Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Tarttis tehdä !
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

MINIMI PAINOJEN NOSTO
50kg
25%
 25%  [ 27 ]
80kg
4%
 4%  [ 5 ]
100kg
8%
 8%  [ 9 ]
125kg
0%
 0%  [ 0 ]
150kg
3%
 3%  [ 4 ]
0kg
56%
 56%  [ 59 ]
Ääniä yhteensä : 104

Kirjoittaja Viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 248
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 04.01.2009 09:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ahaa et lisä kaaret pistetään vaan niihin autoihin mitkä tarvii lisää painoa vai? Vai eikö jo valmiiksi painavat lihoa lisä kaarista???
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jamo



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 91
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 04.01.2009 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

a'virtanen kirjoitti:
Kaariputkien lisiä ja muita korin vahvistuksia on helppo tehdä noin 40kg.
Jos sitten 50kg. apparin lattiassa hitsattuna ja pultattuna ei pysy kiinnni niin miten ihmeessä 100kg.kuski +penkki voi pysyä kiinni kuskin puolella?

Minun mielestä kuski pysyy kiinni turvavöillä .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 04.01.2009 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Turvavyöt pitävät käytännössä vain eteen- ja ylöspäin, muista suunnista huolehtii istuin, joten istuin on vähintään yhtä lujilla kuin turvavyöt.

Kaarista noin yleensä pitäisi tehdä vahvemmat painavissa autoissa, koska siinä ne joutuvat lujemmalle, mutta silti olisi hyvä jos kuskin lattian aluetta vahvistettaisiin myös poikittaisilla kaariputkilla kaikissa autoissa. Samalla minimipainoja voitaisiin nostaa jonkin verran, ehkä 50 kg.
Minimipainon lisäksi tulisi määrätä myös maksimipaino taka-akselille painoluokittain, esimerkiksi alle 1650ccm, minimipaino 730 kg, max. taka-akselipaino 450 kg, olisi yhtä helppo valvoa kuin minimipainokin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Heikkilä



Liittynyt: 23 Mar 2008
Viestejä: 27
Paikkakunta: Hartola

LähetäLähetetty: 04.01.2009 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi pyhä yksin kertasuus.. Lopettakaa lapselliset vastakain asettelut! Painoja voitas nostaa vaikka 20kg vuodessa niin ei tuntus missään. TÄSSÄ EI OLE KYSYMYS LISÄPAINOISTA, VAAN MINIMI PAINOISTA. JOTKA ON SAMAT KAIKILLE VETOTAVASTA JA MERKISTÄ RIIPPUMATTOMIA. jos painot olis korkeammat vois laittaa kunnon pohja levyn ja lisä kaaria ja suurin osa autoista olis minimi painossa. todelliset huippu autot ei muuten ole ylipainoisia... 30-40kg tekee hyvästäkin fiatista alta vastaajan Kemoran ja SM:ien A-finaaleissa.. ja tiedän mistä puhun. Täälläkin kaikki itkijät taitaa olla fiatin miehiä. impeissäkin on kova työ jos aikoo saada alle 700KG. oisko helpompaa nostaa painoja? toki kisat tasottuis.. Eikä kädettömät pärjäis sitä vähää. Samat ranteet siellä pärjäis, vaikka ajettais millä. on tänne sentään joku asian ymmärtäväkin vastannut. Jospa yllä pito lisäis tonne sen 0kg niin voitas äänestää. ja tehkääpä itkijät yli-90 takatuuppari alle 700kg, ei taida onnistua. Vai meinaatteko ajaa seuraavatkin 20v fiiateilla? ei muutokset tapahdu yks,kaks. ne vaatii aikaa ja mahdollisuuksia.
_________________
Autuaita ovat puupäät, sillä he kelluvat!


Viimeinen muokkaaja, Mika Heikkilä pvm 04.01.2009 11:59, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 04.01.2009 11:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"""""Minimipainon lisäksi tulisi määrätä myös maksimipaino taka-akselille painoluokittain, esimerkiksi alle 1650ccm, minimipaino 730 kg, max. taka-akselipaino 450 kg, olisi yhtä helppo valvoa kuin minimipainokin"""""

Varmaan on helppo valvoa jos on käytössä sellaiset vaa´at, eli nelipistevaaka, ja myös pitää samoin katsastukseen varata 5 minuuttia lisää aikaa per auto...

Kannattaisi aina ajatella sääntöjä miettiessä että ne olisi mahdollisimman helppo toteuttaa ja mikä tärkeintä, helppo ja yksinkertainen valvoa.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mika Heikkilä



Liittynyt: 23 Mar 2008
Viestejä: 27
Paikkakunta: Hartola

LähetäLähetetty: 04.01.2009 11:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toi akseli painojen valvominen voi olla turhan työlästä... ja kyllä nuo painot cm3:en suhteen on aika hyvin kohdallaan. mut joka luokkaan vähän lisää. Niin keltä se meiltä on pois?
_________________
Autuaita ovat puupäät, sillä he kelluvat!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kimmo Vainionpää



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 40

LähetäLähetetty: 04.01.2009 12:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

monessako kilpailussa painoja valvotaan? mualla kuin sm kilpailuissa.
_________________
Mistäs sitten tietää, jos ei mistään tiedä ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Heikkilä



Liittynyt: 23 Mar 2008
Viestejä: 27
Paikkakunta: Hartola

LähetäLähetetty: 04.01.2009 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NYT on äänestyksessä 0kg äänestäkääpä niin saadaan keskimääräinen mielipide. Sillä asioista pitää keskustella.
_________________
Autuaita ovat puupäät, sillä he kelluvat!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sami Poola



Liittynyt: 21 Maa 2008
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 04.01.2009 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eikös ne mädät ja kevyet fiatitki oo jo altavastaajia kemorassa? ainaki -08 yleisen a-fin. ja viivalla pelkkiä imppejä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 04.01.2009 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Naukkis kirjoitti:
monessako kilpailussa painoja valvotaan? mualla kuin sm kilpailuissa.


Jokaisessa kilpailussa pitää olla vaaka saatavilla, näin sanoo sääntö.

Mielestäni on kuitenkin turhaa autoa punnita, jos ei pystytä samanaikaisesti todentamaan (varmentamaan) sen kuutiotilavuutta.
Onko juridisestikkaan oikein sanktioida alipainoisesta autosta, pelkän kuljettajan ilmoittaman kuutiotilavuuden mukaan? Kun kuljettaja voi ilmoittaa pienemmän tilavuuden mitä se oikeasti on. Tällöin punnittu auto onkin sääntöjen mukainen ja sen kuljettajan auto ei, joka on ilmoittaunut oikean tilavuuden ja sen mukaan punnituksessa auto onkin alipainoinen. Ja sankitota tulee, rehelliselle, mutta epärehelliselle EI!

Olisiko mielekästä ja helpompaa määrittää autokohtaisia minimipainoja?
Tai lisäksi niin että vetotapa ja moottorin sijainti määrittäsi myös sitä?
Meneekö "sohlaamiseksi" ?
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Antti Salmi



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 361
Paikkakunta: Keskeinen Suomi

LähetäLähetetty: 04.01.2009 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:

Jokaisessa kilpailussa pitää olla vaaka saatavilla, näin sanoo sääntö.

Olisiko mielekästä ja helpompaa määrittää autokohtaisia minimipainoja?
Tai lisäksi niin että vetotapa ja moottorin sijainti määrittäsi myös sitä?
Meneekö "sohlaamiseksi" ?

Eipä tuota vaakaa ole ollut edes saatavilla tai ainakin olisi kisat venyneet pimeään jos sitä vaakaa oltaisiin monissa kyläkisoissa lähdetty hakemaan. Ja eikös ihan AKK:ta myöten ole todettu, ettei tuota iskunpituutta osata mitata, siksi pituuden jatkaminen sallittiin... Mielestäni on tilavuuden määrittäminen vaikeutuu oleellisesti jos on tönäri ruostunut kiinni (vai mikä lie syy ettei akk osannut mitata) =)

Nuo nykyiset paino versus kuutiot lienee peruja rallipuolelta jossa tuolla on merkitystä. Tuskin kukaan alkaa takatuuppariin laittamaan 1.3l konetta, että saisi ajaa kevyemmmällä autolla... Kardaaneissa painolla voi hieman kikkailla, eli kentti-koneinen versus OHC 2.2 ym.. Eli siellä autokohtaisesta painosäännöstä voisi olla harmia. Miten määritellään eri mallikohtaisten autojen erot ym... Ei hyvä. Etuvetoiset painaa (pösöä lukuun ottamatta) aina vähintään sen mitä säännöt määrää. Tosin kun tässä pikkuhiljaa aletaan iskua pidentämään ja oikeasti etuvetojakin virittämään, niin tilanne voipi kääntyä nurinperin. Muutama raju peli on jo nähty, kunhan saavat ne vielä kestämään.

Mitä tulee viimevuoden talvimestaruuteen ja erääseen mainittuun Kadettiin, lieni kuskilla & radantuntemuksella & renkailla olleen suurin merkitys kuin autolla, tosin vetotapakin oli oikea =)

Mistä näitä kitisijöitä ja säännön rukkaajia nyt on taasen ilmestynyt? Toistan itseäni, eli antaa niiden hakata autoonsa 5000e jotka haluaa, omapa on häpeensä. Tehdään vaan säännöistä sellaisia, ettei semmoisella hirmulla aja kuin yhden kilpailun, niin se ostetaan pois ja menee ajoon, ei joppaukseen. Nyt on jo itseäni taasen toistaen suunta oikea, mutta älkää nyt hyvät ihmiset kääntäkö kelkaa toiselle puolen ojaan. Jos korjataan linjaa, tehdään se loivasti, ei evk-autolla tartte vielä ensi kesänä voittaa kaikkia kisoja, muutama riittää =)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mika suikkari



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 04.01.2009 19:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minimipainojen nostossa todellakin olisi järkeä.
Ei uudensäännön tuuppareita pysty saamaan alle 700 kg ilman laitonta järjetöntä rälläköintiä, eikä oikeen sitenkään.
hienoa että on avattu mahdollisuus rakentaa, mutta ei kannusta rakentamaan jos ei kunnon mahkuja pärjätä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jamo



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 91
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 04.01.2009 19:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mika kirjoitti:
Kyllä minimipainojen nostossa todellakin olisi järkeä.
Ei uudensäännön tuuppareita pysty saamaan alle 700 kg ilman laitonta järjetöntä rälläköintiä, eikä oikeen sitenkään.
hienoa että on avattu mahdollisuus rakentaa, mutta ei kannusta rakentamaan jos ei kunnon mahkuja pärjätä.

No , ei ehkä saa alle 700kg , mutta saa laittaa 16 tappisen koneen , että hyvät lähtökohdat on annettu rakentaa kunnon kilpa-auto .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 05.01.2009 07:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Avataanpas hieman myös sitä keskustelua jota täällä valittu työryhmä on käynyt omalla foorumillaan. Ryhmän vetäjäksi valittu Ari Virtanen on pyytänyt ryhmäläisiä kertomaan
plussia ja miinuksia lajista. Tämä keskustelu on myös poikinut muutamia kehitys- ja sääntö ehdotuksia.


Miinuksia, koottuna – ei tärkeysjärjestyksessä.

- merkkiluokka
- auton hinnat karussa ( ei tarkoita myyntihintaa)
- säännöt tehty ”salassa” – ilman laajempaa keskustelua
- lajilta puuttunut jämerä vetäjä
- autojen ulkonäkö, ruosteisuus
- ostotarjousrahapotti kokonaan järjestäjälle
- liian arvokkaita tavarapalkintoja
- liian nopeita ratoja
- joissain kilpailuissa liikaa luokkia
- kutsujen tiedota vajavaisia, puuttuu mm ajojärjestykset
- nuorten ja naisten luokkien yhdistäminen
- suurkilpailussa tapahtuva rahastus ( kilpailijoilta ja yleisöltä)
- liian suuret erot eri vetotavoilla toimivien autojen välillä
- pitkäiskusääntö
- haparoinnit, suorastaan oikeusmurhat järjestäjän / johdon taholta ( kilpailijan oikeusturva )
- jobbaus


Plussiakin tuli varmaan saman verran, että hyvääkin toki on ja paljon, tässä osa

+ Yleisöystävällinen laji
+ Ostotarjousmenettely
+ Reissaaminen, kaveripiiri
+ Koko perheen laji
+ Auttamishalu
+ Jokamiehenluokkaa, ainakin oli
+ …


Sääntöehdotuksia: ( Lue niin että ne on esitetty erillisinä, ei niin että kaikki tulisivat voimaan yhdessä) Ehdotuksia on kannatettu ryhmässä, mutta niitä on myös vastustettu.

Minimipainoihin korotusta.
Esitetty tuuppareille: <1650ccm – 735kg ja >1650ccm 780kg
Ilmamäärän rajoituksia mm. vierasmoottoreille
Tuuppareiden renkaanleveys max 175
Palkintoja ( pokaaleja ) joka kisassa joku yhteisesti sovittu % määrä
Tavarapalkinnoille joku rahallinen ovh katto
Tavarapalkinnot saman arvoisia – jaetaan useammalle
Ostotarjousrahojen osittainen palauttaminen kilpailijoille.

_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mika Heikkilä



Liittynyt: 23 Mar 2008
Viestejä: 27
Paikkakunta: Hartola

LähetäLähetetty: 05.01.2009 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hyviä huomioita!
mutta,
- mielestäni ei ole liian nopeita ratoja hitaatkaan ei oo hyvä.
-pitkäisku, kohta niitä on pakko tehdä että parjää.
-ei eri painoja tuuppareille
-painon nostolla tasattaisiin parhaiten autojen eroja. Eli kaikki automallit saisi minimi painoon helposti. vähentäis myös iskunpituuden muutoksia, kun pienenkin koneen sais painoonsa.
-painotaulukoita löytyy muistakin luokista korotettuna, siellä on moniventtiilisille kovemmat painot, tosin ei tarvi vielä jokkikseen.
-ei ilmamäärän rajoituksia se oikeasti onnistu.
-ei renkaan kavennuksia, valikoima menee huonoks. hirvee rumpa, nyky hyvä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 3 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)