Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
XXII Asfalttikunkku 2011
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Kilpailut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Ajatko vappuna Kemorassa?
Jos saisi ajaa viimevuoden varuste säännöillä.
48%
 48%  [ 91 ]
Ajan joka tapauksessa. ( Vanha tai uusi varuste sääntö )
26%
 26%  [ 50 ]
En osallistu kuljettajana.
25%
 25%  [ 48 ]
Ääniä yhteensä : 189

Kirjoittaja Viesti
Vesa-Matti Junnila



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 61

LähetäLähetetty: 21.03.2011 20:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruiskun vapautus olisi ihan hyvä asia mutta silloin pitäisi rajoittaa sitä imuilman määrää esim aiemmin esitetyllä kotelolla. Kotelo olisi helppo, hyvä ja ennenkaikkea edullinen ratkaisu. Ja tuuppareihin kotelo jonka virtauspinta-ala olisi sama kuin 40 kaasarin virtaus. Kartaaneihin ja evk-autoihin voisi sallia 45:sia tuplia vastaavan ilmamäärän? Ja niihin takatuuppareihinkin pitäisi sallia ruiskut; ainakin niihin "uudensäännön" vm 1990 uudempiin siirtotekniikkaisiin. Tällöin saataisiin niihin kilpailukykyä ehkä nostettua verrattuna fiiuihin ja kupliin sekä rakentelua ajanmukaisemmaksi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
H.A



Liittynyt: 10 Lok 2010
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 21.03.2011 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Public_enemy kirjoitti:


Oikeasti tuo tarkoittaisi giljotiinien ja Hestecin tuloa jokkikseen! Ei kai kukaan luule, että sääntöjä vaoauttamalla Suomalainen kilpavarustelija tekisi halvempia vehkeitä. Läppärungot vapauttamalla voipi sitten koneen aihioksi ostaa jonku f-ryhmäläisen padan ja viilata hiukka lisää....
Kaasuttimien kokoon tai ilmamäärän saantiin rajoitus, jos jotain yritetään...


ai, mä kun luulin et noi f-ryhmäläisten agemoottorit on jo tulleet, http://www.nettiauto.com/nissan/king/3846838 ? hestec... muut saa kyllä laittaa jos haluaa, mä saisin kyllä ton ~200euron megasquirtin täyttämään omat tarpeet. Ja toisena esimerkkinä sitten taas nissanin ruiskumoottoreihin saatavilla oleva nistune, ei sekään montaa satasta maksa ja kartat saa viimesen päälle kohdalleen.

noh, tää nyt oli vaan mun mielipide siihen, miten saadaan auton rakentamisen kustannuksia alemmas ja uutta tekniikkaa kehiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jan Halvarsson



Liittynyt: 11 Maa 2011
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 21.03.2011 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös me olla eletty markkinataloudessa jo muutama kymmenen vuotta. Jos vaikka auton hinta pudotettaisiin 500 € niin useampi pääsisi kokeilemaan rikastumista ostamalla kisoista auton.
Onhan se harkittu teko rakentaa huippukallis auto arvokilpailuihin mutta miksi se pitäisi itkua aiheuttaa kun se on ostettavissa sieltä.
Väriä ja katsojia se tuo kilpailuihin kun pitkään jo huhutaan että esim SM kisoihin on tulossa jokin eksoottinen ja kallis laite.
Onhan se tietysti vaihtoehto että kuristetaan kaikki moottorit 50 Hv tasolle. Saattaa olla että mielenkiinto katoaa järjestäjiltä, katsojilta, auton tekijöiltä jne.
Tuskin se paljon ihmisiä kiinnostaa kun ruosteiset rottelot matelee peräkanaa 10 kierrosta kurasessa hiekkamontussa.
Turvallisuus kuntoon ja tekniikka vapaaksi. Eletään nyt kuitenkin 2000 lukua.
Uudet autot kehiin ja turbot kanssa. EI niitä ruiskuja voi ikuisesti pelätä , ne on tullut jo autoihin, ja jäädäkseen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jukka heittola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 223
Paikkakunta: kemi

LähetäLähetetty: 21.03.2011 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voihan nuinkin tehdä kyten yllä,mutta Jokamies luokkaa tulisi ajatella laajemmin kun omasta näkökulmasta ja ennenkaikkea demokratia tulisi toteutua.
Kuvitellaanpa nuori joka haluaisi aloittaa jokamies luokassa ensin turva varusteisiin 2000e sitten kortti lisenssi 150e sitten itse rakennettu auto 1000e
kärry 1000e ehkä iskän Mikra käytettyyn Volvoon (vanha) ja viivalle rahaa mennyt noin 6000e ja kun harrastuksia on paljon tarjolla on aloitus porras monelle perheelle liian kallis kun perheessä on yleensä muitakin harrastajia,ilman uusia tulokkaita laji näivettyy.
Yllä oleva äännestys olisi pohja demokraattiselle päätökselle jos se haluttaisiin ymmärtää.
Ei raha ole ainoa syy JR siirtymiseen monenkaan kohdalla vaan yllämainittu tilanne on yksi monista syistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 21.03.2011 23:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoisia ehdotelmia ongelmaan jos toiseenki, herää vain kysymys miten näitä kaikkia kuristimia, koteloita sun muita 'standardituotteita' valvottaisiin? Aikoinaan rallipuolella Toyota (vai olikos se sittenkin Köln Andersson Motorsport tms loppupeleissä, en muista varmaksi sanoa?) oli varsin kekseliäs kuristimen koolla kikkailussa, moni muistanee tapauksen. Vilppi ja vippaskonsti oli varsin taitavasti toteutettu ja kestihän se tovin muilta huomata. Itse henkilökohtaisesti pidin tapahtunutta/teknistä ratkaisua insinöörityön(?) taidonnäytteenä mitenkään kiistämättä teon epäurheilijamaisuutta ja sääntöjen rikkomista ja siitä langetettujen sanktioiden oikeudenmukaisuutta. Jotenkin vain mielessäni yhdistän tämän jo tapahtuneen tähän ns. 'omaan väkeen', eli siihen miten kekseliäs jokamiesluokan harrastaja voikaan olla keksiessään mielenkiintoisia variaatioita säännöstä kuin säännöstä, enemmän tai vähemmän asetusten mukaisesti. Tämä ei missään tapauksessa ole negatiivinen huomio lajin vannoutuneiden harrastajien tunnusmerkistössä, päinvastoin. Arvostan suuresti kaikkea uutta ja erilaista, varsinkin jos sillä on positiivisia vaikutuksia kilpakaluston suorituskykyyn. Nämä erilaiset keksinnöt ja innovaatiot on lajin suola, rehellisesti sanottuna en kovinkaan lämpene vakioautoilla ajettavaan luokkaan, edes katsojana. Tälläinen 'vakioluokkahan' on jo olemassa, lähes joka kisassa.

Olettaisin, että sitä pienempi vahinko, mitä vähemmän vauhtia. Tai paremminkin pitoa. Juu kyllä, nostan jälleen pöydälle ne ilmaiset sileät renkaat ja nimenomaan vetopyöriin asennettavat. Etupyörät sais pysyä nykysäännön mukaan, koska ainakin suurimmassa osassa autoja etupyörillä edelleen ohjataan ja jarrutetaan. Jaa miksikö? No kliseisesti sanottuna ihan siksi, että ketju on juuri niin vahva, kuin sen heikoin lenkki, eikös juu? Ei liene niistä valtavista baarilukemista eri penkeissä juurikaan hyötyä, ellei niitä lukemia saa siirrettyä lähtölaattaan. Kun näyttää osa nykytuuppareista lyövän tyhjää näillä uusillakin kumeilla, muillakin kuin ykkösvaihteella, niin miten mahtaisi olla sileillä 'rolstereilla'? Ja ei, en ole ehdottamassa mitään yksityyppirenkaita tms, eli ei palata ajassa taaksepäin ainakaan siinä suhteessa. Älyttömän ylävireisten ja -tehoisten moottorien tarve ikäänkuin vähenisi (sutiihan se laiskempikin auto talvisin huonoilla renkailla, jopa ne vanhat dieselmersut). Laajempi moottorin käyttöalue lienisi toivottavampaa, kuin jotkut viisarinäyttöiset paineyksiköt kymppitonni kiekkamittarissa? Eikä suorakytkentöjen yliluonnolisuus olisi siten mitenkään nykymittakaavalla 'ylivertaista' tai muutoin autuaaksi tekevä seikka. Ja ennenkaikkea sladit ja autonhallinta yksilötasolla nousisi suurempaan arvoon, onhan sitä jo vuosikausia tässä katseltukin, miten lähtökiihdytyksen jälkeen jäykempiranteinenkin suoriutuu jatkopaikoille, kunhan on riittävästi etumatkaa muihin... Ja onhan siinä bonuksena radan pysyminen kauemmin 'ajettavassa' kunnossakin.

Tokkopa tämä ajatus vieläkään ketään sykähdyttää, en vain malttanut olla kertomatta näitä omia, helposti ja halvalla toteutettavissa ja tarkastettavissa olevia, haaveita. Jään innolla odottelemaan tarkkoja mittoja, että minkämoisia linnunpönttöjä sitä saakaan alkaa suunnittelemaan moottoritiloihin. Voisiko se ilmareikä muuten olla sen kokoinen, minkämoisen lintuharvinaisuuden bongaa nyt kevätmuuttojen yhteydessä? Cool
Takaisin alkuun
tami



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 81
Paikkakunta: Somero

LähetäLähetetty: 22.03.2011 06:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"lintupöntöistä" edellisen kanssa samaa mieltä,niitä ei kukaan pysty näistä valvomaan,eikä näissä "pakkokuristus hommissa" ole muutenkaan mitään järkeä Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 22.03.2011 07:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Lintupontöt ja kuristukset" on vaihtoehtoja sille pöljyydelle että vierasmoottorit ja valtaosa nykykalustosta kiellettäisiin kokonaan.
Kuten on nyt oikein julkisestikin tuotu esiin niin ollaan suurien muutoksien edessä. Muutoksien jotka on tarpeellisia, jos jokamiehenluokasta puhutaan.
Se muutos tulee olitpa sen tarpeellisuudesta mitä mieltä tahansa - ottakaa sekin huomioon.

Pitäisi nyt olla esittää jotain järkevää vaihtoehtoa, ja mitä suuremmalla yksimielisyydellä sen parempi. Enkä usko edes että lajiryhmän PJ:n ajatukset on jo kiveen hakattu. Sekin on mielipide mielipiteiden joukossa. Pelkkä kaiken vastustaminen johtaa lähes aina siihen kaikkein huonoimpaan vaihtoehtoon.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kari Kemppainen



Liittynyt: 29 Hel 2008
Viestejä: 36

LähetäLähetetty: 22.03.2011 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinkahan moni se sitten lopettaa jos ruvetaan kuristuksia vaatimaan tai ajetaan vain uusilla autoilla ? Minä ainakin. Tuonkin kuristimen laitosta että en usko sen ainakaan koneen hintaa laskevan... Sillonha täytyy tehdä taas itse koneesta paljon parempi että se saadaan toimimaan kun pikkureijästä sille ilmaa annetaan. Valitettavasti tämä jokkiksen tulevaisuuden näkymät saa jo nyt auton rakentelu innon ja kilpailemisen halun laskemaan.. Noh vielä on onneksi Jokkisrace, mutta täytyyp nährä mitä siitäkin taas tulee... kovat keskustelut tuntuu olevan jokapaikassa. Minusta säännöt on hyvät tällä hetkellä ja edelleenkin sen huippukalliin auton tuominen kisoihin on vapaa ehtoista. No omasta pihasta onneksi löytyy puolenkymmentä autoa jolla on hyvä sitten kaveriporukalla ajella omalla raalla.. ei tule kalliiksi ja saa rakentaa mieleisensä laitteen. Herneenkin saa nokkaansa vetää jos siltä tuntuu, mutta sitä tällä en tosiaankaan tarkoittanut. Kerroin vain oman mielipiteeni asiasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 248
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 22.03.2011 20:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Antaa sen akk:oon vaan kieltää vierasmootrit, mitä väliä? Eiks Jokkis Race perustettu mm. tätä varten ja kyl ne pöntöt voi unohtaa. Ajelkoon kimi vaan litrasel mikral jos se sit on hauskaa sen mielestä! Kilpa-auton kuuluu olla suorituskykyinen ja saa ne vakio etuvedotkin virittää vai onko se kiellettyä. Miksi pitäisi vakio autolla keritä ilman ranteita viritetyn vauhtiin??? Tää on sitä paljon puhuttua väline urheilua ja aina löytyy vilpin tekijöitä sekä niitä joilla on varaa panostaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timo lintunen



Liittynyt: 14 Jou 2008
Viestejä: 124
Paikkakunta: urjala

LähetäLähetetty: 22.03.2011 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

poistettu

Viimeinen muokkaaja, timo lintunen pvm 24.03.2011 19:10, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Valtra Power



Liittynyt: 29 Tam 2011
Viestejä: 4

LähetäLähetetty: 22.03.2011 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mun mielestä viime vuoren säännöt oli kyllä hyvät kun oli viä ne vanhat ajovaruste säännöt. Auton tekniikka sääntöjä ei kyllä tarvis muuttaa "rajoitetuimmiksi". Ketä oikeestaan kiinnostaa ajaa melekeen vakio autoolla, onhan kyseessä jokkis eikä mikään oma peltoralli kisa, ihan mun oma mielipire asiasta Laughing

kyllä muuten tuun ajanmahan Kemoraan Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vesa-Matti Junnila



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 61

LähetäLähetetty: 22.03.2011 22:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Senverran vielä jatkan kirjoitteluani että selvitän mitä tarkoitin aiemmin...

Eli ne linnunpöntöt tulisivat käyttöön silloin jos autossa on polttoaineen suihkutus ja imusarja/kaasuläpät ovat omaa tuotantoa eli läppärungot tai niihin verrattava rakenne... Tällöin pitäisi kuristaa ruiskuja siten ettei olisi niitä hestekkejä yms jokkiksessa tulevaisuudessa. Ja tuuppariin pitäisi sallia ruiskut mutta ne pitäisi kuristaa mopoja vähemmän virtaavaksi... Siis ei sinne kuplan tai satakolmekolmosen kaasareitten päälle mitään lintupönttöjä; ne on jo säännöillä kuristeltu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarmo mellin



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 127
Paikkakunta: Vammala

LähetäLähetetty: 23.03.2011 07:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

poistettu

Viimeinen muokkaaja, jarmo mellin pvm 24.03.2011 19:03, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
H.A



Liittynyt: 10 Lok 2010
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 23.03.2011 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt tarkotukseni ei ole mennä henkilökohtaisuuksiin. Minä en näe ohjelmoitavia ruiskuja mitenkään mörkönä, päin vastoin. Ne joilla rahaa on ja haluaa panostaa, voivat sen hestecin ostaa. so what? ei se megasquirt nyt mielestäni mitenkään ratkaisevasti huonompi ole. pienempi hyöty sillä saadaan, jos verrataan supertechejä+ muita hipohipo osia. hintaa jää kaikilla ruiskuromuilla alle 45mm tuplien hinnan. Jotain rajotuksia tuohonkin olisi tehtävä, se lienee selvä.

Olisi se hienoa nähdä kun olisi tasaväkisemmät väännöt, yleisen finaaleissa vois olla vaihtelevampaa kalustoa. kemorallekkin olisi omiaan joku pikku sunny 16 valve koneella ja läppärungoilla.. eikä menis rahaa koneeseen mahdottomia!

Tosta moottorinohjauksesta sen verran vielä, että joku vois innostua valmistamaan kokonaan oman piirilevyn? ei se ole mitään rakettitiedettä, ihan elektroniikan komponentteja toisiinsa liitettynä. Cool Ennakkoluulot veks ja tutustukaa aiheeseen!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Korpela



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 214

LähetäLähetetty: 23.03.2011 13:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Radat suhteutettuna kalustoon=autoihin ja menoa piisaa,kun on rataa mitä ajaa
On etuvetoa ja takavetoa ja muuta vetoa.

Ruotsissa radat ja autot;;; http://www.youtube.com/watch?v=9VIT5A1HFiA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=pAxKNwssDRw&feature=related

Volvot esim.2.1-2.7 ltr
Opelit 2.0 ltr E 16 valve
Saabit 2.0 E 16 valve
Hondat 2.0 Gti E 16 valve
jne..jne...ei välitys rajoitusta
Fiat 133,850 ym.. rajoitus välityksiin ?
Tottakait hienoa katsella ja kuunnella,kun TwinCam laulaa ja kierrokset pelaa
suhteessa välityksiin,,,mutta !??

Yksi mahdollisuus myös tasata kisankulkua on laittaa rallycrossin malliin
LISÄLENKKI !?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Kilpailut Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)