeessa suoraan kiinni rungossa katkaisten miinuskaapelin. Koska autolla oli taipumus jäädä käymään laturin tuottaman sähkön johdosta ni kierrätin sytytysboksin plussan toisten kärkien kautta. Jo vain sammuu ja on sääntöjen mukainen.
Mikäänhän ei estä nikkaroimasta sääntöjen puitteissa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 256 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 24.11.2015 23:23 Viestin aihe: |
|
|
Helpoin ja varmin on tuo kuusinapainen katkaisija.
Normaali kaksinapainen maksaa alkaen 5e niin jos hinta on näpertelyä isompi niin voi sen askarrella.
Ebaystä saa kaikenlaista kivaa halvalla mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta sieltä hankkia, valitettavasti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarnol
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 19
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rally Race Fin
Liittynyt: 13 Huh 2010 Viestejä: 720
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
juha-pekka salmi
Liittynyt: 01 Syy 2013 Viestejä: 31 Paikkakunta: huittinen
|
Lähetetty: 26.01.2016 20:49 Viestin aihe: |
|
|
kyllähän sen laturilla olevan auton saa sammuun 2-napaisellakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|