Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 27.05.2015 15:53 Viestin aihe: JM-lajiryhmän kokous22.5.2015 |
|
|
http://www.autourheilu.fi/42934.aspx _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 27.05.2015 19:07 Viestin aihe: |
|
|
Onko siellä lajiryhmässä järki kadonnut kokonaan vai onko ehdotukset kadun miehiltä kyselty? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jake74
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 135
|
Lähetetty: 28.05.2015 11:46 Viestin aihe: |
|
|
ei mulle oo tommosta kyselyä tullut että mistähä nuo on otettu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Solkinen
Liittynyt: 21 Huh 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: äetsä
|
Lähetetty: 28.05.2015 11:54 Viestin aihe: |
|
|
Pakko avata sanaista arkkua, alla omia näkemyksiä näistä, nyt onneksi vasta ehdotuksista. Näin on toivottavasti ollut tarkoituskin. Monta varmaan hyvääkin juttua, mutta kirjoitusasuun on pakko kiinnittää ihan pirusti paljon enemmän huomiota. Kirjoitettu sääntö tarkoittaa juuri sitä mitä on kirjoitettu, ei sitä mitä on tarkoitettu
Tekniikkasääntö ehdotuksia
1. Aineen ja osien lisääminen sekä muuttaminen on kielletty, ellei niitä näissä määräyksissä ole erikseen sallittu.
-mielestäni täysin mahdoton sääntö, myös valvoa. Eli siis ihanko oikeasti aiotaan sääntöihin kirjata kaikki mahdolliset aineenlisäykset? Laittomaksi muuttuu siis esim. vahvistettu virkkuukoukku, kuplan polkimet kaikissa autoissa, jatkettu käsijarrukahva ja miljoona muuta asiaa?
2. Autossa ohjaamotilassa kulkevat vesiputket eivät saa enää olla korkeammalla kuin auton kynnyskotelon yläreuna.
-koittakaas laittaa vesiputket lattiatasoon, joutuu monessa autossa leikkailemaan aika paljon palkkeja ja vahvistuksia ym. pois tieltä, korkeus pitää olla sellainen että saa tehtyä suorilla putkilla ilman saumoja niin on turvallisin.
3. Auton ns.liimalasista valmistettu tuulilasi jos poistettaan tulee turvakehikko tällöin hitsata ikkunapilariin 100mm matkalta molemmilta puolilta putkea.
-tämä ok.
4. Kuljettajan puoleisen etuoven alkuperäinen ikkunanlasi on poistettava.
-tämäkin hyvä
5. Kuljettajan puoleinen sivuikkuna pitää suojata metallisella turvaverkolla.
Sivuikkunaan saa halutessaan laittaa vielä tämän verkon lisäksi polykarbonaattimuovia, jonka paksuus tulee olla vähintään yksi (1) mm.
-ei näin, omiin kokemuksiin vedoten on autossa hyvä olla mahdollisimman monta ulospääsyreittiä
6. Vain kuljettajanpuolella pitää olla turvakehikossa kaksi oviputkea.
7. Jos takapääkaari sijaitsee yli 150 mm B-pilarin takapuolella, tulee silloin kuljettajan puolen väli vahvistaa 2,5 mm vahvalla teräslevyllä, jonka korkeus on vähintään 300 mm. Levy kiinnitetään pääkaareen hitsaamalla vähintään 50 % ja B- pilariin hitsaamalla, vähintään 50 % tai pulttaamalla vähintään (3 kpl) 10 mm pultilla.
Alareuna maksimissaan 100 mm helmakotelon yläpuolelle ja vahvikelevyyn ei saa tehdä kevennysreikiä. Alustan tuentojen kotelot voidaan kiinnittää turvakehikkoon.
-tämäkin ok
8. Nascar-verkon koko tulee jatkossa olla vähintään 400 mm x 600 mm kokoinen.
9. Sylinterikanteen aineen lisääminen on imu ja/tai pakokanavaan, tulpanreikään, kannen palotilaan tai vesikanaviin on (Kitillä, hitsaamalla ja/tai putkittamalla) sallittu. Lisäksi sylinterikannen vaurioiden korjaaminen hitsaamalla ja/tai kittaamalla on sallittu koko sylinterikanteen. Alkuperäistä sylinterikantta pitää olla jäljellä vähintään 95%.
-tämäkin ok, joku voisi tosin näyttää malliksi miten laskee tuon 95% toteutumisen?
10. Kaasuttimien imuilman otto on sallittu ainoastaan moottoritilasta.
11. Akselivälin muuttaminen on sallittu +- 5 cm rajoissa
Etu- ja taka-akseleiden sijaintia saa alkuperäiseltä paikaltaan muuttaa
enintään ±/- 100 mm.
Kardaanivetoisissa autoissa moottoria saa siirtää taaksepäin siten, että vähintään ykkössylinteri pitää sijaita etupyörien keskilinjalla.
Akseliston tyyppi on vapaa.
-nonni…. milläs näitä nyt sitten mitataan? 100mm on 100mm, ei 99 eikä 101mm?
Ja tuohon sylinterin sijaintisääntöön yhdistettynä poistaa käytännössä kardaaneista akselinsiirtomahdollisuuden tai toisinpäin moottorinsiirtomahdollisuuden… eli jos viet akselia eteenpäin niin moottorikin siirtyy eteenpäin (iso yhteisvaikutus verraten nykysääntöön) saadaanpa ne kardaanit nyt sitten pudotettua jo keräilyissä ja paremmat välierissä niin ei tarvi niitä semeissä katsella . Esimerkkinä oma evk sm auto, paloseinää siirretty alle 30cm, moottoriin siitä vielä väliä 5cm eli moottorin siirto maltillinen. Akselit suunnilleen omilla paikoillaan, 1. sylinteri noin äkkivilkaisulla 20cm etuakselin takapuolella, eli eikun siirtämään moottori takaisin vakiopaikalle.
Jos on pakko nyt ruveta rajaamaan, mitä en oikein ymmärrä, niin oma mielipide akseliväli takatuupparit +/-5cm, kardaanit +/-10cm, akselien paikka +/- 20cm, mittaus korkeintaan sentin tarkkuudella.
Moottorinsiirrossa nykysääntö hyvä, jos vaan aletaan valvomaan paloseinän siirtoa. Moottorin sijaiti moottoritilassa, ei kardaanitunnelissa.
12. Auton alkuperäisen pulttijaon muuttuessa, on käytettävä laipallista pinnapultti kiinnitystä.
-tässäkin varmaan sanotaan muuta kuin tarkoitetaan, eli jos fiatissa on kuplan laatikko ja rummut alkuperäisellä pulttijaolla, niin silti tämän mukaan tarvitaan pinnapultit koska pulttijako on auton alkuperäisestä muutettu? Ja tämähän koskee kaikkia kardaanejakin, joihin akselistot vaihdettu toisesta merkistä. Pinnapultit nostaa kuluja, koska ei voi taas käyttää vararenkaina eri pulttijaolla olevia pyöriä, vaan kaikissa pitää aina olla sama jako -> lisää rengastöitä... eikä ne pyörät pysy kiinni jos niitä ei kiristä oikein?
13. Takasumuvalon on toimittava, vaikka päävirta katkaisija on pois päältä.
-Päävirtakatkaisimen on tarkoitus katkaista kaikki virta autosta. Haluaako esim. pelastusmiehistö että siellä autossa kulkee virta kaadon tai pahan mällin jälkeen?
14. Etuveto tai kardaanivetoisissa autoissa akku pitää sijaita alkuperäisellä paikalla tai matkatavaratilassa.
-kukas selvittää kaikista malleista missä se alkuperäinen paikka on?
15. Huolto-tai pysäköintivarikkopaikalla on kilpa-auton alla oltava vähintään kilpa- auton pohjapinta-alan kokoinen nesteitä läpäisemätön suojapeitettä 400g/m2.
Tämän suojapeitteen puuttuminen missään vaiheessa kilpailua johtaa kilpailusta sulkemiseen.
-tämä ok järkeä käyttäen… huolehtiiko järjestäjä aina mahdollisuudesta laittaa pressu auton alle kun siirtämiskelvoton auto tuodaan piikeillä varikolle? No, toki auto ei silloin välttämättä ole pysäköintivarikkopaikalla
Näistä sitten hernettä nenään vetämään... ei vaan, ei tarvi, ihan on omia ajatelmia vaan.
Viimeinen muokkaaja, Marko Solkinen pvm 28.05.2015 12:05, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Salmi
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 361 Paikkakunta: Keskeinen Suomi
|
Lähetetty: 28.05.2015 11:56 Viestin aihe: |
|
|
Aloitin kirjoittamaan samaa kuin Marko, mutta hillitsin itseni =) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Solkinen
Liittynyt: 21 Huh 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: äetsä
|
Lähetetty: 28.05.2015 12:04 Viestin aihe: |
|
|
Mä yritin eilisestä asti mutta en lopulta kyennyt, vaikka tiedän varmuudella että vaikeneminen on kultaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Salmi
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 361 Paikkakunta: Keskeinen Suomi
|
Lähetetty: 28.05.2015 12:21 Viestin aihe: |
|
|
Vääräleukana pakko jatkaa:
10. Kaasuttimien imuilman otto on sallittu ainoastaan moottoritilasta.
Persekeleen tiiviit saa paloseinät olla jatkossa ja millä sinne laitetaan uutta ilmaa? Pitääkö ilman olla FIA-hyväksyttyä? Miksi sitten sallitaan skooppi peltiin?
No joo, kiva olisi, jos noihin ehdotuksiin olisi lisätty käyty keskustelu, mihin idea liittyy... Jos vähääkään asiaa tunnen, niin keskustelu on voinut olla ihan eri asiasta ja siitä muodostunut täysin irrallinen ehdotus... En tiedä mutta veikkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 28.05.2015 12:59 Viestin aihe: |
|
|
Olen samaa mieltä että miksi tehdä sääntöjä jota on vaikea tai liki mahdoton valvoa. Ymmärrän että jos kyse on turvallisuudesta ja sen vuoksi on tarpeellista sääntöä tarkentaa tai muuttaa.
Säännöissä on vieläkin teksitarkennuksia vaativia aukkoja. Niihin kannattaisi myös paneutua.
Onneksi nykyään avataan sääntömuutosehdotuksia keskustelulle etukäteen. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Harri Leskinen
Liittynyt: 28 Maa 2011 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 28.05.2015 14:31 Viestin aihe: |
|
|
Huh hah hei ja hellät tunteet! Onneksi on jo välivuosi tästä(kin) lajista menossa, niin on helppoa alkaa lopetella koko lajin harrastaminen jos tällaisia sääntöjä ensi vuoden kirjaan kirjaillaan. Eikö tuo harrastajakysely vaikuttanut mihinkään? (Toki en tiedä mitä muut vastailleet mutta omat näkemykset ja vastaukset pahasti ristissä valtaosan näistä ehdotuksista kanssa).
Meno alkaa olla kun vormuloissa konsanaan, että muutetaan, ajellaan vuosi, todetaan että ei hyvä, muutetaan taas, ei toimi vieläkään jne jne. Oravaltakin menee pää pyörälle omistamassaan pyörässä.
Toki noissa jotain hyvääkin on, niinkuin Marko tuossa edellä käynyt läpi, mutta osa on täysin absurdeja ja ERITTÄIN vaikeita/ mahdottomia valvottavia.
Ja ihan jos yhteen tai kahteen kohtaan nyt suoraan puutun niin nuo moottorin sijainti ja akselinsiirto säännöt on semmoisia että omasta pihasta taitaa kaikki paitsi yksi kentti eskortti joutaa, jos ei nyt paaliin, niin rankkojen muutoksien kohteeksi. Että laitetaanhan vaan soimaan Kristalin Rahaa palaa ja rälläkkä soimaan ja sitten Carlsonista sata neliöö peltiä ja muutama sata metriä lankaa Kempin läpi, johan saatiin harrastajan kuluja pudotettua
Eräskin sananlasku tulee mieleen ja taitaapa mennä jotenkin näin: "Jos se ei ole rikki, ei sitä tarvitse korjata". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Korpela
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 214
|
Lähetetty: 28.05.2015 18:35 Viestin aihe: :, |
|
|
Sanompa vaan,että niin paljon on uusia sääntöjä,kun on uusia pätijöitä
lajiryhmässä/ryhmissä..PISTE |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jake74
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 135
|
Lähetetty: 28.05.2015 23:17 Viestin aihe: |
|
|
Raiight kirjoitti: | Huh hah hei ja hellät tunteet! Onneksi on jo välivuosi tästä(kin) lajista menossa, niin on helppoa alkaa lopetella koko lajin harrastaminen jos tällaisia sääntöjä ensi vuoden kirjaan kirjaillaan.
|
ei tullut jokkista ajettua viimevuonakaan ja voi olla ettei tänävuonakaan.
ps. ralliauto kaivettu naftaliinistä 7 vuoden säilytyksestä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 29.05.2015 09:03 Viestin aihe: |
|
|
Tämä ei sinänsä koske jokkiksen teniikkaa, mutta on esimerkki siitä että säännöt ei ole kaikille samat.
Villinä huhuna kulkee...
Hallituksen muutama jäsen ja toimitusjohtaja on kävelleet liiton sääntöjen ja teniikkalajipäällikön yli.
Tekniikan lajipäällikkö ei kirjoittanut sääntöjenvastaiselle autolle FIA-passia, mikä on aivan oikein.
Sittemmin toimitusjohtaja tämän passin kirjoitti, sääntöjen vastaiselle autolle.
Viimeisimmän tiedon mukaan Levänen on irtisanoutunut tapahtunee johdosta
Koskahan tähän liittoon tule roti että säännöt koskee kaikkia?
Varmaan vasta sitten kun on suoritettu puhdistus yläpäästä
_________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Manu Pekkanen
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 29.05.2015 21:08 Viestin aihe: |
|
|
Sen verran nousi täällä mieleen lajiryhmän kokouksen päätöksistä, ilman sääntöihin puuttumista, tuo JM-SM Liigan palaveri. Olikohan viime vuonna Vilppulassa liikaa osanottajia liigan lohkoarvonnassa vai miksi tuo liigan palaveri on siirretty arki-iltaan? Keskellä viikkoa klo 18 tapahtuva tilaisuus varmaankin syö osallistujamäärää. Viime vuonna SM-kilpailun sunnuntai aamuna järjestetty palaveri / arvonta veti ainakin hyvin ihmisiä paikalle. Puuttuikohaan yhdeltäkään joukkueelta edustajaa? Nyt luulisin että tänä vuonna puuttuu. Noh mutta saahan ne tiedot ja arvontatulokset sitten netin välityksellä. On se sen verran kätevää tää nykyaika... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Eero Nurkkala
Liittynyt: 27 Tam 2010 Viestejä: 22
|
Lähetetty: 29.05.2015 23:25 Viestin aihe: |
|
|
Mä luulin että kuskin puolen verkosta ikkunassa päässyt eroon. Mutta näyttää että ei. Eivätkö kuskit ole saanut soraa tarpeeksi silmille. ??? Mä kyllä mieluummin käytän sivu ikkunassa Pleksiä,,. Sitä rikkoontumatonta.Ei enää verkkoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petevaasa
Liittynyt: 07 Maa 2008 Viestejä: 46 Paikkakunta: Vaasa
|
Lähetetty: 30.05.2015 07:38 Viestin aihe: |
|
|
Onkohan lajiryhmä miettinyt kuinka tarkkaan tota vesiputkisääntöä jos ne laitetaan lattian rajaan niin monikohan kuski saa (Lämpöset vedet) päällensä kun joku ajaa vauhdilla pohjaan.päätökset on kun eduskunnassa kokeillaan jos toi olis hyvä sääntö ja jos ei oo niin muutetaan sitä uudestaan.Nyt joku laittaa että täysi mahdottomuus että putket murtuu mutta niinhän kokemäelläkin muutama vuosi sitten kävi mahdoton tilanne mahdolliseksi kun auto meni ampujien aitaukseen mihin auton ei koskaan pitänyt mennä!
Petri Niutanen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|