Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Mikko Sippala
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 56 Paikkakunta: Raahe
|
Lähetetty: 08.08.2012 08:12 Viestin aihe: 1400cc minimipaino - tarvetta sääntömuutokselle? |
|
|
Autoja, joissa on 1.4L moottori ruiskuineen päivineen, on aika paljon tarjolla ja kohtuuhintaan. Mm. Pösö, Citroen, Renault, Nissan, Ford, VW, Opel, Honda, ... lista varmasti jatkuu.
Näillähän (pääsääntöisesti etuvetoisia) ajetaan nyt samalla minimipainolla kuin 1650 (1680) kuutioisilla.
Olisiko päivityksen paikka, nostaa vaikka nykyinen 1350cc raja 1400:ään? Tiedä sitten ajaako kukaan tai alkaisiko kukaan ajamaan pikkukoneella, mutta ehkä houkuttelisi edullisten ja suht luotettavien autojen rakentamiseen.
Saako niitä sitten edes tuohon 710kg painoon riisuttua, saati 630kg olkoon nyt ihan oma tarinansa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 09.08.2012 12:27 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä ehdotus
Nii eihän noita uusia turvakoreja saa lähellekään noihin nykysäännön minimi painoihin.
Siksi niitä painoja on yritetty nostaa 60-100kg, huolimatta siitä että fiiatit lähtiskin entistä paremmin.
Viivalle saatais sitä uudempaakin kalustoa ja kunnioitettasiin vanhaa kalustoa eikä oltaisi hävittämässä sitä Suomen kartalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Ilomäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 198 Paikkakunta: Oulainen
|
Lähetetty: 09.08.2012 19:01 Viestin aihe: |
|
|
Ehdottomasti samaa mieltä Mikon kans! Näin saatais ehkä kalustoa uusittua ja siistittyä. (Tähän tietenki heti niitten kymppitonnin autojen rakentajat sanoo, ettei oo mitään järkeä rueta ajamaan mopokoneisella vakioautolla plaaplaa diipadaapaduupa...) _________________ Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 10.08.2012 09:07 Viestin aihe: |
|
|
Minkälaisissa painoissa teillä nuo etuvetoiset on yleensä olleet? Oma ruiskukoneinen HB Civic painoi pelkästään kuskin ovi kevennettynä (tuli vähän kiire auton kans) 840kg.. eli puskurit ja orkkis takavalat paikoillaan jne. Harmi ettei tullu myöhemmässä vaiheessa käytyä vaakalla, kun riisuin auton kaikesta ylimääräsestä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
villau
Liittynyt: 01 Syy 2010 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 10.08.2012 17:39 Viestin aihe: |
|
|
itellä paino vectra kemoran vaakaan 950 kg. ovet tyhjänä,puskureilla,omalla tankilla jossa 40 litraa ainetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 10.08.2012 19:14 Viestin aihe: |
|
|
Niin ja hondassa siis minimipainona se 710kg tuolla koneella.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 10.08.2012 21:02 Viestin aihe: |
|
|
Molemmat Civiccini (-86 mallisia) painaa noin 830-870kg ja paljoakaan ei ole kevennettävissä, koneena 1488cc kone.
Seuraavassa kisassa nähdään saanko toisen alle 800kg kun vielä löysin osia joita voi poistaa ja teen vahvistuksia heikommasta materiaalista...
Harvassa alle 25 vuotta vanhassa autossa päästään edes nykyisen 1650cc/710kg painoihin sääntöjen mukaisessa rakenteessa.
Taas kerran tullaan samaan asiaan mikä pitää muuttaa mikäli kalustoa todella halutaan uusia eli minimipainojen nosto, AKK:n sääntöjen edestakas veivaaminen (nostettujen painojen laskeminen) paljasti se että AKK:ssakaan ei haluta kaluston uusiutuvan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 10.08.2012 23:35 Viestin aihe: |
|
|
painoja oli pakko laskea turvallisuuden takia koska lisäpainoja ei pysty kiinnittämään turvallisesti. alla AKK.n tiedote asiasta
2011 kilpailujen aikana on tullut esille kirjavia tapoja saattaa autot sääntöjen mukaisiin painoihin. Ongelmana
on ollut juuri tuo viimeiset 10-20 kg joita on lisäilty sääntöjen vastaisesti vaarallisiin paikkoihin. Turvallisuutta
ajatellen ja lajiryhmälle tulleeseen palautteeseen vedoten on päätetty alentaa painorajoja 30kg. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 11.08.2012 07:27 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | 2011 kilpailujen aikana on tullut esille kirjavia tapoja saattaa autot sääntöjen mukaisiin painoihin. Ongelmana
on ollut juuri tuo viimeiset 10-20 kg joita on lisäilty sääntöjen vastaisesti vaarallisiin paikkoihin. |
Eikös tämä kerro osaamattomista painon lisäilijöistä? Kyllä painoja pitäisi nostaa kautta linjan, ja tämän painorajan päivitys 1450:een olisi ajankohtainen (ns. porausvara). Vanhoihin takamoottoreihin voisi laittaa pienemmän moottorin jos ei haluaisi lisätä painoja, helppoa eikö? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Sippala
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 56 Paikkakunta: Raahe
|
Lähetetty: 11.08.2012 13:06 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Vanhoihin takamoottoreihin voisi laittaa pienemmän moottorin jos ei haluaisi lisätä painoja, helppoa eikö? |
Hyvä huomio tuokin! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 11.08.2012 17:24 Viestin aihe: |
|
|
Mikäli osaa rakentaa jokkisauton osaa 110% varmuudella myös osaa laittaa lisäpainot kiinni sääntöjenmukaisesti, kyse on vaan siitä haluaako tehdä sen.
Painojahan voisi lisätä pikkuhiljaa esim. 3 voden välein 30kg kerrallaan niin ei tarvitsisi niin paljoa yhdellä kertaa laittaa vaan painoa voisi lisätä aina kun koppaa korjailee ja lisää sinne tavaraa minne sen turvallisesti saa.
Tuo moottorin pienentäminen on myös hyvä keino saada auto uusiin painorajoihin jos ei halua lisäpainoja kiinnitellä ja 1450cc painoraja olisi hyvä vaihtoehto.
(tiedän että tuo painokommenttini oli sohaisu ampiaispesään... valitettavasti) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Sippala
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 56 Paikkakunta: Raahe
|
Lähetetty: 12.08.2012 12:28 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä virittäjävelhot varmasti kiukkusia koneita 1.4:kin tekisi. Kulki ne tonnisetkin ennen vanhaan kovaa, tosin ei välttämättä edes yhtä ratakierrosta, mutta kuitenkin=) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vesa sepponen
Liittynyt: 05 Syy 2012 Viestejä: 1
|
Lähetetty: 05.09.2012 11:49 Viestin aihe: Painot |
|
|
Paljon painoista puhutaan koska jokainen tietää merkityksen lajin sisällä,kevyt on nopea ja painava hidas..
Samaan paino keskusteluun voitaisiin liittä myös kuskin painon liittäminen auton kokonaispainoon,mentäisiin samaan kuin muissakin lajeissa,kyläkisat menisi vanhalla säänöllä koska on monta kuskia samalla autolla.
Arvokisat ( SM )puolestaan yhteispainolla ( kuski + auto).
Jonkin verran autoja on kellotettu ja painojen merkitystä seuratttu joten 30kg painolla on jo merkitys 100m.
Varmaan tälle asialle on monta näkemysta ja mielipidettä mutta uskon että alta 85kg ei kannata ja yli menevillä on painavampi sana puolesta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jesse Pihala
Liittynyt: 27 Tam 2008 Viestejä: 2
|
Lähetetty: 05.09.2012 20:56 Viestin aihe: |
|
|
Kannatan kuski+auto punnitusta....
T:100kg |
|
Takaisin alkuun |
|
|
PRH
Liittynyt: 20 Hel 2008 Viestejä: 52
|
Lähetetty: 06.09.2012 06:38 Viestin aihe: |
|
|
Jepo kirjoitti: | Kannatan kuski+auto punnitusta....
T:100kg |
Jessehän puhuu asiaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|