Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Vesa-Matti Junnila
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 61
|
Lähetetty: 03.12.2008 23:24 Viestin aihe: |
|
|
Ei ne pakolliset asiat maksa mitenkään yli tonnia... Se raha menee siihen ku tarttee pärjätä. Jokusen kerran ollut vakioita etuveto-ruisku-gti-autoja finaaleissa kyläkisoissa ja ne tuskin on ylihintasia olleet? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 04.12.2008 06:47 Viestin aihe: |
|
|
T.H kirjoitti: | Emppu teeppäs itse ihan sama mikä auto itse. Millä voi pärjätä jossakin ja laske mitä pakolliset asiat maksaa(sääntöjen vaatimat). Ja lakkaa huolehtimasta toisten rahan käyttöä. Lajin perus idea-ahan olisi valmistaa itse omat välineensä!!! |
Paljon on lajin perusajatuksesta menty sivuun, olkoon yksi niistä sitten vaikka se että jokaisen pitäisi valmistaa autonsa itse - mikä ei varmaan säännöillä ole määrättävissä ja hyvä niin.
Mutta se on, että voittaakseen finaali paikan SM-kilpailussa, täytyy autoon olla alkujaan sijoitettuna yli 3000€!
Onko se jokamiehenluokaa että yhden viikonlopun kilpailu maksaa tuon verran, jopa enemmän? _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Ilomäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 198 Paikkakunta: Oulainen
|
Lähetetty: 04.12.2008 07:27 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Onko se jokamiehenluokaa että yhden viikonlopun kilpailu maksaa tuon verran, jopa enemmän? |
Ei ole. _________________ Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Pohja Site Admin
Liittynyt: 15 Tam 2005 Viestejä: 305 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 04.12.2008 07:49 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni täytyy muistaa, että harvassa ovat ne lajit, joiden SM-tason kärkipaikat saavutettaisiin samalla panostuksella kuin perus kansallisen tason saavutukset.
Pitääkö jokkiksen olla tälläinen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Koivusalo
Liittynyt: 05 Hel 2008 Viestejä: 123 Paikkakunta: Ylistaro
|
Lähetetty: 04.12.2008 07:57 Viestin aihe: |
|
|
Timo kirjoitti: | Mielestäni täytyy muistaa, että harvassa ovat ne lajit, joiden SM-tason kärkipaikat saavutettaisiin samalla panostuksella kuin perus kansallisen tason saavutukset.
Pitääkö jokkiksen olla tälläinen? |
Mielestäni ei pitäisi... Ässämmistä lähtis kaikki hohto jos ei sielä olisi maan parhaat autot paikalla... Sama koskee kaikkia "isoja kisoja"
Toisaalta ongelma on myös se että kyläkisojen fianaleihin(ei välttämättä edes A) pääsevistä kalustoista(tuuppareista) on 20 tarjousta(viimekesän systeemillä) ja niitä myydään sitten kisan jälkeen 1500-2000€ nettiautos...
Eli kisasta on vaikea saada edes kohtalaista tuupparia ja sellainen menee lähes varmasti kaupaksi seuraavassa kisassa...
Toivotaan että tähän asiaan tulis muutos kun ostotarjouksis palataan lähemmäs vanhaa systeemiä...
Toki itse en tuuppareilla ole ajellut, mutta kavereille ollaan sellaisia yritetty pitkin kesää...
Viimeinen muokkaaja, Mikko Koivusalo pvm 04.12.2008 07:58, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 04.12.2008 07:57 Viestin aihe: |
|
|
Timo kirjoitti: | Mielestäni täytyy muistaa, että harvassa ovat ne lajit, joiden SM-tason kärkipaikat saavutettaisiin samalla panostuksella kuin perus kansallisen tason saavutukset.
Pitääkö jokkiksen olla tälläinen? |
Ei pidä, mutta jos täytyy satsata 2000-3000 euroa siihen per kilpailu - ollan hakoteillä.
Mielestäni jos me haluamme että jokkiksessa kaluston(tekniikan) rakentaminen säilyy nykyisellä tasolla, niin auton myyntihintaa olisi nostettava. Mihin se taas sitten johtaisi nykyisillä tekniikan säännöillä? Varmaan jo tiedätte. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Koivusalo
Liittynyt: 05 Hel 2008 Viestejä: 123 Paikkakunta: Ylistaro
|
Lähetetty: 04.12.2008 08:01 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | Mielestäni jos me haluamme että jokkiksessa kaluston(tekniikan) rakentaminen säilyy nykyisellä tasolla, niin auton myyntihintaa olisi nostettava. Mihin se taas sitten johtaisi nykyisillä tekniikan säännöillä? Varmaan jo tiedätte. |
Jep... Ja jos auton hinta tuosta enää nousee niin laji karkaa pois jokamiesluokan tittelistä... Toisaalta ei ainakaan allekirjoittaneen (jolla ei ole minkäänlaista tarvetta satsatsata ylimääräistä menestymiseen) ei ole mielenkiintoa lähteä ajelemaan vakioilla ruiskuautoilla... vaikkakin niillä on erään porukan toimesta menestytty hyvin viimekesänä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 04.12.2008 08:23 Viestin aihe: |
|
|
Jeps. En minäkään tästä mitään "tussuluokkaa" halua. Autokilpailustahan on kuitenkin kyse. Eikä sekään ole hyvä ratkaisu että kehitetään "tussuluokka" rinnalle, venyttämään jo ennestään pitkiä kilpailupäiviä. Yleisökin on osa - ja varsin tärkeä osa, kilpailua.
Siksikin on tärkeää että kaikkien mieleipiteet tulee kuulluksi. Vaikea on tehtävä, mutta monella suulla kuultuna tärkeä. Miksi siis ei edes yritettäisi? _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pive
Liittynyt: 22 Tam 2008 Viestejä: 236 Paikkakunta: Juuka
|
Lähetetty: 04.12.2008 15:54 Viestin aihe: |
|
|
Viimeinen muokkaaja, pive pvm 19.07.2010 12:51, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Miitri Ketonen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 110 Paikkakunta: Lieto
|
Lähetetty: 04.12.2008 16:23 Viestin aihe: |
|
|
No moniko tekee 3000-7000e autoja kyläkisoihin? Kysynpähän vaan? Maksaa se auton tekeminen lähes tai yli 1150e autosta ja aihiosta riippuen. Lähes aina sen saa tehtyä alle kisahinnan jos haluaa ajaa vakiolla. Kaaret tupaan ja kortti tilaukseen. Fiatinki tekkee alle kisahinnan jos jättää sen täysin vakioksi. Kuka taas haluaa sitten ajaa kilpaa näillä vakioilla autoilla? No eihän se auto enää vakio sitten ole jos hiukan vinkua näyttää kannelle, mutta ei se myös sano sitä että onko se yhtään parempi kuin se vakio. Jos halutaan rajoittaa niiden autojen rakentelua niin poistetaan vierasmoottori sääntö. Ja kaikki tietää mitä siitä seuraa. Ne satsaa kellä on varaa ja se on tällä hetkellä tilanne. Etuveto tai kardaani tulee maksamaan siinä missä tuupparikin jos siitä oikeesti tekee hyvän ja nopean. _________________ http://www.mms-racing.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Caasari
Liittynyt: 10 Maa 2008 Viestejä: 42 Paikkakunta: Kemi
|
Lähetetty: 04.12.2008 17:27 Viestin aihe: Volvo |
|
|
Jokkisautoksi
242 B230 koneella 150 euroa
laakerit koneeseen 100
Tiivisteet jne tilbehööri 100
Kaaret 130
Kannen lasku 70
Nokka 130
Tuplat 250 (On muuten pirun vaikea löytää)
imusarja 70
peltisarja 70
putkea, nippeliä, kytkimiä, laikkoja ja kaljaa, johtoa, peltiä hitsauslankaa 200
tais tulla 1270 jos laskin oikein. Eipä taida paljon tämän alle tehdä. Näillä lääkkeillä on Kardaanissa 150 - 180 löylyjä ja alla oikea jokamiesluokan auto. Ruiskun tekisi siis tasan tonniin. Tästä pitäisi olla kyse jokamiehenluokassa, jota itse ajelen yleensä semeihin asti (3 lähtöä/luokka) tuolla paketilla. Onpahan ollut ilo miettiä tallissa ja takana mukava kisapäivä. _________________ Näyttävä sladi on vauhtia tärkeämpää... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pive
Liittynyt: 22 Tam 2008 Viestejä: 236 Paikkakunta: Juuka
|
Lähetetty: 04.12.2008 18:36 Viestin aihe: |
|
|
Viimeinen muokkaaja, pive pvm 19.07.2010 12:52, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 04.12.2008 18:46 Viestin aihe: |
|
|
Caasarin laskelma auton rakentamisesta on kokolailla minimi, millä auton voi tehdä, ainakin uudet renkaat olisi pitänyt vielä lisätä kokonaisuuteen (harvoin on lähes ajamattomia Marangoneja siviiliautoissa alla).
Olen asiasta jo ennenkin asiasta maininnut, mutta 80-luvun lopussa kun harrastajamäärä oli huipussaan, esim. liigassa ajettiin jo alueiden sisällä karsinnat ennen semejä, joukkueita oli lähes 100, niin silloin hyvän auton sai ihan oikeasti rakennettua uusilla moottorin ja vaihteiston osilla ja uusilla renkailla myyntihinnalla 3500 mk. Vastaavalla kaavalla kun tekee nykyään esim. Kuplan, niin 2000 euroa riittää juuri ja juuri.
Kysynkin nyt kaikilta, miksi auton myyntihinta ei voisi olla samaa tasoa kuin perus kyläkisan voittoauton? SM on asia erikseen, siellä nähtiin ennenkin ylilyöntejä kaluston suhteen ja niiden ns. huippuautojen jobbaus onkin mielestäni ihan OK, mutta kun katselee kyläkisa-autojen pyyntejä täällä ja esim. Nettiautossa niin "jottain tarttis tehrä". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyri Sarin
Liittynyt: 01 Jou 2008 Viestejä: 37 Paikkakunta: Eura
|
Lähetetty: 04.12.2008 19:01 Viestin aihe: |
|
|
Peugeot 309 1.9 GTI aihio 250€
Kaariputket 60€ (taitoin itse)
Uudet öljyt ja suodatin 20€
Pyyhkijänsulat, katkaisijat ym. sähkötarvikkeet 40€
Verkkoa ikkunoihin 20€
Kaveri teki lukon ja vaihtoi jakohihnan 100€
Uudet vetopyörät=kaverille jeesausta auton kanssa parina iltana.
Maalit sponsoroitiin.
Töitä noin 40h.
Yhteensä 490€
Ekassa kisassa EVK;n voitto ja yleisen 14. Ei suojaa eikä vieraita lappuja.
Muita samanlaisia esimerkkejä olisi mainita muutamia muitakin etuvetoja sekä kartaaneita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vesa-Matti Junnila
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 61
|
Lähetetty: 04.12.2008 20:09 Viestin aihe: Re: Volvo |
|
|
Caasari kirjoitti: | Jokkisautoksi
242 B230 koneella 150 euroa
laakerit koneeseen 100
Tiivisteet jne tilbehööri 100
Kaaret 130
Kannen lasku 70
Nokka 130
Tuplat 250 (On muuten pirun vaikea löytää)
imusarja 70
peltisarja 70
putkea, nippeliä, kytkimiä, laikkoja ja kaljaa, johtoa, peltiä hitsauslankaa 200
tais tulla 1270 jos laskin oikein. Eipä taida paljon tämän alle tehdä. Näillä lääkkeillä on Kardaanissa 150 - 180 löylyjä ja alla oikea jokamiesluokan auto. Ruiskun tekisi siis tasan tonniin. Tästä pitäisi olla kyse jokamiehenluokassa, jota itse ajelen yleensä semeihin asti (3 lähtöä/luokka) tuolla paketilla. Onpahan ollut ilo miettiä tallissa ja takana mukava kisapäivä. |
Näistä pakollisia:
242 B230 koneella 150 euroa
Kaaret 130
putkea, nippeliä, kytkimiä, laikkoja ja kaljaa, johtoa, peltiä hitsauslankaa 200
Eikä tartte laskea lisäksi niitä makarooneja ellei tahdo... Tämä on se panostus jolla pääsee mukaan kilpailuun, tuleeks tosta nyt 480€ eli viissataa sen katastuskortin kanssa. Ja vielä on varaa kiristää budjettia jos tahtoo olla oikeen nuuka, katkaisijoitahan on autossa vakionakin ihan kaikille pakollisille toiminnoille...
Voipi olla että 80-luvulla teki kuplan kolmeen ja puoleen tonniin uusilla osilla; hieno homma. Sen ikästä sääntökirjaa mulla ei oo käytössä mutta tuskin sielläkään pakotettiin ketään rakentaan koko autoo uusista osista? Tai yleensäkään ketään ei pakotettu ajamaan autolla jolla ei tahdo ajaa jokkista; "se kun on liian kallis"? Mun käsittääkseni tämä koko touhu on täysin vapaaehtoista eikä kellään ole pakkoa sääntöjen mukaan ajaa kilpaa saatikka pärjätä/hakata ylihintaa autoon.
Jos nyt nostettas auton hinta vaiks kolmeen tonniin niin ihan sataprosenttisella varmuudella joku tekee kahdeksan tonnin auton että jos kerran pärjäis. Siihen sitten taas on pakko muidenkin vastata ja niitä kahdeksan tonnin autoja onkin pian kymmenen tai viiskymmentä ja taas tarttis hintaa nostaa....
Ja toivoisin että ihan oikeesti mietitte tätä näkökulmaa edes minuutin ennenkuin vastaatte tähän viestiin.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|