Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Jm autojen "Jobbaus"
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
toyo



Liittynyt: 17 Maa 2011
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 09.09.2011 06:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jaahas,se alkaa taas olla kausi paketissa kun jobbaus,ens vuoden säännöt yms. naukuminen lähtee pyörimään Very Happy

joka jumalan vuosi sama homma..

luulis nyt jo paksupäisimmilläkin menneen vuosien aikana koteloon syyt mitkä johtaa "jobbaukseen" .. perusharrastaja vs. rahaa on harrastaja, eikä sitten muuta tarvitakaan.

henkilökohtasesti voin sanoa että jos joku on niin rahoissaan että tuo 5-6000€ maksavan kamppeen myyntiin 1150€ niin suotakoon se hänelle,mutta siitä on aivan turha tulla naukumaan kun sama kampe vaihtaa sitten omistajaa vielä kerran 5000€. jos se seuraava kauppa harmittaa niin se pitää myydä jo ennen kisaa itse,eikä tuoda kisaan ollenkaan.

minkä takia sen kisoista auton ostavan harrastajan pitäisi myydä 6000€ auto jonka on saanut kisoista, 1150€:llä? miksi sen harrastajan pitäisi esittää yhtä rikasta kuin se jolta auton kisasta osti?

moniko on kuullut nykyisten huippujen valittavan autojen hinnoista/"jobbauksesta"?

onko nämä valittajat sittenkin niitä arvokisojen top 10 alapuolelle jääviä joilla ei aivan vielä rahkeet riitä huipulle vai ovatko entisiä top 10:läisiä joista aika ajoi ohitse....

loppu kysymyksenä heitänkin : mikä loppupeleissään on muuttunut 10 vuoden aikana jokkiksessa,vaikkakin sääntöjä on rukattu suuntaan jos toiseen?

ps. muistan markka-ajan lopusta jm-escortin josta maksettiin yli 12000mk sopukaupassa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 09.09.2011 06:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

etpohja kirjoitti:
Ne joilla oli tietotaitoa tai rahaa ja kädet pääsivät etuasemaan


No näinhän sen pitäisikin olla, tuota rahaa lukuunottamatta. Jos halutaan että kaikilla on tasavahvat autot niin tehkää joku uusi laji. Jokkikseen kuuluu autojen rakentelu ja kaikilta se ei voikaan sujua samalla tavalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jamo



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 91
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 09.09.2011 07:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:
Ylihintaisia autoja on ollut melko alusta asti, tulee myös olemaan. Se siitä.
Auton hintaan voisi tehdä 10-20% korotuksen, samalla kun sääntöä vahvistetaan tukemaan katsastuksen työtä - korit tarkaan syyniin ja ulkonäköä paremmaksi.

Muuten 1. Katsastushenkilöstö saa kuulla tänä päivänä aivan turhaa vittuilua. Joskus jopa aiheellistakin. Esimerkiksi liigassa nähty takasumuvaloepisodin vuoksi. Katsastuksen tulee puuttu todellisiin ongelmiin. Jos takasumuvalo näkyy taakse, mutta se on väärällä paikalla, riittäisi huomautus ja korttimerkintä.
Muuten 2. Korttimerkintäoikeuteen pitäisi tehdä muutos. Nythän korttiin jos tulee merkintä, ei autolla siinä kisassa ajeta. Eli korttiin ei merkitä juuri mitään, annetaan huomautuksia, jotka on korjaamatta seuraavassakin kisassa.


Eihän korttimerkintä estä kilpailemasta siinä kisassa missä merkintä tulee , vaan viat on korjattava ennen seuraavaa kilpailua !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 09.09.2011 07:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jamo kirjoitti:
emppu kirjoitti:
Ylihintaisia autoja on ollut melko alusta asti, tulee myös olemaan. Se siitä.
Auton hintaan voisi tehdä 10-20% korotuksen, samalla kun sääntöä vahvistetaan tukemaan katsastuksen työtä - korit tarkaan syyniin ja ulkonäköä paremmaksi.

Muuten 1. Katsastushenkilöstö saa kuulla tänä päivänä aivan turhaa vittuilua. Joskus jopa aiheellistakin. Esimerkiksi liigassa nähty takasumuvaloepisodin vuoksi. Katsastuksen tulee puuttu todellisiin ongelmiin. Jos takasumuvalo näkyy taakse, mutta se on väärällä paikalla, riittäisi huomautus ja korttimerkintä.
Muuten 2. Korttimerkintäoikeuteen pitäisi tehdä muutos. Nythän korttiin jos tulee merkintä, ei autolla siinä kisassa ajeta. Eli korttiin ei merkitä juuri mitään, annetaan huomautuksia, jotka on korjaamatta seuraavassakin kisassa.


Eihän korttimerkintä estä kilpailemasta siinä kisassa missä merkintä tulee , vaan viat on korjattava ennen seuraavaa kilpailua !


Oletkohan nyt aivan varma mikä on käytäntö nykyään? Cool
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jamo



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 91
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 09.09.2011 07:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:
Jamo kirjoitti:
emppu kirjoitti:
Ylihintaisia autoja on ollut melko alusta asti, tulee myös olemaan. Se siitä.
Auton hintaan voisi tehdä 10-20% korotuksen, samalla kun sääntöä vahvistetaan tukemaan katsastuksen työtä - korit tarkaan syyniin ja ulkonäköä paremmaksi.

Muuten 1. Katsastushenkilöstö saa kuulla tänä päivänä aivan turhaa vittuilua. Joskus jopa aiheellistakin. Esimerkiksi liigassa nähty takasumuvaloepisodin vuoksi. Katsastuksen tulee puuttu todellisiin ongelmiin. Jos takasumuvalo näkyy taakse, mutta se on väärällä paikalla, riittäisi huomautus ja korttimerkintä.
Muuten 2. Korttimerkintäoikeuteen pitäisi tehdä muutos. Nythän korttiin jos tulee merkintä, ei autolla siinä kisassa ajeta. Eli korttiin ei merkitä juuri mitään, annetaan huomautuksia, jotka on korjaamatta seuraavassakin kisassa.


Eihän korttimerkintä estä kilpailemasta siinä kisassa missä merkintä tulee , vaan viat on korjattava ennen seuraavaa kilpailua !


Oletkohan nyt aivan varma mikä on käytäntö nykyään? Cool


Olen varma ! Se on tietysti eri asia , jos vika on niin vakava , eikä sitä saada korjattua ennen katsastuksen päättymistä , niin silloinhan katsastuspäällikkö esittää auton hylkäämistä ko. kisasta tuomaristolle ja kilpailunjohdolle .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sami nukarinen



Liittynyt: 10 Tou 2010
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 09.09.2011 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä ainakin ajoin Kardaanikunkussa, vaikka katsastuksessa tuli korttiin merkintä! Ja merkintä tuli ruostevaurion takia ja ihan oikein että tulikin Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 09.09.2011 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jamo kirjoitti:
emppu kirjoitti:
Jamo kirjoitti:
emppu kirjoitti:


Eihän korttimerkintä estä kilpailemasta siinä kisassa missä merkintä tulee , vaan viat on korjattava ennen seuraavaa kilpailua !


Oletkohan nyt aivan varma mikä on käytäntö nykyään? Cool


Olen varma ! Se on tietysti eri asia , jos vika on niin vakava , eikä sitä saada korjattua ennen katsastuksen päättymistä , niin silloinhan katsastuspäällikkö esittää auton hylkäämistä ko. kisasta tuomaristolle ja kilpailunjohdolle .


Varmistin asian AKK:n pääkatsastajalta.

Turvavarusteista (kaarista) tehty merkintä estää siihen kilpailuun osallistumisen.
Muista vioista tai puutteista tehty merkintä tekee sen että auto ei ole sääntöjen mukainen.
Toki autolla tätänykyä annetaan ajaa, mutta jos kanssakilpailija tekee tätä autoa vastaan vastalauseen, tulee auto hylätä. Kaikkihan tietää mitä hylkääminen tarkoittaa, sijoitus menee sen myötä.

Liigassa ei oltu tehty yhtään korttimerkintää juuri tästä syystä kun vastalauseella olisi saanut auton pois pelistä, ja tietysti pisteetkin.
Siksi siellä viat ja puutteet korjautettiin.

Minusta tähän pitäisi saada muutos. Nyt vastalauseita välttääkseen jätetään monasti pienistä puutteista/vioista merkintä tekemättä, annetaan huomautus.
Puutteita/vikoja ei läheskään ainakorjata kun ei ole mitään kirjanpitoa niistä.

Oli kuka tahansa oikeassa tai väärässä, sääntö nykyisellään ei ole millään muotoa hyvä tässä asiassa.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kari Mäkiranta



Liittynyt: 17 Elo 2011
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 09.09.2011 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän kanssakilpailijat voi tietää korttimerkinnöistä mitä katsastuksessa on tullut jos ei sattumoisin ole sitten paikalla merkintöjä tehtäessä tai kuulemssa kehoitusta jos ei kilpailija itse sitten varikolla asiaa ääneensä puhele.
No, oli kuinka oli mutta huomionarvoista on se, että tieto on jossakin kateissa tai säännöt epäselviä koska nythän tullaan siihen tilanteeseen, että katsastajasta tulee se m....u merkintöineen jos joillakin on se huono päivä.

Pienet seuraavaan kisaan korjattavaksi määrätyt ei yleensä ole sellaisia, että ne vaarantaisivat turvallisuutta kenenkään osalta ja maalaisjärki pitää olla silti mukana vastalauseitakin tehtäessä. Kun ei ajamalla pärjää niin ei se maistu voittokaan miltää jos sen on paperilla saanut jonkun mitättömän korjauskehoituksen ansiosta protestin kautta.
Liigat sun muut arvokisoiksi luokiteltavat on tietenkin eri juttu, siellähän onkin niitä monen tonnin vehkeitä joihinkin kansallisiin kyläkisoihin varrattuna ja autot varmasti noilta korttimerkintöjen osalta sellaisessa kunnossa ettei niitä siellä pahemmin tule.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Kinnunen



Liittynyt: 05 Huh 2011
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 09.09.2011 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä kaikissa kilpailuissa pitää noudataa niitä samoja sääntöjä. Sääntöjä siinäkin jos auto tiedetään sääntöjen vastaiseksi niin sillä ei ajeta. Ei joku vastalause vasta voi tehdä autosta sääntöjen vastaista tai tietysti voi jos sääntöjen vastaisuus ei ole tullut aikaisemmin ilmi. Sitä parempi mitä samanlaisin periaattein ja säännöin toimitaan kaikissa kisoissa, jää se ärhenetely sinne kotipajaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jamo



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 91
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 09.09.2011 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin , ei tämä mielestäni mikään nykykäytäntö ole korttimerkinnän suhteen , näin on toimittu ainakin viimeiset 26 vuotta mitä minä olen mukana ollut . Tottakai jos kaarissa on vikaa pitää hylätä . Tulihan menneen kesän sm-kisoissakin enemmän kuin useita korttimerkintöjä , mut ei siellä kukaan ollut vastalauseita kanssakilpailijasta tekemässä korttimerkinnän takia ! Vaikka asia oli kyllä tiedossa .
Peli on raakaa , mutta rehellistä !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juha-Pekka Hietala



Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 4

LähetäLähetetty: 24.09.2011 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:
Edellä on jo kirjoitettu miksi jobbausta on ja siitäkin että sitä on mahdoton saada loppumaan. Se niistä.
Palkintojen arvoa pitäisi rohjeta rajoittaa. Parempi olisi kieltää kokonaan muiden kuin pokaalien luovuttaminen, myös rahan!
Samalla palata 1 per ukko/akka tarjoukseen, kuljettajille 1+1. Tarjousmaksun voisi korottaa vaikkapa 50 euroon, suojaksi tehdyn tarjouksen hinnan jäädessä 20 euroon.

Tämä viiden tarjouksen sääntö on valitettavasti kiihdyttänyt satsauksia autoihin.
Järjestäjän päätettäväksi onko toimitsijan tarjous ilmainen.


Ehdottomasti kannalla 1 tarjous/henkilö, jos joku saa tehdä enenmän tarjouksia, niin sen mielestäni täytyisi olla kisaan osallistuva kuljettaja. Tuo 5 tarjouksen sääntö toimitsijoille on ollut varmasti kisajärjestäjille hyvä sääntö, mutta se on kyllä hankaloittanut aktiiviharrastajan auton saantia. Jos haluaa harrastaa, pitää olla kalustoa, tarjouksilla ei saa --> suora osto --> hinnat ei ole kisa hintoja --> puhutaan jobbauksesta.
Ei kenellekään varmaan ole epäselvää, että 1150€:lla ei kilpailukykyistä autoa tee. Kärjistän: Puhutaan, että halutaan vaan harrastaa, PAS.. PUHETTA. Kyllä kaikki kuitenkin haluaa ne muut siinä viivalla haluaa voittaa, muuten voitais mennä tivoliin possujunaan istumaan peräkkäin. Kukin satsaa omien rahkeiden mukaan, siitä ei pidä olla kateellinen/katkera. Auton hinnan pitäisi olla ~2150€, tällöin se olisi lähempänä oikeita kustannuksia, toki siihen saa upotettua paljon enenmän... Jos haluaa... Aloituskulut nousee, no saisi autosta ainakin omat pois (itse tehdystä), jos menee kaupan. Tarjousmaksun korottaminen ei ammu kuin harrastajaa nilkkaa, "jobbaajat" siirtää sen lyhentämättömänä auton hintaan.
Palkinnot: "kyllä se olis mukava saada jotain muuta kuin munakuppi ja näppylähanskat ja nimi lehteen." Jos halutaan parempaa ja siistimpää kalustoa radalle, niin pitää olla jotain, minkä vuoksi satsataan/tehdään/kehitetään uutta kalustoa --> raha/palkinnot taitaa toimia tässä suhteessa. "Jokamies-luokan idea on on kadonnut", tästä keskustellaan kovasti... Vai olisiko käynyt niin, että tässäkin lajissa olisi tapahtunut kehitystä...Halvallakin saa varmasti autonsa tehtyä ja luulen, että sillä kyllä saa sitten ajaakin, eikä tarvi pelätä , että joku ostaa --> "Jokamies-luokan perusidea" eli saa harrastaa. Joka asialle löytyy aina puolesta ja vastaan kommentteja, mutta faktaa lienee kuitenkin, että Jokkis on edelleen verrattain huokea autourheilu-/nopeuslaji. "Jeesustelua": lopetetaan vatkaaminen, sovitaan yhteisymmäryksessä säännöt joiden mukaan mennään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vwtyp1



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Ep

LähetäLähetetty: 24.09.2011 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.

Nykytilanne vaan on että auton rakentaja/kuski kärsii persnettoa ison kasan rahaa joka kerta kun vie hyvän auton kisoihin. ja se joka auton saa ostaa "puoli-ilmaiseksi" saa hyvän auton lähes ilman. Jos hinta järkevöitäisiin nykypäivän tasolle jobbaus vähenisi ja perusharrastaja saisi enemmän harrastaa.

Toki Sm-kisoissa on reilusti kalliimpia autoja,ja tulee olemaan,mutta se on vaan pelin henki. Se auton hinta ei kuitenkaan saisi olla liian kallis jotta autot vielä kiertäisivät ja ehkä alle 2000e olisi sopiva.

Jos esimerkiksi otetaan perus autojen perus jm auto kupla,ja aihion saisi parilla satasella,ja rakennentaan "uusi auto",normi 2.5 perus laatikolla yms.,niin pelkkään moottoriin menee jo tuo nykyinen kisan myyntihinta ennenkun se auto on kilpailukykyinen "kyläkisoissa",ja toinen puoliska kisahintaa menee muuhun siinä autossa.
Koneistukset,moottorin osat,renkaat,tarvikkeet,kaikki on kallistuneet vuosien aikana paljon. Halvallakin voi harrastaa ja tehdä jostain muusta autosta,mutta se että sillä kisahintaaan tehdyllä autolla voisi pärjätäkkin on eri asia taas.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
PRH



Liittynyt: 20 Hel 2008
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 24.09.2011 15:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[............ "Jeesustelua": lopetetaan vatkaaminen, sovitaan yhteisymmäryksessä säännöt joiden mukaan mennään.[/quote]

No tuo ei onnistu koskaan!!!! Sellaisiä sääntöjä ei pysty millään tekemään, mitkä mielyttäisi kaikkia!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timo palmen



Liittynyt: 15 Huh 2011
Viestejä: 22

LähetäLähetetty: 24.09.2011 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tosta jobbauksesta on turha narista...se ei lopu ikinä..aina löytyy ostajia..eikä se ole tyhmä ketä pyytää vaikka sen 5000e. se on tyhmä kuka maksaa...eikä mielestäni autojen hinnan nosto ratkaise mitään..miksei samalla vaivalla kielletä suorakytyky laatikkoja jne...ja oletteko koskaan huomanneet että niitäkin on jotka ajaa alle kisahintaisella autolla. silti ovat tämän tästä finaaleissa..ja ne finaalipaikat eivät ole tulleet tuurilla..jos menennään nostamaan auton hintaa niin takuulla ajaja joukko jälleen pienenee...näin se vaan on....enkä itse tarvii mitään hirsihuviloita palkinnoksi..se on harrastus ja se pelkkä munakuppi kisoista riittää muistoksi... Evil or Very Mad Twisted Evil Embarassed ja vielä täälä parutaan autoin hinnasta et pitäs nostaa..mutta annas olla jos makkara kisoissa maksaa 1.50eur ja juoma 2.50eur ni konkurssi tulee..mutta siltin ollaan sitä mieltä että auton hinta pitäs vähintään tuplata...en ymmärrä, mut eipä kait mun tarviikkaan.. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha-Pekka Hietala



Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 4

LähetäLähetetty: 24.09.2011 18:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

PRH kirjoitti:
[............ "Jeesustelua": lopetetaan vatkaaminen, sovitaan yhteisymmäryksessä säännöt joiden mukaan mennään.


No tuo ei onnistu koskaan!!!! Sellaisiä sääntöjä ei pysty millään tekemään, mitkä mielyttäisi kaikkia![/quote]

Se on kyllä juuri näin, kaikkia ei voi, eikä kyllä tarvikaan miellyttää. Nurisijoita on aina, mutta jos vaikka miellyttäis suurinta osaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)