Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Timo Pohja Site Admin
Liittynyt: 15 Tam 2005 Viestejä: 305 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 01.04.2009 18:25 Viestin aihe: Ajokaaviot |
|
|
Tuloslaskentaohjelmiston korjaus/uudistus/automatisointi on lähtenyt jälleen liikkeelle ja nyt haluaisin kuulla kommentteja harrastajille näkyvistä osista.
Ensimmäinen viritys on ollut ajokaavion tulostus ja nyt haluaisin kommentteja tulosteesta. Mitä puuttuu? Mitä liikaa? Mitä pitäisi muuttaa? Katso oheinen mallikaavio ja kommentoi.
Ajokaaviomalli (pdf) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niina Lähteenmäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 142
|
Lähetetty: 01.04.2009 21:05 Viestin aihe: |
|
|
Mun mielestä tuohon ei kyllä tartte muuttaa mitään.
Hyvin selkeät numerot on ja muutenkin selkeesti luettavissa että mikä menee mihinkin lähtöön ja kuinka monta jatkaa.
Oikein hyvä _________________ Team Perat
Niillä mennään mihin ranteet riittää... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JMr
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 27 Paikkakunta: Laitla
|
Lähetetty: 02.04.2009 16:10 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän tuo näyttää harvinaisen selvälukuiselta. Jos jotain pitäisi korjata, jättäisin tuon "max autoja per lähtö"-sarakkeen kokonaan pois, sillä senhän pystyy muutenkin päättelemään "pallukoiden" määrästä.
Vaikket pyytänytkään niin yksi kommentti olisi siihen, että: Mielestäni kuljettajalle, joka edellisessä lähdössä on saavuttanut voiton, tätä kuljettajaa pitäisi seuraavassa lähdössä suosia mahdollisimman hyvällä lähtöpaikalla. Kävi tässä yhdessä kisassa sellainen Joulu, että voitin alkuerälähdön, mutta välierässä kuitenkin tuli lähtöpaikka 8 radalle. Välierälähdön huonon sijoituksen johdosta kismitti oman kädettömän ajosuorituksen lisäksi se, että sai alkuerävoitosta huolimatta huonon lähtöpaikan ja se vieläkin välillä harmittaa. Eihän finaalinousijoitakaan laiteta parhaille lähtöpaikolle...
Päällimmäisenä kuitenkin tästä tulospalvelusta on mielessä vain positiivisia asioita, mutta jos hakemalla jotain kehitettävää haki, tuo asia tuli mieleeni. Hyvää työtä, kiitoksia siitä. _________________ - Mazda-Power - |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Pohja Site Admin
Liittynyt: 15 Tam 2005 Viestejä: 305 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 02.04.2009 16:26 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä kommentti.
Mutta mistä tietää mikä on hyvä ja mikä huono lähtöpaikka eri radoilla? Itse en ole ajanut, joten minulla ei ole asiasta käsitystä. Vai onko tuohon edes mitään sääntöä?
Mun kaikki sekoituskaaviot (>500kpl) on tehty sillai, että jatkoradat tulee ihan satunnaisesti täysin riippumatta edellisestä sijoituksesta.
Pitäisikö olla toisin, onko muilla asiasta mielipidettä?
Edit. Jossain vaiheessahan tuo lähtövoitto->hyvä lähtöpaikka jatkossa kuitenkin lakkaa toimimasta. Kaikkia semien voittajia ei voi laittaa A-finaaliin parhaalle radalle? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
viltteri
Liittynyt: 20 Tam 2008 Viestejä: 130 Paikkakunta: Nurmes
|
Lähetetty: 02.04.2009 17:34 Viestin aihe: |
|
|
Sellaisen "puutteen" tai "ominaisuuden" olen sun sekoituskaaviossa huomannut että jos ajat alkuerissä ensimmäisessä lähdössä niin olet hyvin herkkään keräilyissä / välierissä myös ensimmäisessä lähdössä. Tokihan tämä on hyvä siinämielessä että jos olet viimeisessä keräilyssä niin et myöskään joudu ensimmäiseen välierään. Tuo homma vaan paistoi silmään talvimestiksessä jossa ajoin varmaan neljä lähtöä rinta rinnan Matilaisen Amazonin ja Kiiskisen volvon kanssa. Eli jo semeihin mennessä melkein tiesi vastustajan tason sillä alkupään numerot olivat aina samoissa lähdöissä.
Taitaakos tätäkään enää selvemmin sanoa...
Perusajatuksena kuitenkin että ei aivan suoraan ensimmäisen lähdön jatkaja ensimmäiseen välierään, ja ensimmäisestä keräilystä nousijat ensimmäiseen välierään.
Ymmärrätkö mitä tarkotan? _________________ --Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Pohja Site Admin
Liittynyt: 15 Tam 2005 Viestejä: 305 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 02.04.2009 18:47 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä, tuollainen ominaisuus niissä tuppaa olemaan, ainakin joissain. Jotkut sekoitukset menevät onneksi eri laillakin. Ja mitä isompi automäärä, sitä helpompi sitä on sekottaa.
Nyt vaan lisää kommentteja aiheesta, työn alla on nyt automaattinen sekoituskaaviogeneraattori. Saadaan mahdollisimman paljon toiveita huomioitua ja homma toimimaan.
Lainaus: | viltteri: Eli jo semeihin mennessä melkein tiesi vastustajan tason sillä alkupään numerot olivat aina samoissa lähdöissä. |
Mutta sun semissähän oli numerot 7, 22, 31, 108, 174, 176, 178, 191 ja 222. Onko noi kaikki alkupään numeroita? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Salmi
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 361 Paikkakunta: Keskeinen Suomi
|
Lähetetty: 02.04.2009 19:41 Viestin aihe: |
|
|
Timo kirjoitti: |
Lainaus: | viltteri: Eli jo semeihin mennessä melkein tiesi vastustajan tason sillä alkupään numerot olivat aina samoissa lähdöissä. |
Mutta sun semissähän oli numerot 7, 22, 31, 108, 174, 176, 178, 191 ja 222. Onko noi kaikki alkupään numeroita? |
Viltterille kaikki alle tuhannen on alkupään numeroita... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Janze
Liittynyt: 21 Maa 2008 Viestejä: 75
|
Lähetetty: 02.04.2009 19:53 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä arvontasysteemi on kaikille tasapuolisin, ainakin pitkällä aikavälillä. Mielestäni esim. siellä välierissä on yhtälailla samanvertaisia ne ketkä ovat ajaneet sinne voitolla ja ne ketkä pitemmän kaavan kautta sinne. Ei ole tarpeen suosia jotain kuljettajaa erikseen.
Myös luulisin, että arvontasysteemi on helpompi pitää yhdenmukaisena kisasta toiseen. Ettei ole niitä kisoja, joissa valikoidaan lähdöt ja osat arvotaan. Ei tuosta varmaan haittaa ole, mutta luulisi olevan yksinkertaisempi arpoa suoraan kuin miettiä sitä hyvää lähtöpaikkaa. Siitäkin on varmaan mielipiteitä, mikä on se ihan paras.
Itse kaaviomallista: Autojen kokonaismäärä (autoja kpl) ja autojen maximimäärä (max autoja per lähtö) sarakkeet ovat mielestäni vähemmän tärkeitä kuin muut kaavion asiat. Tietenkään lisäinfo ei oo pahasta, mutta nuo sarakkeet saattavat syödä sitä kaavion selkeyttä.
Ehkä autojen lukumäärä kunkin kilpailupäivän alussa on ihan hyvä olla näkyvillä.
Hyvä on noinkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pive
Liittynyt: 22 Tam 2008 Viestejä: 236 Paikkakunta: Juuka
|
Lähetetty: 02.04.2009 21:03 Viestin aihe: |
|
|
Viimeinen muokkaaja, pive pvm 19.07.2010 12:56, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 03.04.2009 06:30 Viestin aihe: |
|
|
Asiallisen näköinen ajokaaviomalli - OK. Minusta alkuerä voittaja pitäisi aina, jos vain mahdollista, palkita semipaikalla. Kuuluu jotenkin lajiimme, eli jo ammoisina aikoina kaaviot oli niin.
Kaavioiden sielunelämää ei tunne onneksi kun tulospalvelua tekevät, hyvä niin. Ennen kun sekoituskaaviotkin piti olla nähtävillä, tuli tilanteita jossa yritettiin väenvängällä saada jotain erää ja sen "hyvää" lähtöpaikkaa.
Kaikkein paras tilanne olis se että järjestelmä arpoisi aina jatkolähdön ratarjestyksen.
Kun katsoo esim onlineä kesken kisan. Kyllä siinä vaan niin käy että pienempinumeroiset radat täytyy pääsääntöisesti ensin Onko sitten matalista radoista hyötyä, onkin jo toisen keskustelun aihe.
Muistuu tässä mieleeni Virtojen takavuosien SM:t. Kaikki muut lähdöt ajettiin kaavion ratajärjestyksessä, mutta A-finaalissa ne arvottiinkin, ja katsos - mitenkä kotiradan kuskit saivatkin radat 1 ja 2 _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Pohja Site Admin
Liittynyt: 15 Tam 2005 Viestejä: 305 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 03.04.2009 06:37 Viestin aihe: |
|
|
Tuo "alkuerävoittaja semeihin"-malli toimii joillain automäärillä hyvin, toisilla ei ollenkaan. Muistakaa kuitenkin että tuo ajokaavio oli vain ulkoasumalli, sisältö tässä tapauksessa on mitä on (muutamalle privaattina ihmetelleelle tiedoksi).
En ole itse onlineä seurannut , mutta onko tosiaan että sisäradat täyttyvät ensin? Näin ei mielestäni pitäisi olla, vaan ratojen pitäisi täyttyä ihan satunnaisesti, tosin kylläkin ennalta tehdyn kaavan mukaisesti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 03.04.2009 06:42 Viestin aihe: |
|
|
Online: Kyllä minusta siinä käy niin. Voihan olla että katson sitä "sillä silmällä".
Yksi mikä kanssa on joskus tarttunut silmään. Se että erän viimeisen lähdön kuljettaja joutuukin seuraavan erän ensimmäiseen lähtöön, vaikka ko erässä olis enemmänkin lähtöjä tarjolla. Tämä on tullut esille useammankin tulospalvelua tekevän kanssa. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Pohja Site Admin
Liittynyt: 15 Tam 2005 Viestejä: 305 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 03.04.2009 06:54 Viestin aihe: |
|
|
Täytyykin itsekin seurata miten se onlinessä oikein etenee...
Itse olen yrittänyt välttää tuota erän viimeisestä lähdöstä heti seuraavaan lähtöön laittamista. Joskus niitä vaan tulee epähuomiossa ja joskus ihan pakosta pienen automäärän takia. Näissä tilanteissa pyrin informoimaan johtoa, että mitä autoa pitää odottaa.
Kumpi mielestänne parempi vaihtoehto?
1. Ajat erän viimeisessä lähdössä, pääset jatkoon mutta jatkolähtö heti seuraava lähtö. Kilpailunjohto odottaa viivalle tuloasi, muuta kiire on.
2. Ajat erän viimeisessä lähdössä, pääset jatkoon ja jatkolähtöösi on aikaa pari lähtöä. Jatkolähdössäsi on suuri osa samoja kuljettajia, jotka olivat edellisessäkin lähdössä.
Tuon sekoituskaaviogeneraattorin "sääntöihin" tällä on suuri vaikutus. Ei näistä millään saa kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja, mutta kommentoikaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 03.04.2009 07:03 Viestin aihe: |
|
|
Kun tässä nyt taasa aljettiin, aiheesta hieman poiketen, vinkkinä asetuksia tuleviin liiga-asetuksiin säätäville:
Minusta tuo viime vuonna EVK-liigassa ollut jatkokaavio, että paras neljäs nousee semeistä mukaan finaaleihin on hyvä, erittäin hyvä!
Se tuo lisää "virtaa" kilpailuun. Hatun nosto hänelle kuka idean on keksinyt. Ja se ei saisi olla esteenä säännön/asetuksen muutokseen että idea on tullut "väärältä" suunnalta Ja mikään ei kai estäisi sitäkään että semit ajettaisiin 14 joukkueella? Karsinnoista mukaan paras kolmas... _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Harrastaja
Liittynyt: 18 Tam 2009 Viestejä: 2 Paikkakunta: Haukipudas
|
Lähetetty: 07.04.2009 21:27 Viestin aihe: Ajokaaviomalli |
|
|
Ajokaaviomalli on oikeen hyvä ja selkeä.
Joskus oon myöskin nähäny merkattavan "lähtöjä kpl x autoja lähdössä"-asian seuraavasti:
8x8
2x7
Sillon "Lähtöjä kpl" ja "max autoja per lähtö" ruudut voip yhdistää. Lienee enämpi makuasia, jotta kummasta enämpi tykkää.
Se että alkupään alkueräilijät ajaa alkupään keräilyissä on myös hyvä zydeemi. Jääpipähän jokaiselle keräilijälle ees jonninverran remonttiaikaa. Suurinosahan meistä joutuu sen takia keräilyyn, kun autossa on jotain vikaa. Meissä itsessämmehän ei onnex oo koskaan vikaa/syytä keräilyn kautta ajamiseen. Paitsi ne jotka tahtoo osallistumismaksulle täyden vastineen ajamalla kaikki erät.
Eli Timon vaihtoehdolle 2. yx ääni.
LÄHTÖPAIKKA
Se että lähtövoitto tuo hyvän lähtöpaikan ei välttämäti oo aina hyväksi, varsinkaan silloin jos rata suosii sisäreunaa. Tällöin voip olla että juuri sen lähtöpaikkaedunturvin saa seuraavaankin erään hyvän lähtöpaikan.
Seuraava mennee jo saivartelux ja monimuitkaistaa ohjelmoijan työtä, mutta parikin periaatetta tulloo mieleen miten lähtöpaikkoja voisi jakaa:
A. Lasketaan aijemmin ajamiesi lähtöpaikkojen keskiarvo ja suurimmalla keskiarvolla saa pienimmän lähtöpaikan
B. Verrataan aijemmin ajettuihin lähtöpaikkoihisi ja annetaan aina seuraavaksi eri paikka arvalla (tai A-menettelyn perusteella). => Jos joku rata on parempi ku muut, niin siitä ei pääsis nauttiin ku kerran.
Ennenkaikkea KIITOS niille ihmisille, jotka näitä systeemejä ja kilpailuja meille tekevät! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|