Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Marko Olkinuora
Liittynyt: 26 Tou 2011 Viestejä: 5
|
Lähetetty: 08.12.2014 17:48 Viestin aihe: Koneita auki kisoissa |
|
|
Nyt kun täällä on joka sortin vääntöö joka asiasta autojen suhteen niin heitän lisää löylyä tonne moottori puolelle koska kisoissa ruvetaan aukoon koneita muulloinkin kuin sm kisoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 248 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 08.12.2014 19:56 Viestin aihe: |
|
|
Ei akk:oolla oo varaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Salmijärvi
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 78 Paikkakunta: jyväskylä
|
Lähetetty: 08.12.2014 20:50 Viestin aihe: |
|
|
tulee mieleen että maksaakos se niin mahottomasti jos autosta irroitetaan sylinterinkansi jotta päästään mittaamaan iskun pituus ja männän halkasija?tuskin sitä koko moottoria tarvii purkaa jokaista mutteria myöden. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Anttti-Pekka Männistö
Liittynyt: 17 Hel 2008 Viestejä: 346
|
Lähetetty: 08.12.2014 21:17 Viestin aihe: |
|
|
Minkälainen olisi vaikutus päivän pituuteen nyt jo ylipitkiksi venähtäneissä kansallisissa kisoissa.
A-finaalin jälkeen avataan pari konetta ja sen jälkeen mahdolliset tuomariston kokoukset ja vastalauseajat jatkaisivat päivää ainakin 1 – 2 tuntia.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jukka Yliketola
Liittynyt: 28 Kes 2012 Viestejä: 18
|
Lähetetty: 08.12.2014 21:19 Viestin aihe: |
|
|
Eikö moottoreita voisi avata vaikkapa semeissä pudonneista autoista? Tarviiko olla A-finaalin autoja? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 09.12.2014 06:49 Viestin aihe: |
|
|
Moottori voidaan avata joko AKK:n määräyksellä, kilpailun johdon määräyksestä tai tuomariston päätöksella vastalauseen johdosta. Liite J määrää kohdassa Loppukatsastus että avausmaksu on enintään 150 euroa. Tämän on määrätty maksavan se joka määrää moottorin avattavaksi, siinä tapauksessa että moottori on sääntöjenmukainen. Jos moottori on sääntöjen vastainen maksaa avausmaksun auton kilpailuun ilmoittanut.
Myös ostotarjousten yhteydessä auton saaneella on oikeus avauttaa auto.
Minäkin olen sitä mieltä että avauksia pitäisi tehdä enemmän. Laji maksaa erilaisina maksuina liitolle niin suuren määrän euroja että liitto ei voi vedota siihen että tähän ei olisi varoja. Lajiryhmän tulisi määrätä vuosittain 10 yli 150 osallistujan kansallista kilpailua joissa avataan vähintään 2 moottoria / kilpailu.
Moottorin avaaminen oikein toteutettuna menee samassa ajassa kuin ostotarjouksien laskenta, että aikatauluun sillä ei olisi merkitystä. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 09.12.2014 11:38 Viestin aihe: |
|
|
Tämä ajatus ihan heittona, kun Kiteellä tuumailtiin samalla kun kolmen mitalistin volvon moottoria avasvat; että jos järjestäjän toimesta moottoreita avautetaan >>> niin... mitapäs mitäpäs...tulisiko ne myös lyödä nippuun järjestäjän toimesta?? Kun ostotarjousta tekee autosta, niin eikös tuon uuden arvalla vedetyn omistajan tulisi saada siinä kunnossa kun se varikolle tulleepi Ja satasen kansipahvirahan tais saada mukaan tosta purkuepisodista.
Ja asia ihan vaan heittona mielenkiinnosta.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jouni ylitervo
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 303 Paikkakunta: jämsänkoski city
|
Lähetetty: 09.12.2014 13:46 Viestin aihe: |
|
|
eiks tohon sääntöön kannates tehdä muutos että järjestäjällä on avaus oikeus,ilman mitään korvausta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 09.12.2014 13:53 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä tuo maksu on hyvä olla, ettei ihan "pilanpäiten" availla.
Heikin mietteisiin että jos avaus säännön mukaan tehdään, se jää avoimeksi, ei sitä tarvitse sulkea - ja tuskin kaikki sitä oikein osaisi aina sulkeakkaan _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 09.12.2014 21:37 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | Moottori voidaan avata joko AKK:n määräyksellä, kilpailun johdon määräyksestä tai tuomariston päätöksella vastalauseen johdosta. Liite J määrää kohdassa Loppukatsastus että avausmaksu on enintään 150 euroa. Tämän on määrätty maksavan se joka määrää moottorin avattavaksi, siinä tapauksessa että moottori on sääntöjenmukainen. Jos moottori on sääntöjen vastainen maksaa avausmaksun auton kilpailuun ilmoittanut.
Myös ostotarjousten yhteydessä auton saaneella on oikeus avauttaa auto |
Sain tuossa paljon asiaa sisältäneen sähköpostin asiaan liittyen. Josta ilmeni sekin että tuossa ylläolevassa kirjoituksessanikin on epätarkkuuksia, kuten on JM-säännöissäkin asiaan liittyen.
10.14. Autojen sinetöinti ja avaus
Kaikissa tapauksissa auto on avattava, tarkastettava ja
mitattava aina kilpailussa kilpailupaikalla tai järjestäjän
siihen osoittamassa paikassa.
Ostotarjouksen kautta auton saaneella kuljettajalla
on oikeus vaatia autoa avattavaksi. Tämä vaatimus on
esitettävä välittömästi ostotarjouskehässä kaupanteon
yhteydessä sekä auton myyjälle että järjestäjälle. Jos
auto todetaan sääntöjenvastaiseksi, niin avauksen maksaa
myyjä, joka myös joutuu kärsimään liiton määrää-
män seuraamuksen.
Ostotarjouksen kautta saadun auton kauppa voidaan
tällöin purkaa, jos ostaja niin vaatii.
Tuossa on JM-säänntö avaukseen liittyen. Siinä ei viitata liite J:hin, eli liite J ei ole voimassa jokkiksessa tältäosin kun jokkiksessa on omat tekniikkasäännöt.
Eli lajisäännöissä on erittäin vajavaisesti määritelty kenen toimesta avaus voidaan suorittaa. Ei sitäkään mitään mainintaa mikä on tuo "avausmaksu".
Eikä liite J:n avaussääntö täysin sovellukkaan lajiin, vaan lajille täytyisi tehdä oma tarkennettu sääntö avaukseen. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 09.12.2014 22:02 Viestin aihe: |
|
|
Katuauto kiihdyttelyissä ajellessa oli FHRA:lla mittari jolla tulpan reiästä mitattiin sylinterin tilavuus.
Kaikki tulpat pois, keinuvivut pois/löysälle yms. yhdestä sylinteristä, sovitepala tulpan tilalle ja sieltä letku säiliöön jossa liikkui mäntä joka jätti "juorurenkaan" merkiksi paljonko mäntä liikkui.
Moottoria pyöritettiin starttimoottorilla.
Mittaus näyttää hieman alakanttiin mutta sillä mitatessa pääsisi "tontille" ja jos näyttää että olisi ylikokoinen kone niin sitten kansi pois.
Mittaus kesti noin 10 minuuttia kun huoltoporukka oli ensin valmistanut auton mittausta varten.
Tuolla mittarilla säästäisi aikaa kun ei tarvitsisi avata "varmoja tapauksia". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Koivunen
Liittynyt: 12 Hel 2008 Viestejä: 23 Paikkakunta: Pertteli
|
Lähetetty: 09.12.2014 22:35 Viestin aihe: |
|
|
Mites sitten toimitaan, jos joku sattuisi vaatimaan koneen avausta, kun ajelen vakio 3.0l v6 Alfalla.
Saattaisi hieman kestää kun tuosta yrittäisi molempia kansia irroittaa.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 10.12.2014 00:01 Viestin aihe: |
|
|
Tampio kirjoitti: | Mites sitten toimitaan, jos joku sattuisi vaatimaan koneen avausta, kun ajelen vakio 3.0l v6 Alfalla.
Saattaisi hieman kestää kun tuosta yrittäisi molempia kansia irroittaa.. |
Sehän on sen oma kone.. Miks se pitäs aukasta koneen koon takia? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 10.12.2014 08:39 Viestin aihe: |
|
|
Tampio kirjoitti: | Mites sitten toimitaan, jos joku sattuisi vaatimaan koneen avausta, kun ajelen vakio 3.0l v6 Alfalla.
Saattaisi hieman kestää kun tuosta yrittäisi molempia kansia irroittaa.. |
2015 säännön mukaan avausta ei voi vaatia kuin auton ostotarjouksissa saanut. Katsastus voi käsittääkseni avauksen myös tehdä, mutta kuka maksaa tällöin avauskulut, ja mitkä ne on?
2014 säännössä vielä oli viittaus liite J:hin jolla jollain tapaa asia oli selvä. Tosin se sääntö ei sovellu sellaisenaan lajiin, sillä se sääntö antaa avausoikeuden määräämisen ainoastaan tekniikan lajiryhmälle, ei JM-lajiryhmälle. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Koivunen
Liittynyt: 12 Hel 2008 Viestejä: 23 Paikkakunta: Pertteli
|
Lähetetty: 10.12.2014 09:34 Viestin aihe: |
|
|
Sittana kirjoitti: | Tampio kirjoitti: | Mites sitten toimitaan, jos joku sattuisi vaatimaan koneen avausta, kun ajelen vakio 3.0l v6 Alfalla.
Saattaisi hieman kestää kun tuosta yrittäisi molempia kansia irroittaa.. |
Sehän on sen oma kone.. Miks se pitäs aukasta koneen koon takia? |
No kun olen ilmoittautunut max 3l painoluokkaan ja jos joku epäilee että on yli 3l kone |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|