Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Mikko Matilainen
Liittynyt: 01 Lok 2008 Viestejä: 34 Paikkakunta: Merikarvia
|
Lähetetty: 10.08.2010 03:23 Viestin aihe: KATSASTUS... |
|
|
Mitäs olette mieltä Romukauppa JM-10 lauantain EVK-luokan jälkikatsastuksesta?
Kysymykseni perustelen niin että:jos kuskin oven "kevennykseen" aletaan puuttumaan vasta, kun A-Finaali on tullut maaliin...
Olisiko ollut oikeus ja kohtuus puuttua asiaan JO AAMULLA???
MIKSI VAIN A-FINAALI autoista otettiin "ovet auki"??? Tontilla oli kuitenkin 133 osallistunutta kuljettajaa...
KYSYY: Ei utelias, vaan tiedonhaluinen... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 10.08.2010 05:42 Viestin aihe: |
|
|
JM-sääntö kertoo asiasta seuraavaa
"Alkuperäinen ohjaajan ovi sekä alkuperäinen etuovien
toimintatapa on säilytettävä, samoin ulkopuoliset
saranat, ovenkahvat ja ovien lukot on säilytettävä alkuperäisinä
ja toimintakuntoisina. Ohjaajan puoleisen
oven verhoilun saa korvata vähintään 1 mm paksulla
alumiinilevyllä.
Ovien on oltava täysin suljettuna ajon aikana"
Rallicross autojen tekniset määräykset kertoo..
"Ohjaajan puoleinen ovi
tulee säilyttää alkuperäisenä, mutta pehmusteet saadaan
poistaa"
JM-säännöissä ei puhuta että ovi tulisi säilyttää alkuperäisenä. Ei tarkenneta kuten crossissa että ovi täytyisi säilyttää alkuperäisenä.
On siis vähän epäselvää saako rakennetta poistaa oven sisältä.
Jos JM-sääntö olisi kirjoitettu kuten crossissa olisi asia selvä. Nyt ollaan tulkinnoissa, joten hylkäys rakenteen puuttuessa olisi väärä.
En usko että rakennetta poistettaisiin siksi että saataisiin kevennyksiä. Uskon että syynä on ollut että oven saa pajoitettua suoraksi mällin jälkeen.
Tähän sääntöön olisi kai hyvä saada tarkenne. Sekin että rakenteen saa poistaa jos rakenne vahvistetaan jollain muulla tapaa. Esimerkiksi kulmaraudalla, ymv. tavalla. On hyvä että ovi pysyisi kuosissa että lukkorungon asento ei muuttuisi paljoakaan, oven pysyessä mahdollisimman hyvin kiinni.
Mitä tulee tuohon että aamulla kaikki tarkistettaisiin. Tietenkin turvallisuus asiat on aamuisen syynin pääasia, mutta kuten sääntö sanoo - on auton oltava säännönmukaisessa kunnossa koko kilpailun ajan.
Minusta olisi myös hyvä puuttua seuraavaankin sääntöön:
"Lokasuojien on ulotuttava renkaan reunan yli ja
peitettävä vähintään kolmannes (120 °) pyörän kehästä
siten, että pyörän keskeltä kulkevan pystytason takapuolelle
jää vähintään 90 ° peitettä. Kiinteää ainetta
olevat lokasuojan levikkeet on sallittu, enintään 5 cm/
puoli ja kardaaniautoissa enintään 7,5 cm/puoli. Kumia
tms. saadaan käyttää vain renkaan reunan ulkopuolisella
osalla mitattuna renkaan reunan pystysuoralta tasolta"
Ettei esimerkiksi liigafinaalin viimeisen lähdön maaliintulon jälkeen tulisi vastalausetta ja tuomariston olisi pakosta laitettava tulokset uusiksi
Tai kirjoitettakoon tämä sääntö ennen sitä uusiksi, jos sitä ei tarvitse noudattaa. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 10.08.2010 08:31 Viestin aihe: |
|
|
Miksi vain a-finaali autoista : Ilmeisesti haluttiin tehdä ennakko tapaus mitä voi pahimmillaan tapahtua jos on sääntöjen vastainen auto = Tulokset uusiksi...
"Ohjaamoa ympäröivän osan korirakenteesta vastattava
vähintään alkuperäistä lujuutta eikä sen kantavia
rakenteita saa muuttaa."
Periaatteessa tuo sääntö kieltää ovien kevennyksen molemmilta puolilta(kuski ja hantti) ja mielestäni ovi on ohjaamon ympärillä sekä kantava korirakenne silloin kun se on kiinni,jos se on auki niin ei kanna mitään
Mielestäni suurimmat vääryydet katsastuksessa :
"Kori
tulee olla alkuperäistä materiaalia erikseen mainittuja
poikkeuksia lukuun ottamatta."
"Ohjaamoa ympäröivän osan korirakenteesta vastattava
vähintään alkuperäistä lujuutta eikä sen kantavia
rakenteita saa muuttaa."
"Muutoin korin kevennysten ja rakennemuutosten
tekeminen korirakennetta vaarallisesti heikentämällä
on kielletty. Vahvistamiseen käytettävä materiaali saa
olla enintään 1 mm paksua metallilevyä."
Öö... Mitä kohtaa mä en ymmärrä? Onko jossain kohta, jossa hyväksytään takatuupparin keulassa olevan varapyöräkotelon poistaminen sekä tämän tavaratilan peltien poisleikaaminen ja "vahvistaminen" 1mm alumiinireikäpellillä?
Nämä mielipiteitä taas eikä näitä kannata ottaa tosissaan. Sekä ei itselläni ole tuupppareita vastaan mitään mutta mielestäni säännöt pitäisi olla kaikille samat kun ne kerta on keksitty? _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Solkinen
Liittynyt: 21 Huh 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: äetsä
|
Lähetetty: 10.08.2010 08:41 Viestin aihe: |
|
|
Jälkitarkastushan on sinänsä ihan perusteltu ja sääntöjenmukainen tapa, mutta...
väärä paikka puuttua sääntöjen vastaisiin (mikäli se oven kevennys sitten sääntöjenvastaista on) asioihin, joiden kohdalla kuitenkin käytäntö on ollut aivan toinen jo vuosia. Tarkoitan, että niin tässä ovi- kuin tuossa Empun esiintuomassa lokasuoja-asiassa katsastuksissa hyväksytty käytäntö on pitkään jo ollut sääntöjen vastainen. Ei ole tänä päivänä millään kisapaikalla montaa autoa, joka täyttäisi nuo molemmat säännöt.
Näissä minusta nimenomaan tulisi säännöt muuttaa vastaamaan vallitsevaa käytäntöä, ei toisinpäin. Enkä kauheasti haluaisi mitään kulmarautojakaan sinne oveen, se se vasta mukava on kylkitörmäyksen jälkeen olkapäässä.
Jos aletaan vaatia täysin alkuperäistä ovea ja sen rakennetta, tullaan mielenkiintoisen kysymyksen eteen: kuinka monta esim. jokkis fiattia ja escorttia suomessa on (melkein kaikissa laittomat ovet) ja paljonko maasta löytyy uusia ovia? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 10.08.2010 08:46 Viestin aihe: |
|
|
markosolkinen kirjoitti: |
Jos aletaan vaatia täysin alkuperäistä ovea ja sen rakennetta, tullaan mielenkiintoisen kysymyksen eteen: kuinka monta esim. jokkis fiattia ja escorttia suomessa on (melkein kaikissa laittomat ovet) ja paljonko maasta löytyy uusia ovia? |
Tämänpä takia niitä ei vaaditakaan olemaan sääntöjen mukaisia koska katsastusmiehet saisivat vihat päällensä sekä tuupparit että s-kortit loppuisivat kesken. ja samasta syystä ilmeisesti tuppareiden etupäitä ei vaadita sääntöjenmukaisiksi...
Olen samaa mieltä kanssasi että paikka oli väärä. Mielestäni pitäisi pitää tilaisuus jossa lajipäällikkö kaikkine apureineen käy tutustumassa perinteiseen roskapönttöön ja tekevät päätökset sekä säädökset auton vieressä kun konkreettisesti näkevät minkälainen se auto on. Ja tästä he voisivat vetää linjauksen kaikille katsastusihmisille jotta kaikki toimisivat samalla tavalla eikä näkemyseroja syntyisi. Lisää köulutusta katsastusmiehille sanon minä.
Ja tämä että hyväksyt käytännön kirjoitetun SÄÄNNÖN edelle, niin tarkoittaako se samaa että hyväksyt varkaat jotka varastavat autoja,murtautuvat taloihin yms. Ei suoraan verrannollinen mutta varkaiden keskuudessa on käytäntö että jotain varastetaan nii pitäisikö laki muuttaa varkaita suosivaksi? Kaippa ne säännöt johonkin perustuu,eikai niitä huvikseen ole keksitty vaikka joskus hyvin huvittavia hetkiä tuovat tullessaan kaikkine näkemyseroinensa ja tulkinnallisina eroina En kyllä todellakaan halua vihaa millään tavalla lietsoa mutta perustelen oman näkemykseni näistä ... _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jalmari
Liittynyt: 29 Tou 2008 Viestejä: 29
|
Lähetetty: 10.08.2010 09:07 Viestin aihe: |
|
|
Öö... Mitä kohtaa mä en ymmärrä? Onko jossain kohta, jossa hyväksytään takatuupparin keulassa olevan varapyöräkotelon poistaminen sekä tämän tavaratilan peltien poisleikaaminen ja "vahvistaminen" 1mm alumiinireikäpellillä?
Samasta kohtaa johon itse vetoat koriasiassa löytyy "Varapyörä on poistettava ja varapyörän kotelon saa
poistaa."
Ja kun kerran menee taas EVVK-vs-tuuppari linjalle, niin kuinka moni EVVK-auto paloseinän siirron jälkeen sopii sääntökohtaan "Paloseinän siirto
ei saa aiheuttaa muutosta kardaanitunneliin, koska
ohjaamoa ympäröivän osan kantavia rakenteita ei saa
muuttaa."? Näkyy olevan yleisin aine noissa virityksissä sikakitti ja ilmastointiteippi muutama hitsiknöölin lisäksi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 10.08.2010 09:34 Viestin aihe: |
|
|
Jalmari kirjoitti: | Samasta kohtaa johon itse vetoat koriasiassa löytyy "Varapyörä on poistettava ja varapyörän kotelon saa
poistaa." |
Mielestäni varapyöräkotelo ei ole kuin se 20cm syvä kolo joka on auton levyinen sekä joka on aivan keulassa eikä se millään ylety fiateissa jarrusylinterille saakka. Ja jos itse saisin päättää niin jos se poistetaan niin sen tilalle ei kelpaa 1mm alumiini vaan pitäisi olla mustaa peltiä joka hitsattu kotelon tilalle jotta vastaisi alkuperäistä. Muutenhan alkaa menemään rokkiralli linjalle ja ruvetaan lyhentämään autoja. Silloin ei tarvitsisi laittaa sitä "vahvistavaa" alumiinia sinne kun keula loppuu paloseinään karrikoidusti sanottuna.
Jalmari kirjoitti: | Ja kun kerran menee taas EVVK-vs-tuuppari linjalle, niin kuinka moni EVVK-auto paloseinän siirron jälkeen sopii sääntökohtaan "Paloseinän siirto
ei saa aiheuttaa muutosta kardaanitunneliin, koska
ohjaamoa ympäröivän osan kantavia rakenteita ei saa
muuttaa."? Näkyy olevan yleisin aine noissa virityksissä sikakitti ja ilmastointiteippi muutama hitsiknöölin lisäksi |
No tuota :
Kardaanitunneli on vapaa mutta sen ainevahvuuden
pitää vastata vähintään alkuperäistä lujuutta. Mikäli se
rakennetaan uudestaan, on se hitsattava kiinni auton
pohjalevyyn tai runkopalkkeihin. Kun alkuperäistä kardaanitunnelia
muutetaan tai kardaanitunneli rakennetaan
uudelleen vaikka osaksikin, on räjähdyssuojan
rakentaminen pakollinen.
Mutta myöskin tuo sinun mainitsema teksti siellä lukee...Mielestäni aika suuri ristiriita
Ja tuon tekstin mukaan jos mennään minkä kirjoitit niin etuvetoisista ei saisi millään tehtyä jortaani vetoisia...
Ei mene sille evvk-vs-tuuppari linjalle. Samat säännöt koskee molempia esim. juuri tämän ovikevennyksen kohdalta sekä ohjaamoa ympäröivän tavaran vahvuudella. _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussi koskinen
Liittynyt: 18 Hei 2010 Viestejä: 26
|
Lähetetty: 10.08.2010 09:46 Viestin aihe: |
|
|
Entäs sitte, kun etuvetosesta tekee tuupparin. Silloin lähtee aika montaki koteloa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 10.08.2010 09:49 Viestin aihe: |
|
|
vinokone kirjoitti: | Entäs sitte, kun etuvetosesta tekee tuupparin. Silloin lähtee aika montaki koteloa... |
Ja tämän jälkeen pitäisi kaiken vastata alkuperäistä vahvuutta... Vaikeaa,suorastaan mahdotonta. _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 248 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 10.08.2010 10:20 Viestin aihe: |
|
|
Mitenköhän sit Fiiattiin saa eteen jähdyttäjän jos ei voi pohjaa poistaa? Eikö evk autoissa esim. lukkopellin poisto heikennä keulaa oleellisesti? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussi koskinen
Liittynyt: 18 Hei 2010 Viestejä: 26
|
Lähetetty: 10.08.2010 10:30 Viestin aihe: |
|
|
Mun mielestä on aivan sama, mitä hiivatin keulalle telee, ko ei se ainakaan alkuperäsestä voi enää heikentyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri korpela
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 140 Paikkakunta: kaustinen
|
Lähetetty: 10.08.2010 10:43 Viestin aihe: |
|
|
"Alkuperäinen ohjaajan ovi sekä alkuperäinen etuovien
toimintatapa on säilytettävä, samoin ulkopuoliset
saranat, ovenkahvat ja ovien lukot on säilytettävä alkuperäisinä
ja toimintakuntoisina. Ohjaajan puoleisen
oven verhoilun saa korvata vähintään 1 mm paksulla
alumiinilevyllä.
Ovien on oltava täysin suljettuna ajon aikana"
Eikö tuo ole luettavissa tuostakin että kuljettajan oven keventäminen on kielletty? Vai oikoluenko taas? Mun mielestä hylkyyn vaan jos on kevennetty................. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 10.08.2010 10:44 Viestin aihe: |
|
|
vinokone kirjoitti: | Mun mielestä on aivan sama, mitä hiivatin keulalle telee, ko ei se ainakaan alkuperäsestä voi enää heikentyä. |
Tämäkin pitää paikkansa
T.H kirjoitti: | Mitenköhän sit Fiiattiin saa eteen jähdyttäjän jos ei voi pohjaa poistaa? Eikö evk autoissa esim. lukkopellin poisto heikennä keulaa oleellisesti? |
Onhan fiatissa alunperin se luukku siinä lattiassa missä akku normaalisti on? eikös se akkukotelon pohja ole yleensä sen verta mätä että poispuhallus toimii ilman varsinaista keventämistä Paha sanoa mutta moniko rakentelee fiatteihin eteen jäähdytystä?
Ja vaikka etumoottorisessa poistaa lukkopellin niin onhan runkopalkit paljon jykevämpää tekoa kun fiatin palkit? ja onhan niissä myös aina runkoaisojen välissä poikittaispalkki alhaalla? Joka sitten on jo ilman lukkopeltiäkin jo fiatin alkuperäistä keulaa vahvempi.
Mutta edelleen saannöt kaikille samat ilman varsinaista kilpailua evk-kaluston sekä tuuppareiden välillä. Tulkinnasta tässä oli kyse sekä katsastuksen näkemyksistä ja sääntökirjan soveltamisesta.
petedad kirjoitti: | "Alkuperäinen ohjaajan ovi" |
No mitä tälläkin tarkoitetaan? Onhan se alkuperäinen ovi eikä jostain muusta autosta vaikka olisikin kevennetty? _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Viimeinen muokkaaja, JUSA pvm 10.08.2010 10:49, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussi koskinen
Liittynyt: 18 Hei 2010 Viestejä: 26
|
Lähetetty: 10.08.2010 10:49 Viestin aihe: |
|
|
kuinka paljo auto kevenee, jos sieltä verhoilun alta kaiken poistaa, sen jälkeen, ko lasi ja vivusto on poistettu? Ite jätin keppanan vähemmälle, ni oma paino putos 10 kiloo ni pystyin jättää oven alkuperäseks. Ainaki omasta mielestä paljo terveellisempää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 10.08.2010 10:52 Viestin aihe: |
|
|
vinokone kirjoitti: | kuinka paljo auto kevenee, jos sieltä verhoilun alta kaiken poistaa, sen jälkeen, ko lasi ja vivusto on poistettu? Ite jätin keppanan vähemmälle, ni oma paino putos 10 kiloo ni pystyin jättää oven alkuperäseks. Ainaki omasta mielestä paljo terveellisempää |
Hyvin marginaalista tämä kevennys. lasi ja vivusto painaa enempi kuin itse ovipelti. Ja kuten emppu jo kertoikin niin perustellumpi pellin poisto tai muokkaus on juuri tämä ulkopeltien suoristamisen helpottaminen. _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|