Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 22.10.2012 15:50 Viestin aihe: |
|
|
Tuosta Samin lainauksesta jäi yksi tärkeä lause joka on seuraavalla sivulla (256):
Lainaus: | Tämä koskee autoja, joiden mallivuosi on 1990 tai
uudempi ja moottori on sijoitettu auton takaosaan. |
Miten tuo tulkitaan?
En tulkitsisi siten että moottorin saa siirtää eteen, miten muut näkee asian? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 23.10.2012 10:18 Viestin aihe: |
|
|
ILVES-Joe kirjoitti: | Tuosta Samin lainauksesta jäi yksi tärkeä lause joka on seuraavalla sivulla (256):
Lainaus: | Tämä koskee autoja, joiden mallivuosi on 1990 tai
uudempi ja moottori on sijoitettu auton takaosaan. |
Miten tuo tulkitaan?
En tulkitsisi siten että moottorin saa siirtää eteen, miten muut näkee asian? |
Tossa puhutaan paloseinän alkamiskohdasta 90 kopassa silloin kun moottori siirretään taakse.
Siihen on kaksi eri mallia toteuttaa se.
Aika kummasti se on säännöissä mainittu.
Josta toisen (40cm) vois aivan hyvin poistaakin, koska ei ole väliä kunhan paloseinä alkaa vasta pääkaaren takaa -90 mallivuoden koreissa.
Tässä toinen kumoaa toisen ja kinaa voi tulla kumpaa tulkitaan?
Poikkeuksena edelliseen lauseeseen; Moottorin
paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä
mahdollinen paloseinän siirto huomioiden. Moottori ja
vaihdelaatikko on kiinnitettävä tukevasti ja turvallisesti.
Moottorin kiinnityspisteet tulee vahvistaa vähintään 3
mm paksulla metallilevyllä, jonka koko on vähintään
12x12 cm. Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka
mallivuosi on 1990 tai uudempi. Mallivuosi tarkoittaa
sitä, että kyseinen automalli on ollut tuotannossa vuonna
1990. Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3. Tällaisessa tapauksessa saa paloseinää siirtää
enintään 40 cm. Tämä 40 cm siirto mitataan takapenkin
selkänojan yläkiinnityspisteestä.
Tämä koskee autoja, joiden mallivuosi on 1990 tai
uudempi ja moottori on sijoitettu auton takaosaan.
Paloseinän saa aloittaa rakentamaan pääkaaren takaa,
eikä siihen sovelleta silloin sääntökirjassa mainittua 40
cm siirtämisrajoitusta. Paloseinän korkeus on enintään
takasivuikkunoiden alareuna sekä mahdollisen takaluukun
ikkunan alareuna.
Tätä viimeistä paloseinä sääntöä voi mielestäni soveltaa Kuplaan ja Miniinkin, koska niiden mallivuosi on ollut vielä tuotannossa 1990.
Paloseinä sääntöjäkin on kolmea erilaista.
Kahta noihin -90 koppiin jos moottori on takana
Tässä vanhin säännöistä. Kardaaniautoille ja vanhoihin koreihin.
Paloseiniä saa siirtää enintään 30 cm ohjaamoon päin
(mittaus kohtisuoraan väliseinää vastaan). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Korpela
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 214
|
Lähetetty: 24.10.2012 00:05 Viestin aihe: Pösö/Suzuki GSXR 1000 cm3 |
|
|
http://www.facebook.com/ari.korpela.35
Löytyy kuvia keskimoottori Peugeot/Suzuki 1000 cm3> 180 hv
Ei toki laitteella ajeta jokkista,mutta hiukan mallia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erkka Vehviläinen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 19 Paikkakunta: Suonenjoki
|
Lähetetty: 24.10.2012 18:05 Viestin aihe: |
|
|
mare kirjoitti: | Eihän tuota kuplaa ole missään kisoissa laittomaksi todettu. Sääntöhän on aivan selvä kunsen lukee oikein. Ei noita säntöjä varmaan yhden auton takia tulla muuttamaan ja käyhän se Rokkiralliin noine hyvineen. |
No terve! Vai on se sääntö aivan selvä "kunsen" lukee oikein...
Kumpiko näistä vaihtoehdoista on sitten oikein luettu?
Näin:
- Moottorin paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä
mahdollinen paloseinän siirto huomioiden.Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi. Mallivuosi tarkoittaa
sitä, että kyseinen automalli on ollut tuotannossa vuonna
1990. Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3
Kyllä, moottori on siirretty eteen. Eli 1650cm3 pannu
Vai näin:
-Automalliin kuuluvan moottorin asemasta voidaan
käyttää oman tai toisen valmistajatehtaan enintään
1650 cm3 moottoria, kardaani/etuvetoisissa autoissa
enintään 2250 cm3 moottoria. Sylinterien lukumäärä on
enintään neljä.
Kyllä, kyseessä on kardaaniauto. Eli 2250cm3 pannu
NIIN ETTÄ ONKO SELVÄ? _________________ No kuhan ei vuan sattus mittään... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 24.10.2012 20:26 Viestin aihe: |
|
|
Tuo moottorisääntö pitäisi kirjoittaa kokonaan uusiksi, yksinkertaiseksi ja selkokielellä siten että on vain yksi moottorisääntö ja nuo vanhoihin sääntöihin tulleet päällekkäisyydet poistetaan.
Nyt sanotaan yhtä, seuraavassa kohdassa lisätään ja kolmannessa kohdassa kielletään ja lopuksi vielä lisätään ehtoja ja vapautuksia jotka ehkä kumoaa tai ehkä sallii kuten tuossa edellisessä postauksessa on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Janne Kyynäräinen
Liittynyt: 24 Huh 2010 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 24.10.2012 22:53 Viestin aihe: |
|
|
Itse tulkkaisin niin että kuplahan on kardaani vain sen takia että moottorin paikkaa on vaihdettu takaa eteen. Ja silloinhan sääntö sanoo että mootori max 1650. Mullehan ei asialla oo merkitystä mutta noin tulkitsisin tänhetkistä sääntöä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 25.10.2012 05:22 Viestin aihe: |
|
|
Minusta olisi hyvä jos pitäisimme ensi vuonna isolla porukalla talkoot, ja kirjoittaisimme sääntökirjan säännöt sellaiseen asuun että ne aukeavat helposti kaikille. Lähtökohtana se että itse sääntöihin ei juuri kajota, pyritään pitämään ne ennallaan.
Ymmärrän kun sääntöjä on jouduttu vuosien saatossa muotoilemaan uusiksi ja hommassa on ollut aina pienoinen kiire, on niiden julkiasu ja teksti jäänyt viimeistelemättä.
Kun sääntöjä on viilattu aikaisempina vuosina vielä hieman salassa, niiden tarkastelu on jäänyt muutaman silmäparin tehtäväksi. Ihmekkös että tulkintoja on tullut.
Tuohon Kuplan tapaukseen ihmettelyni. Miksi sallitaan tehdä moottorinsiirto taakse tai ”keskelle” niin että auto on luokassaan kilpailukykyinen, mutta kun sen siirtää takaa eteen, tällöin kilpailukykyisyys säännöllä estetään. Ehkä tätä sääntöä kirjoitettaessa on pöydässä on ollut vain tuuppareita ja niiden osaajia. Nykyinen tilannehan on se että uusia EVK-autoja tehdään jopa enemmän kuin tuuppareita. Uusi pyörittämätön kori on aina turvallisempi kuin tuhannen solmussa oleva perunasäkki, vaikka tätä uutta olisi modifoitu kuinka.
Katsastuksen tehtävä on viimekädessä varmistaa että muutokset on tehty asianmukaisesti.
Lajin suola on ollut viimeaikoina pääsääntöisesti se että viivalle on tullut entistä kehittyneempiä EVK-autoja, muassaan muutama erikoinen aihio. Lisänä lukumääräisesti paljon pienempi joukko tuuppareiksi muutettuja etuvetoisia.
Merkkikirjo on lisääntynyt, ja se on pelkästään positiivista. Tätä kehitystä meidän on järjetöntä estää. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kusti
Liittynyt: 08 Tou 2009 Viestejä: 67 Paikkakunta: vaasa
|
Lähetetty: 25.10.2012 11:17 Viestin aihe: |
|
|
Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3
Eihän tässä ole mitään epäselvää sääntö koskee moottorin paikan vaihtoa, omalla paikallaan oleva moottori saa olla evk autossa 2250cm3 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 25.10.2012 12:26 Viestin aihe: |
|
|
kusti kirjoitti: | Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3
Eihän tässä ole mitään epäselvää sääntö koskee moottorin paikan vaihtoa, omalla paikallaan oleva moottori saa olla evk autossa 2250cm3 |
Niin siksi juuri se koko on 1650cc kun moottori on muutettu alkuperäisestä paikastaan toiseen päähän eli tavaratilaan. Sillä ei ole väliä onko se edessä vai takana 90 korimallissa.
Kyllä se aika selkeästi on mielestäni kirjoitettu.
Tehkää nyt vielä 1650cc etuvetokupla
Ja miten turvallinen sitten on se ruosteinen kupla kardaanina 2250cc?
Mun mielestä noita sääntöjä halutaan tahallaankin lukea väärin?
Mikä on vaan ittelle paree tulkinta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vesa Launiainen
Liittynyt: 14 Lok 2008 Viestejä: 82
|
Lähetetty: 25.10.2012 19:18 Viestin aihe: |
|
|
Miten muutenkaan voit sen koneen laittaa kuplaan eteen niin ettet pätki pohjalevyä? Sehän on kantava osa mitä ei saa muuttaa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erkka Vehviläinen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 19 Paikkakunta: Suonenjoki
|
Lähetetty: 25.10.2012 19:20 Viestin aihe: |
|
|
Empun lainaus:
Tuohon Kuplan tapaukseen ihmettelyni. Miksi sallitaan tehdä moottorinsiirto taakse tai ”keskelle” niin että auto on luokassaan kilpailukykyinen, mutta kun sen siirtää takaa eteen, tällöin kilpailukykyisyys säännöllä estetään. Ehkä tätä sääntöä kirjoitettaessa on pöydässä on ollut vain tuuppareita ja niiden osaajia.
Täysin samaa mieltä.
Samin lainaus:
Ja miten turvallinen sitten on se ruosteinen kupla kardaanina 2250cc?
Mun mielestä noita sääntöjä halutaan tahallaankin lukea väärin?
Mikä on vaan ittelle paree tulkinta.
Ja Sami voi tulla kattomaan kuinka ruosteinen kupla on kyseessä!
Ja totta hemmetissä mä haluan tulkita säännön niin että voisin ajaa kardaaniautolla kilpaa kardaani luokassa ilman että autossani pitäisi olla pienempi moottori kuin muiden kardaaneissa!! Ja vaikka nyt sääntö tulkitaankin niin että pitää olla 1650cm3. Niin miksi????
Ja joo kyllä, vituttaa koska ostin auton, ja vielä kardaanikunkusta!
Käsi ylös jota kyseinen auto ahdistaa niin perkeleesti että sillä ei saisi ajaa 2250cm3!!
Täysin naurettaavaa pelleilyä.... _________________ No kuhan ei vuan sattus mittään... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erkka Vehviläinen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 19 Paikkakunta: Suonenjoki
|
Lähetetty: 25.10.2012 19:39 Viestin aihe: |
|
|
Ja eikun paranee!
Vesan lainaus:
Miten muutenkaan voit sen koneen laittaa kuplaan eteen niin ettet pätki pohjalevyä? Sehän on kantava osa mitä ei saa muuttaa...
Monestakohan autosta sitä pohjalevyä on pätkitty puutenkin, tai tehty täysin uusiksi, esim. ruostevaurioden takia, tai tehtäessä etuvetoisesta kardaani, hohhoijaa... _________________ No kuhan ei vuan sattus mittään... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vesa Launiainen
Liittynyt: 14 Lok 2008 Viestejä: 82
|
Lähetetty: 25.10.2012 19:47 Viestin aihe: |
|
|
On kyllä siististi ja hyvin tehty kupla. Eikä varmasti ole mikään ruosteinen paskakasa. Paljon turvallisempi kuin joku vanha c kadetti mikä pörrää evk luokassa 3litran koneella ja ooppelin omilla jarruilla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jani Koivunen
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 42 Paikkakunta: Raum o ai Raum
|
Lähetetty: 26.10.2012 08:36 Viestin aihe: |
|
|
Olisin tämän asian tiimoilta huoleti, uskon että tähänkin asiaan tulee korjaus vielä. Väitän, että nykyisellään meitä kuunnellaan paljon herkemmällä korvalla. Uskon, että nämäkin jutut luetaan ja niistä syntyy keskustelua myös säännöistä päättävissä elimissä.
Sääntö on todella epäreilu nyt ja ihan suotta. Myös isompien takamoottoriautojen osalta (esim. Corvairit), vaikkakin häviävä ryhmä onkin, olisi lajin hengen mukaista antaa höllennystä vierasmoottorisääntöön. Tuskin kukaan häviäisi tässä mitään, päin vastoin, taas lisää hienoja ja erilaisia vehkeitä radalla.
Siististi tehty pelihän tuo kuplakin on ja hitto, itte ainakin toivoisin lisää kyseisen kaltaisia rakennelmia! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jouni ylitervo
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 303 Paikkakunta: jämsänkoski city
|
Lähetetty: 26.10.2012 09:11 Viestin aihe: |
|
|
ja pitää kieltää kupla ettei saa laittaa 16vent moottoria |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|