Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
timo lintunen
Liittynyt: 14 Jou 2008 Viestejä: 124 Paikkakunta: urjala
|
Lähetetty: 18.03.2011 20:20 Viestin aihe: AKK;n juhlavuosi |
|
|
Autourheilun Kansallisen Kilpailulautakunnan tavoitteet olivat paitsi järjellisen kilpailukalenterin aikaansaaminen myös saada järjestys ja sääntöjen mukainen yhdenmukaisuus kaikkiin järjestettäviin autokilpailuihin, luoda järjestelmä ohjaajien luokittamiseksi ja lisenssimenettely. Tavoitteena oli yhteisymmärrys kaikkien autourheilua harrastavien järjestöjen kesken." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 19.03.2011 00:50 Viestin aihe: |
|
|
Lainausta tekstistä AIK jäsenlehti Kim Malmströmin mietteitä
JOKKIKSEN TULEVAISUUS PÄÄTETÄÄN NYT:
Kolme vuotta on mielestäni riittavän pitkä aika ajaa nykykalusto loppuun.
Lähtisin rakentamaan tulevaisuuden jokkisautoa autoista joissa vaihteisto ja vetotapa säilyy alkuperäisenä. Kieltäisin muun muassa vierasmoottorit.
Juttu on samansuuntainen kun taannoin oli samaisessa lehdessä
SM etuveto/kardaanikalustolla.
Tämä on sit omaa..
Palkinto keskustelusta olen samaa mieltä..
Monesko kerta kun laitan, että järjestäjä kilpailu lupaa haettaessa olisi mainittu myös palkintojen hintakatto ja lupa myönnettäisiin edm perustein..
Kilpailijoita kyllä tulee kun puitteet on muuten kunnossa mm. rata, sosiaalitilat
AKK:on jo kauan halunnut pois vanhat tuupparit, yleisöä viihdyttämään pitäisi olla uusia mamman kauppakasseja.
Krossi, Jäärata, nyt Jokkis siivous vuorossa.
Monille halvoille 90-luvun koreille ei käyttöä, ei siis saisi tuuppareita eikä voisi tehdä myös kardaaneja.
Jokkis Race jos menee tähän mukaan niin se on soronoo.
Akk:lla on nyt mahdollisuus tehdä säännöt ihan miten huvittaa ja haluaa, nuo säännöt ei ole mihinkään muuttuneet eikä asenteet 30 vuodessa.
Ite ovat luoneet sääntönsä ja nyt kaikki muuttuisi kerralla ilman jatkumoa vanhoihin sääntöihin..
Jokkis Race on uhka ja se halutaan saman katon alle lypsylehmäksi tähän älkööt nyt ruvetko.
Jokkis Race on jo tehnyt omat sääntönsä ja parin vuoden siirtymällä on tulossa harrastajia lisää se on ihan varma.
Mitä porukasta suurin osa tekee alkaa ajamaan etuvetokalustolla.
Kyllä jos rahansa laittaa nui kalliiseen harrastukseen pitää se olla hauskaakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vwtyp1
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Ep
|
Lähetetty: 19.03.2011 01:56 Viestin aihe: |
|
|
Suurin osa porukasta taitanee siirtyä race puolelle jos tuupparit kielletään/säännöillä ajetaan alas, eikä suinkaan ajamaan etuvetokalustolla...
Siinäpähän tulevat huomaamaan ettei yleisöäkään kiinnostaa lähteä katsomaan kisoihin jotain lähes vakioita etuvetoautoja. Tuupparit nyt vaan kuuluu tähän lajiin ja ne on ollut siinä alusta asti lajin sydämmenä. Mutta ei kai muutama ukko koko hommaa saa muutettua jos harrastajat on eri mieltä ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 19.03.2011 02:09 Viestin aihe: |
|
|
vwtyp1 kirjoitti: | Suurin osa porukasta taitanee siirtyä race puolelle jos tuupparit kielletään/säännöillä ajetaan alas, eikä suinkaan ajamaan etuvetokalustolla...
Siinäpähän tulevat huomaamaan ettei yleisöäkään kiinnostaa lähteä katsomaan kisoihin jotain lähes vakioita etuvetoautoja. Tuupparit nyt vaan kuuluu tähän lajiin ja ne on ollut siinä alusta asti lajin sydämmenä. Mutta ei kai muutama ukko koko hommaa saa muutettua jos harrastajat on eri mieltä ? |
Milloin ne on meitä kuunnellu.
SM Kemorasta tuli paloseinäsääntö, peitteleen omia/järjestäjän mokia.
Sitten tuli sääntö sprinttiin ja sit poistivat sen kohta ja lopuksi Jääradalle kävikin taas mm. krossiautojen takia.
Nää on näitä esson baarin juttuja.. EI vaan ABC:n 10 vuodessa on jo baaritkin vaihtunut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 19.03.2011 06:49 Viestin aihe: |
|
|
Vierasmoottoreita löytyy tämän päivän autoista arvatenkin 60 prosentista, voi olla jopa enemmänkin.
Tuntuisi kovinkin kohtuuttomalta esitykseltä ja rahan haaskaukselta paalata nämä moottorit.
Vai olisiko tarkoituksena että näiden moottoreiden ympärille rakennettaisiinkin täysin uusi auto, ei taida sittenkään – nämä moottorithan on monasti ne ainoat osat joita ko autoista on enää jäljellä. Olettaako joku ihan oikeasti että vierasmoottorit kieltämällä jokin ongelma poistuisi…
Jos olettajat voisi ottaa selvää mitä tapahtui sprintin nuortenluokassa. Siellä kuutiotilavuus rajoitettiin alle 1400ccm.
Pätevät velhot rakensivat moottoreita joista irtoaa lähes 200hv. Ja rahaa paloi ihan kiitettävästi, heiltä joilla sitä on.
Kun ei ymmärretty sielläkään rajoittaa moottorin saamaa ilmamäärää, lopputulos oli osittain susi vaikka tarkoitus oli hyvä.
Kyllä päättäjienkin olettaisi ottavan asioista selvää ja seuraavan mitä ympärillä oikeasti tapahtuu.
Minä joka en ole myöskään moottorin rakentaja, kysyn jos en jotain ymmärrä. Kysyin Kemoran liigassa eräältä tunnustetulta auton ja moottorinrakentajalta mikä olisi hyvä ratkaisu.
Hän esitti että moottoriin tuleva ilma tulisi kotelon kautta, johon sallittaisiin yksi pyöreä ilmanoton reikä jonka halkaisija määrättäisiin.
Tällaisia kotelointeja on käytössä rata-autoilun joissakin luokissa.
Pitäisi etsiä edullisia vaihtoehtoja eikä kammeta sitä toistakin jalkaa hautaan. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 19.03.2011 23:10 Viestin aihe: |
|
|
Tuo imukotelo systeemi tuntuu hyvältä idealta, halpa ja helppo toteuttaa joka autoon. Tekniikka ihmiset voisi kertoa tuosta tarkemmin mikä vaikutus sillä oikeasti olisi.
Kartingissa käytetään mini luokissa 12mm kuristinprikkaa rajoittaa ja tasaa kulkua sopivasti.
(ai niin, AIK poistikin jo tuon toimivan aloittelija luokan) Isät on tosin kekseliäästi kehittänyt uskomattomia järjestelmiä millä ilmaa saadaan koneeseen muuta kautta ja sama mahdollisuus tässäkin tietenkin on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tami
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 81 Paikkakunta: Somero
|
Lähetetty: 20.03.2011 06:29 Viestin aihe: |
|
|
juu-u ja kukakohan näitä sitten valvoo |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 20.03.2011 07:18 Viestin aihe: |
|
|
tami kirjoitti: | juu-u ja kukakohan näitä sitten valvoo |
Yhden reiän valvominen on pikkujuttu. Kotelon sääntöjenmukaisuuskin on helppo valvoa ( että ilma tulee vain sallitusta reiästä). Puhalletaan savua kotelloon tästä reiästä. Turbokalustoista tuttu juttu, kun etsitään mahdollisia vuotoja.
--
Jotainhan on pakko tehdä ja melko varmasti tullaan tekemäänkin.
Kokisin paljon mielekkäämpänä "säätää" jo olemassa olevia autoja sellaisiksi että jokamiehenluokan perusteet ja tarkoitus täyttyisivät mahdollisimman hyvin, kuin että jotkut autot ja moottorit kiellettäisiin kokonaan. Se menisi sarjaan "järjettömät ja turhat päätökset".
Tämä on teknisesti haastavaa, mutta uskon että asiantuntemusta säännön hiomiseen löytyy kentältä.
Tietysti pitäisi suosia jossain määrin sitä että autoja tehtäisiin uudemman ajan koreista. Tämä tehty painojen nosto tähtää juurkin siiihen.
Voisihan jatkossa tuo kotelon reikä olla vaikka millin kaksi suurempi 90+ autoissa, tai alle -90 autoissa vastaavasti pienempi suurimmasta sallitusta. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niko Keronen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 56 Paikkakunta: Pyhäselkä
|
Lähetetty: 20.03.2011 12:47 Viestin aihe: |
|
|
Millähän kaavalla Kimi on laskenut että kolmessa vuodessa nyky kalusto ajetaan loppuun?
Jos miettii että kymmeniä autoja on jemmassa ettei vuosiin ajettu ja satoja joilla ( jopa tuhat ) ajetaan kisa tai pari vuoteen. Sitten päälle kyläkisa vehkeet? Nimen omaan vieras moottori autot, joilla
ajaminen loppuisi kolmessa vuodessa.
Mitä tehdään valmiiksi hommatuille
"varaosille"? Kori, moottori aihiot. Ajetaan kuusankoskelle?
Ostotarjoukset vähenisi, kun turha autoja ostaa ei voi kuitenkaan kohta ajaa.
Autojen rakentelu lopetettaisiin useaksi vuodeksi.
Kyllä näillä toimilla Jokkisracen kilpailijat lisääntyy.
Kun vain ei jokkisrace nyt menisi akk:n talutusnuoraan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 20.03.2011 13:46 Viestin aihe: |
|
|
Samaisessa kirjoituksessa kadehtitaan ruotsalaisia. Radat muka 80-luvulta. Radat on 2000 luvulta, mutta, älytty pitää säännöissä nopeuskatot!
Älytty pitää palkinnot pieninä. Sopii sitä kadehtia kun on älytty pitää laji peruspinnassaan..
Mitä tulee tuohon palkintokattoon. Palkintokatto tulee olla kaikille järjestäjille sama!
Pellokaan mitää erivapauksia tarvitse. Pello on statuksensa jo hankkinut. Pello vetää aivan vastaavasti kuin aikaisemmin, sinne vetää niin paljon muut asiat kuin palkinnot. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|