Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
KATSASTUS...
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mikko Matilainen



Liittynyt: 01 Lok 2008
Viestejä: 34
Paikkakunta: Merikarvia

LähetäLähetetty: 10.08.2010 03:23    Viestin aihe: KATSASTUS... Vastaa lainaamalla viestiä

Mitäs olette mieltä Romukauppa JM-10 lauantain EVK-luokan jälkikatsastuksesta?

Kysymykseni perustelen niin että:jos kuskin oven "kevennykseen" aletaan puuttumaan vasta, kun A-Finaali on tullut maaliin...

Olisiko ollut oikeus ja kohtuus puuttua asiaan JO AAMULLA???

MIKSI VAIN A-FINAALI autoista otettiin "ovet auki"??? Tontilla oli kuitenkin 133 osallistunutta kuljettajaa...

KYSYY: Ei utelias, vaan tiedonhaluinen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 10.08.2010 05:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JM-sääntö kertoo asiasta seuraavaa

"Alkuperäinen ohjaajan ovi sekä alkuperäinen etuovien
toimintatapa on säilytettävä, samoin ulkopuoliset
saranat, ovenkahvat ja ovien lukot on säilytettävä alkuperäisinä
ja toimintakuntoisina. Ohjaajan puoleisen
oven verhoilun saa korvata vähintään 1 mm paksulla
alumiinilevyllä.
Ovien on oltava täysin suljettuna ajon aikana"


Rallicross autojen tekniset määräykset kertoo..

"Ohjaajan puoleinen ovi
tulee säilyttää alkuperäisenä, mutta pehmusteet saadaan
poistaa"

JM-säännöissä ei puhuta että ovi tulisi säilyttää alkuperäisenä. Ei tarkenneta kuten crossissa että ovi täytyisi säilyttää alkuperäisenä.
On siis vähän epäselvää saako rakennetta poistaa oven sisältä.

Jos JM-sääntö olisi kirjoitettu kuten crossissa olisi asia selvä. Nyt ollaan tulkinnoissa, joten hylkäys rakenteen puuttuessa olisi väärä.

En usko että rakennetta poistettaisiin siksi että saataisiin kevennyksiä. Uskon että syynä on ollut että oven saa pajoitettua suoraksi mällin jälkeen.
Tähän sääntöön olisi kai hyvä saada tarkenne. Sekin että rakenteen saa poistaa jos rakenne vahvistetaan jollain muulla tapaa. Esimerkiksi kulmaraudalla, ymv. tavalla. On hyvä että ovi pysyisi kuosissa että lukkorungon asento ei muuttuisi paljoakaan, oven pysyessä mahdollisimman hyvin kiinni.

Mitä tulee tuohon että aamulla kaikki tarkistettaisiin. Tietenkin turvallisuus asiat on aamuisen syynin pääasia, mutta kuten sääntö sanoo - on auton oltava säännönmukaisessa kunnossa koko kilpailun ajan.

Minusta olisi myös hyvä puuttua seuraavaankin sääntöön:

"Lokasuojien on ulotuttava renkaan reunan yli ja
peitettävä vähintään kolmannes (120 °) pyörän kehästä
siten, että pyörän keskeltä kulkevan pystytason takapuolelle
jää vähintään 90 ° peitettä. Kiinteää ainetta
olevat lokasuojan levikkeet on sallittu, enintään 5 cm/
puoli ja kardaaniautoissa enintään 7,5 cm/puoli. Kumia
tms. saadaan käyttää vain renkaan reunan ulkopuolisella
osalla mitattuna renkaan reunan pystysuoralta tasolta"


Ettei esimerkiksi liigafinaalin viimeisen lähdön maaliintulon jälkeen tulisi vastalausetta ja tuomariston olisi pakosta laitettava tulokset uusiksi Laughing

Tai kirjoitettakoon tämä sääntö ennen sitä uusiksi, jos sitä ei tarvitse noudattaa. Rolling Eyes
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 10.08.2010 08:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi vain a-finaali autoista : Ilmeisesti haluttiin tehdä ennakko tapaus mitä voi pahimmillaan tapahtua jos on sääntöjen vastainen auto = Tulokset uusiksi...

"Ohjaamoa ympäröivän osan korirakenteesta vastattava
vähintään alkuperäistä lujuutta eikä sen kantavia
rakenteita saa muuttaa."


Periaatteessa tuo sääntö kieltää ovien kevennyksen molemmilta puolilta(kuski ja hantti) ja mielestäni ovi on ohjaamon ympärillä sekä kantava korirakenne silloin kun se on kiinni,jos se on auki niin ei kanna mitään Smile

Mielestäni suurimmat vääryydet katsastuksessa :
"Kori
tulee olla alkuperäistä materiaalia erikseen mainittuja
poikkeuksia lukuun ottamatta."


"Ohjaamoa ympäröivän osan korirakenteesta vastattava
vähintään alkuperäistä lujuutta eikä sen kantavia
rakenteita saa muuttaa."


"Muutoin korin kevennysten ja rakennemuutosten
tekeminen korirakennetta vaarallisesti heikentämällä
on kielletty. Vahvistamiseen käytettävä materiaali saa
olla enintään 1 mm paksua metallilevyä."


Öö... Mitä kohtaa mä en ymmärrä? Onko jossain kohta, jossa hyväksytään takatuupparin keulassa olevan varapyöräkotelon poistaminen sekä tämän tavaratilan peltien poisleikaaminen ja "vahvistaminen" 1mm alumiinireikäpellillä?

Nämä mielipiteitä taas eikä näitä kannata ottaa tosissaan. Sekä ei itselläni ole tuupppareita vastaan mitään mutta mielestäni säännöt pitäisi olla kaikille samat kun ne kerta on keksitty?
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Solkinen



Liittynyt: 21 Huh 2008
Viestejä: 102
Paikkakunta: äetsä

LähetäLähetetty: 10.08.2010 08:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jälkitarkastushan on sinänsä ihan perusteltu ja sääntöjenmukainen tapa, mutta...

väärä paikka puuttua sääntöjen vastaisiin (mikäli se oven kevennys sitten sääntöjenvastaista on) asioihin, joiden kohdalla kuitenkin käytäntö on ollut aivan toinen jo vuosia. Tarkoitan, että niin tässä ovi- kuin tuossa Empun esiintuomassa lokasuoja-asiassa katsastuksissa hyväksytty käytäntö on pitkään jo ollut sääntöjen vastainen. Ei ole tänä päivänä millään kisapaikalla montaa autoa, joka täyttäisi nuo molemmat säännöt.

Näissä minusta nimenomaan tulisi säännöt muuttaa vastaamaan vallitsevaa käytäntöä, ei toisinpäin. Enkä kauheasti haluaisi mitään kulmarautojakaan sinne oveen, se se vasta mukava on kylkitörmäyksen jälkeen olkapäässä.

Jos aletaan vaatia täysin alkuperäistä ovea ja sen rakennetta, tullaan mielenkiintoisen kysymyksen eteen: kuinka monta esim. jokkis fiattia ja escorttia suomessa on (melkein kaikissa laittomat ovet) ja paljonko maasta löytyy uusia ovia?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 10.08.2010 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

markosolkinen kirjoitti:

Jos aletaan vaatia täysin alkuperäistä ovea ja sen rakennetta, tullaan mielenkiintoisen kysymyksen eteen: kuinka monta esim. jokkis fiattia ja escorttia suomessa on (melkein kaikissa laittomat ovet) ja paljonko maasta löytyy uusia ovia?


Tämänpä takia niitä ei vaaditakaan olemaan sääntöjen mukaisia koska katsastusmiehet saisivat vihat päällensä sekä tuupparit että s-kortit loppuisivat kesken. ja samasta syystä ilmeisesti tuppareiden etupäitä ei vaadita sääntöjenmukaisiksi...

Olen samaa mieltä kanssasi että paikka oli väärä. Mielestäni pitäisi pitää tilaisuus jossa lajipäällikkö kaikkine apureineen käy tutustumassa perinteiseen roskapönttöön ja tekevät päätökset sekä säädökset auton vieressä kun konkreettisesti näkevät minkälainen se auto on. Ja tästä he voisivat vetää linjauksen kaikille katsastusihmisille jotta kaikki toimisivat samalla tavalla eikä näkemyseroja syntyisi. Lisää köulutusta katsastusmiehille sanon minä.

Ja tämä että hyväksyt käytännön kirjoitetun SÄÄNNÖN edelle, niin tarkoittaako se samaa että hyväksyt varkaat jotka varastavat autoja,murtautuvat taloihin yms. Ei suoraan verrannollinen mutta varkaiden keskuudessa on käytäntö että jotain varastetaan nii pitäisikö laki muuttaa varkaita suosivaksi? Kaippa ne säännöt johonkin perustuu,eikai niitä huvikseen ole keksitty vaikka joskus hyvin huvittavia hetkiä tuovat tullessaan kaikkine näkemyseroinensa ja tulkinnallisina eroina Very Happy En kyllä todellakaan halua vihaa millään tavalla lietsoa mutta perustelen oman näkemykseni näistä ...
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalmari



Liittynyt: 29 Tou 2008
Viestejä: 29

LähetäLähetetty: 10.08.2010 09:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Öö... Mitä kohtaa mä en ymmärrä? Onko jossain kohta, jossa hyväksytään takatuupparin keulassa olevan varapyöräkotelon poistaminen sekä tämän tavaratilan peltien poisleikaaminen ja "vahvistaminen" 1mm alumiinireikäpellillä?

Samasta kohtaa johon itse vetoat koriasiassa löytyy "Varapyörä on poistettava ja varapyörän kotelon saa
poistaa."

Ja kun kerran menee taas EVVK-vs-tuuppari linjalle, niin kuinka moni EVVK-auto paloseinän siirron jälkeen sopii sääntökohtaan "Paloseinän siirto
ei saa aiheuttaa muutosta kardaanitunneliin, koska
ohjaamoa ympäröivän osan kantavia rakenteita ei saa
muuttaa."? Näkyy olevan yleisin aine noissa virityksissä sikakitti ja ilmastointiteippi muutama hitsiknöölin lisäksi Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 10.08.2010 09:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalmari kirjoitti:
Samasta kohtaa johon itse vetoat koriasiassa löytyy "Varapyörä on poistettava ja varapyörän kotelon saa
poistaa."


Mielestäni varapyöräkotelo ei ole kuin se 20cm syvä kolo joka on auton levyinen sekä joka on aivan keulassa eikä se millään ylety fiateissa jarrusylinterille saakka. Ja jos itse saisin päättää niin jos se poistetaan niin sen tilalle ei kelpaa 1mm alumiini vaan pitäisi olla mustaa peltiä joka hitsattu kotelon tilalle jotta vastaisi alkuperäistä. Muutenhan alkaa menemään rokkiralli linjalle ja ruvetaan lyhentämään autoja. Silloin ei tarvitsisi laittaa sitä "vahvistavaa" alumiinia sinne kun keula loppuu paloseinään karrikoidusti sanottuna.

Jalmari kirjoitti:
Ja kun kerran menee taas EVVK-vs-tuuppari linjalle, niin kuinka moni EVVK-auto paloseinän siirron jälkeen sopii sääntökohtaan "Paloseinän siirto
ei saa aiheuttaa muutosta kardaanitunneliin, koska
ohjaamoa ympäröivän osan kantavia rakenteita ei saa
muuttaa."? Näkyy olevan yleisin aine noissa virityksissä sikakitti ja ilmastointiteippi muutama hitsiknöölin lisäksi Shocked


No tuota : Rolling Eyes

Kardaanitunneli on vapaa mutta sen ainevahvuuden
pitää vastata vähintään alkuperäistä lujuutta. Mikäli se
rakennetaan uudestaan, on se hitsattava kiinni auton
pohjalevyyn tai runkopalkkeihin. Kun alkuperäistä kardaanitunnelia
muutetaan tai kardaanitunneli rakennetaan
uudelleen vaikka osaksikin, on räjähdyssuojan
rakentaminen pakollinen.


Mutta myöskin tuo sinun mainitsema teksti siellä lukee...Mielestäni aika suuri ristiriita Question
Ja tuon tekstin mukaan jos mennään minkä kirjoitit niin etuvetoisista ei saisi millään tehtyä jortaani vetoisia...

Ei mene sille evvk-vs-tuuppari linjalle. Samat säännöt koskee molempia esim. juuri tämän ovikevennyksen kohdalta sekä ohjaamoa ympäröivän tavaran vahvuudella.
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi koskinen



Liittynyt: 18 Hei 2010
Viestejä: 26

LähetäLähetetty: 10.08.2010 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Entäs sitte, kun etuvetosesta tekee tuupparin. Silloin lähtee aika montaki koteloa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 10.08.2010 09:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vinokone kirjoitti:
Entäs sitte, kun etuvetosesta tekee tuupparin. Silloin lähtee aika montaki koteloa...


Ja tämän jälkeen pitäisi kaiken vastata alkuperäistä vahvuutta... Vaikeaa,suorastaan mahdotonta.
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 248
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 10.08.2010 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitenköhän sit Fiiattiin saa eteen jähdyttäjän jos ei voi pohjaa poistaa? Eikö evk autoissa esim. lukkopellin poisto heikennä keulaa oleellisesti?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi koskinen



Liittynyt: 18 Hei 2010
Viestejä: 26

LähetäLähetetty: 10.08.2010 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun mielestä on aivan sama, mitä hiivatin keulalle telee, ko ei se ainakaan alkuperäsestä voi enää heikentyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri korpela



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 140
Paikkakunta: kaustinen

LähetäLähetetty: 10.08.2010 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Alkuperäinen ohjaajan ovi sekä alkuperäinen etuovien
toimintatapa on säilytettävä, samoin ulkopuoliset
saranat, ovenkahvat ja ovien lukot on säilytettävä alkuperäisinä
ja toimintakuntoisina. Ohjaajan puoleisen
oven verhoilun saa korvata vähintään 1 mm paksulla
alumiinilevyllä.
Ovien on oltava täysin suljettuna ajon aikana
"

Eikö tuo ole luettavissa tuostakin että kuljettajan oven keventäminen on kielletty? Vai oikoluenko taas? Mun mielestä hylkyyn vaan jos on kevennetty.................
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 10.08.2010 10:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vinokone kirjoitti:
Mun mielestä on aivan sama, mitä hiivatin keulalle telee, ko ei se ainakaan alkuperäsestä voi enää heikentyä.


Tämäkin pitää paikkansa Smile

T.H kirjoitti:
Mitenköhän sit Fiiattiin saa eteen jähdyttäjän jos ei voi pohjaa poistaa? Eikö evk autoissa esim. lukkopellin poisto heikennä keulaa oleellisesti?


Onhan fiatissa alunperin se luukku siinä lattiassa missä akku normaalisti on? eikös se akkukotelon pohja ole yleensä sen verta mätä että poispuhallus toimii ilman varsinaista keventämistä Smile Paha sanoa mutta moniko rakentelee fiatteihin eteen jäähdytystä?

Ja vaikka etumoottorisessa poistaa lukkopellin niin onhan runkopalkit paljon jykevämpää tekoa kun fiatin palkit? ja onhan niissä myös aina runkoaisojen välissä poikittaispalkki alhaalla? Joka sitten on jo ilman lukkopeltiäkin jo fiatin alkuperäistä keulaa vahvempi.
Mutta edelleen saannöt kaikille samat ilman varsinaista kilpailua evk-kaluston sekä tuuppareiden välillä. Tulkinnasta tässä oli kyse sekä katsastuksen näkemyksistä ja sääntökirjan soveltamisesta.

petedad kirjoitti:
"Alkuperäinen ohjaajan ovi"


No mitä tälläkin tarkoitetaan? Onhan se alkuperäinen ovi eikä jostain muusta autosta vaikka olisikin kevennetty?
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70


Viimeinen muokkaaja, JUSA pvm 10.08.2010 10:49, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi koskinen



Liittynyt: 18 Hei 2010
Viestejä: 26

LähetäLähetetty: 10.08.2010 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuinka paljo auto kevenee, jos sieltä verhoilun alta kaiken poistaa, sen jälkeen, ko lasi ja vivusto on poistettu? Ite jätin keppanan vähemmälle, ni oma paino putos 10 kiloo ni pystyin jättää oven alkuperäseks. Ainaki omasta mielestä paljo terveellisempää Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 10.08.2010 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vinokone kirjoitti:
kuinka paljo auto kevenee, jos sieltä verhoilun alta kaiken poistaa, sen jälkeen, ko lasi ja vivusto on poistettu? Ite jätin keppanan vähemmälle, ni oma paino putos 10 kiloo ni pystyin jättää oven alkuperäseks. Ainaki omasta mielestä paljo terveellisempää Laughing


Hyvin marginaalista tämä kevennys. lasi ja vivusto painaa enempi kuin itse ovipelti. Ja kuten emppu jo kertoikin niin perustellumpi pellin poisto tai muokkaus on juuri tämä ulkopeltien suoristamisen helpottaminen.
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)