wanhus
Liittynyt: 26 Maa 2008 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 06.04.2008 11:00 Viestin aihe: Ford 8v ja 16v ruiskumoottorit |
|
|
Osa 1. Ford OHV XF preXF 60/70 luvulla.
Eletään 60-lukua Lontoon saarella. Ford Anglia Capri Cortina ja Escort jylläävät voitosta voittoon. Vuonna 1971 Tecalemit -ruiskuilla varustetut Fordit nappaavat rata/rallicross "over all" eli yleismestaruudet Englannin, Walesin, Skotlannin ja Irlannin sarjoissa.
Radoilla ylarajoitin > 14500rpm, rallicrossissa esim TC-tuplanokkaisissa > 10500rpm, Ankat ja Cortinat OHV > 11500rpm. Koneiden takana olivat mm Cosworth, Holbay ja Broadspeed. Holbay kehitti myöhemmin omat suuttimet > veti tasaisen tehokkaasti läpi koko alueen.
Nokat ja "sovitetut" pakosarjat valmisti monasti silloinen Piper RS. Takuuvarmoja kierrosnokkia olivat 1FR5 ja Cosworth A8. Näissä olltiin lukemissa 330 astetta ja pikku alle 10.5mm (1.49 suhde). Pakosarjoja ja nokkia maahantoi mm Heikki vainaa (Kallio Racing). Itellä nuita molempia nokkia ja alkuperäiset pako-jigit.
Piperillä oli penkki. Siellä testattiin mm venttiilijousia. 8v-Cossuun tehtiin ns SCA jouset. Lankojen kierrosmäärä 3.5/4.0 mahdollisti 10 000+rpm. Ei lähtenyt värisemään. Mutta jo vuonna 1970 Fittipaldi voitti F1/MM- rajoitin 17000 > BDA jousi oli syntynyt. Nykyään ns pikkutupla elikkäs VS7R kulkee saman. Jousissa 2 x SCA = BDA eli 2x 8 = 16. Jousipaine vaati ns R-kovuisen nostimen - niitäkin kehiteltiin erilaisia.
Alakertana Cortina ei Ankka - olihan tuo monilaakerisempi luokiteltu v1966 voittamaan kisoja. preXF kansissa oli/on imu- ja pakosarja samalla puolella. Mutta tukkimalla imut - kairaamalla uudet tulot - putkittamalla ne n 45 asteen kulmaan > mömmö tuli suoraan männän päälle. Näitä koneita väsättiin paljon - härmälandiassakin vielä hengissä yks tekijä. Paras tulos 85mm mäntäkoko ja STG4/5 venakoko.
Tätä ruiskukonetta on myöhemmin käytetty myös Fiestassa. Ford OHV Xf preXF konetta käytettiin virallisissa FIA-hyväksymissä sarjoissa.
Seuraava osa käsittelee Ford Escort Mk1 RS2000 16v ruiskukonetta - luokiteltu v1974 ja käytössä mm historic ralleissa - Suomessakin.
Tarinaa ja kuviakin tulee www.jm.kuvat.fi |
|