Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 30.05.2015 08:09 Viestin aihe: |
|
|
Ja turha väittää että ne olis tiellä jos ne on noin 30cm lattiasta koska on se oviputkikin siinä hantin puolellakin ja palokunta saa kyllä vesi putketkin poikki jos ne saa kerran katon ja kaaretkin! Oikein neron leimaus jollain. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 30.05.2015 09:10 Viestin aihe: |
|
|
Solkinen kirjoittaa asioita hyvin perusteluin.
Sääntölöissä on varmaankin kaikki toivoneet selkeyttä. Täytyisi olla pyrkimys varmaankin se, että edes pykälien ja tekstien ulkoasu olisi ymmärrettävää; sääntöjen tulisi olla helevetin yksinkertaisia. Hyvä esimerkki on esim; "kaikki mikä ei ole kiellettyä, on sallittu" , tai vastaavaa.. Kyllä saattaa hieman jäädä tulkinnan varaa
Seuraavassa muutamia ajatuksia, etenkin pelastuksen näkökulmasta.
Mitä jos se takapääri ei saisikaan olla, kun max sen 150mm b-pilarista taakse päin (jos joku nyt on laskenut tuon mitan jostain ??) > uudessa ehdotuksessa ruetaan tukilappuja (vähint. 300mm pituus) hitsaamaan b-pilarin ja pääkaaren väliin, eli toisin sanoen joku voi hitsata sen kokonaan vaikka umpeen .
On monia takaa-ajettavia autoja, että ratti rupeaa tulemaan lähelle b-pilaria, siitä välistä ei kuskia saada pihalle / tai että hän itse nopeasti pääsisi pihalle. Kuskin toisella puolella vastassa kaiken maalimman kojetauluviritelmät ja kaksi metriä korkea käsijarrukahva! Myös leikkelemistä hankaloittaa tuo, jos kovin takapääkaaren ja b-pilarin väliin vedetään rautaa.
Jos ajatellaan, että kuski tokkurassa/tajuttomana köytettynä penkkiin, niin auttajien ensimmäinen tehtävä olisi tukea niska ja varmistaa avoin hengitystie> tämä tarvitsee lisäkäsiä ainakin neljä kappaletta. Mistä nämä auttajat mahtuvat jeesimään tätä kuskia, vaikka auto olisikin pyörillään? B-pilari kaiken maailman rautoineen edessä kun kuski istuu takapenkin paikalla, ja toiselta puolelta kun kömpii, niin rojua on vastassa aika lailla. Potilas jos joskus joudutaan irroittamaan autosta (siirto/nosto pääsääntöisesti rangan suuntaa, Kedillä tai rankalaudalla ??) , niin voisi vilkaista onko penkki sivukiinnityksellä jalustassaan..> nostakaa penkkeineen...lähtee pultit auki nopeasti ja tuoli tukee melko hyvin kuskia nostovaiheessa (ja nostokahvatkin valmiina penkissä )
Usein katsonut autoista noita kuskin oviverkkoja/ -plexejä: voihan se polykarbonaatti olla siinä verkossa kiinni "kurasuojana" esim muutamalla nippusiteellä? Joskus näkee tosi rajun metalliverkon siinä kuskin ovessa, ja kaikki reunukset rajusti hitsattuna... tulisiko tämän verkon/ plexin olla kuitenkin esim. sisäpuolelta pois potkittavissa??
Onko tuolla sumuvalovirtojen jättämisellä haettu sitä, että hylätty kilpuri voidaan jättää Pesämäen radan varteen hernerokkasumussa, että edes se huomattaisi sen jälkeen kun vedetty jo parin lippumiehen yli heitä huomaamatta. > kyllähän päävirrat kun laitetaan poikki, niin pitäs luottaa siihen et autossa ei ole kans virtoja ( huom..virrattomaksi tekeminen / lisäonnettomuuksien ehkäisy ) > bensahöyryt ei tarvitse kun pikku kipinän.. tulipa se sitten vaikka vaan sumuvalosta.
Heikki Härkönen
Palomies-sairaankuljettaja
Etelä-Savon pelastuslaitos |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 30.05.2015 09:14 Viestin aihe: |
|
|
..meillä täällä maalla tuo "takapääri" tarkottaa taaempaa pääkaarta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Solkinen
Liittynyt: 21 Huh 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: äetsä
|
Lähetetty: 30.05.2015 10:40 Viestin aihe: |
|
|
Härkösen kanssa samaa mieltä, olen kanssa omassa päässäni ajatellut, että vähimmällä liikuttelulla se kuski saatais pois irroittamalla penkki, sivukiinnityksistä tai vaikka leikkaamalla penkin jalat?
Verkostakin edelleen samaa mieltä, pitää saada potkimalla irti -> siitä taas seuraa se ettei siitä suojanakaan ole hyötyä kun pettää varmaan ulkopuolisestakin iskusta eli täysin turha? Kunnolla kiinnitetty nascar ja polykarbonaatti siis hoitaa aivan saman homman.
Ja sumari, kyllä sen keltaisen lipun pitää näkyä, ei tarvita sumuvaloa. Jos keli on sellainen että ei näy, ei voida ajaa. Ei se radalle jäänyt auto kuitenkaan aina jää nokka menosuuntaan, eli valon varaan ei voi laskea mitään, mutta katollaan oleva fiatti laskee juuri sopivasti kaasarista kaikki bensat siihen sumuvalolle ja vot... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Liikala
Liittynyt: 18 Syy 2008 Viestejä: 49 Paikkakunta: Alajärvi
|
Lähetetty: 30.05.2015 21:47 Viestin aihe: |
|
|
Lukemisen ymmärtäminen on vaikea asia. 1970-luvulla katsastusmiehet lukivat samaa pääkaarisääntöä mielestäni OIKEIN,[b] pääkaaren sijaittava välittömästi kyseisen automallin etupenkkien takana[/b].
Eli toivon että joku nyt uskaltaa tuoda, kaikella lailla turvallisuutta lisäävän max. 15 cm pilarista sijaitsevan pääkaaren paikan SÄÄNTÖIHIN VUODELLE 2016!
Tämähän karkasi käsistä katsastajilta KUN NS. NIMIMIEHET TOIVAT AUTOJAAN KATSASTETTAVAKSI vähän isompiin kilpailuihin,- eivät "tohtineet" autoa hylätä laittomana - olis "nimimies" jäänyt pois kisasta!!!
Pääkaaren paikka alkoi olla takalokasuojan etupuolella-ei siellä minne säännön kirjoittaja/laatija on sen tarkoittanut.
p.s. automalli olisi valittava rakentamis/ajamismieltymyksen mukaan-eikä niin että jokaisesta"hansasta" voi tehdä kilpa-auton. _________________ Timo Liikala |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 30.05.2015 22:41 Viestin aihe: |
|
|
Eikö se ole turvallisuutta kun kuljettaja on KOKONAAN kaarien sisällä vai pitääkö ne jalat olla siellä pyörän kotelossa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 31.05.2015 03:54 Viestin aihe: |
|
|
Timo Liikalan mainitsemat NIMIMIEHET on hääränneet tuossa aikaisemmin mainitsemassani episodissa jonka tuloksena tekniikan lajipäällikkö oli irtisanoutunut.
Nyt melko varmana tietona pidettävässä huhussa kerrotaan että jopa tekniikan lajiryhmä olisi eroamassa kun sääntöjä tulkitsee toimitusjohtaja, ja kirjoittelee sääntöjenvastaisille autoille papereita.
Taitaa olla parempi että lakkautetaan laji- ja työryhmät kun niiden merkitys on mitätöity. Jos tämä olisi ensimmäine kerta, mutta kun ei. Tätä säämtöjen ja luottamuselimien ylikävelyä on jatkunut jo kauan... _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 31.05.2015 11:28 Viestin aihe: |
|
|
Mitä tälle epäpätevyydelle voi harrastajat tehdä?
Kärsiä ja valittaa? olisiko joku tehokkaampi vaikutuskeino olemassa?
Hallituksen pj vaikutti aluksi ponnekkaalta mutta on tainnut voimat jo ehtyä, sieltä ei ilmeisesti ole apuja tulossa.
Porsche-sarja, Harrasteralli, Rokkiralli ja Jokkisrace on jo tehnyt irtiottoa onkohan näitä muitakin ?Edit. Kartingissa Rotax suosituin luokka
Lajipäälliköitä eroaa tai erotetaan, lajiryhmä eroamassa , Toimihenkilöt ja harrastajat kaikkoaa.. tätä jatkunut vuosikausia. Nyt on ilmeisesti käyty jo YT-neuvottelut kun talouden hoidossakin ongelmia.
Onko muita ehdotuksia kuin että muistakaa äänestäkää joka toinen syksy liittokokouksessa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juksu
Liittynyt: 20 Hel 2008 Viestejä: 27
|
Lähetetty: 31.05.2015 14:35 Viestin aihe: |
|
|
Komppaan kyllä markon kirjoitusta! Ja sen verran haluan mainita näistä takaa ajettavista..minun mielestäni kuljettaja on silloin paremmin suojassa kun on takaa ajettava kori..kerran kukossa kun minun autolla ajettiin naistenluokka ja auto osui kaiteeseen olisi kuljettajalla takuulla murtunu jalat ellei olisi ollut takaa ajettava..
T.vekkuli |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petevaasa
Liittynyt: 07 Maa 2008 Viestejä: 46 Paikkakunta: Vaasa
|
Lähetetty: 19.06.2015 20:24 Viestin aihe: |
|
|
Kun puhutaan kardaaniautoissa moottorin siirtämisen rajoittamisesta,kuinkas sit etuvetoset josta on tehty tuuppari jos kardaaniautojen mootrin siirtoa ruvetaan rajoittamaan?
Petri Niutanen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
citydog
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 38 Paikkakunta: vantaa
|
Lähetetty: 20.06.2015 09:29 Viestin aihe: |
|
|
Jos yli 1990 takatuuppa reita rajotetaan akseli välillä ni sitpä niitä ei voi tehdä ensinmäistäkään 👿 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|