Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Jan Halvarsson
Liittynyt: 11 Maa 2011 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 03.12.2014 15:30 Viestin aihe: |
|
|
Jokamiesluokka on samassa asemassa suomen autourheilussa kuin kaupan kassat S ja K ryhmän bisneksessä
Akselisääntö on helppo ratkaista vaakalla ( eivät maksa nykyään miljoonia ). Jos sääntöihin sovittaisiin painonjakautuma akselipainojen välillä.
Esimerkiksi takavetoiset taka-akseli Max 50 % ja etuakseli Min 50 % moottorisäännön kuutiotilavuuspainosta.
Starttikiikkuihin ( Fiat ) samalla periatteella aksepainot. Taka-akseli max 55 % ja etuakseli Min 45 % moottorisäännön painosta.
Etuvetoihin normaalit sääntökirjan painot. Etuvetoinen ei starttaa nyt olevilla rengassäännöilllä koskaan tasaväkisesti esim Fiatien kanssa.
Toivoisi joskus ajokaavioihin jotain " innovaatiota " samalla kaaviolla ajettu Suomessa kohta 10 v joka kisassa . ( Anteeksi )
Moottori ja kaasuttajasääntö on luonnollisesti pyhä, siihen ei saa puuttua ei uusia moottoreita eikä autoja saa tulla koskaan JM luokkaan. Hirvittää jos vaikka ruiskumoottorit sallittaisiin Fiatteihin . Hyi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ToniS
Liittynyt: 18 Jou 2011 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 03.12.2014 17:00 Viestin aihe: |
|
|
Mulla oli asconassa viime evk-liigassa 60,7% painosta taka-akselilla ja akselit oli omalla paikkalla. Eli siitähän olis pitänyt siirtää akseleita taaksepäin aika reilusti tolla logiikalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Ikonen
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 54
|
Lähetetty: 03.12.2014 18:49 Viestin aihe: |
|
|
kW_Hp_Nm kirjoitti: | Jokamiesluokka on samassa asemassa suomen autourheilussa kuin kaupan kassat S ja K ryhmän bisneksessä
Akselisääntö on helppo ratkaista vaakalla ( eivät maksa nykyään miljoonia ). Jos sääntöihin sovittaisiin painonjakautuma akselipainojen välillä.
Esimerkiksi takavetoiset taka-akseli Max 50 % ja etuakseli Min 50 % moottorisäännön kuutiotilavuuspainosta.
Starttikiikkuihin ( Fiat ) samalla periatteella aksepainot. Taka-akseli max 55 % ja etuakseli Min 45 % moottorisäännön painosta.
Etuvetoihin normaalit sääntökirjan painot. Etuvetoinen ei starttaa nyt olevilla rengassäännöilllä koskaan tasaväkisesti esim Fiatien kanssa.
Toivoisi joskus ajokaavioihin jotain " innovaatiota " samalla kaaviolla ajettu Suomessa kohta 10 v joka kisassa . ( Anteeksi )
Moottori ja kaasuttajasääntö on luonnollisesti pyhä, siihen ei saa puuttua ei uusia moottoreita eikä autoja saa tulla koskaan JM luokkaan. Hirvittää jos vaikka ruiskumoottorit sallittaisiin Fiatteihin . Hyi |
Varmaan parhaiten toteutettavissa oleva idea on nimenomaan painojakauman hallinta, oli ne prosentit sit mitä tahansa. Kuitenkin ajettavuuden kannalta turvallisinta lienee mahdollisimman hyvän painojakauman omaava auto, jos sitä tässä etsitään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Toni Bergman
Liittynyt: 26 Huh 2008 Viestejä: 16
|
Lähetetty: 03.12.2014 20:59 Viestin aihe: |
|
|
Jarno.v kirjoitti: | Yksi mikä rajottas tätä on että pääkaari pitäs olla pyöränkotelon etupuolella, joitain vehkeitä nähny missä pääkaari takapyöränlinjassa koteloiden välissä, liekö päälläkin?
Takaa-ajettavuus itessään omasta mielestä parantaa turvallisuutta kun jalat ei oo niin keulassa ja alkup. ovipilarikin suojaa vaikka ovi aukeais kaadossa ym. |
Mikäli pakko rajoittaa niin tuohan on helppo valvoa.
Mitä pirun väliä sillä on jos joku kehtaa touhuta ja siirtää akseleita. Ei minusta tarvi rajottaa ollenkhaan. _________________ Älä tee sitä tänään, minkä voit huomennakin jättää tekemättä.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niko Lehtinen
Liittynyt: 25 Huh 2012 Viestejä: 17
|
Lähetetty: 04.12.2014 08:33 Viestin aihe: |
|
|
Mitä jos vaan lopetellaan se kaljan juonti ja paskan puhuminen siä tallis ja siirrätte kaikki niitä akseleita? Ja ne jotka haluaa jatkaa kaljan juontia ei sitten vaan siirrä. Ei harmita niin paljoo, että tarttee toisten rakentamisintoo säännöillä rajottaa.. Ensimmäistä kertaa sitten Sinkkilän on kardaaniautoilla alettu pärjätä takamoottoriautoille, niin ei nyt heti pilata tätä rikkautta! Ketomäet on myös etuvetosilla esittäny yhtä hyvin pärjäävänsä! Se pärjääminen vaatii vaan työtä! Ei kukaan saa mitään, jos ei itte sen eteen jotain tee! Maailma kehittyy, samoin kehittyy jokamiehenluokka, kun ihmiset ajattelevat ja kokeilevat asioita niin ei enää sillä 70- luvun perjaatteella pärjää.(Sisusta pois, vähän putkee ja linja-auton penkki) Se erilaisuuksien kokeileminen ja rakentamisen into on mielestäni yks asia tässä koko lajissa mikä on hienoa.
Parhain sanamuoto säännölle olisi että akselin on sijaittava oman auton nokan ja takapään välissä! Ei se akselin paikka vaikuta turvallisuuteen, yhtä vaarrallisia kikottimia ne on joka tapauksessa. Puututtas tämänkin säännön innolla niihin ruostevaurioihin ja turvallisuusvarusteisiin mistä tuolla aiemmin on jo puhuttu. Ja noi ruostevauriot korjaantuu tolla akselin siirrolla vähän niinku ittestään ku tulee uutta peltiä!
Terveisin Niko Lehtinen "Pääasiassa Fiateilla"
"Toisen onni on toisen epäonni!" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sami Poola
Liittynyt: 24 Tou 2010 Viestejä: 9
|
Lähetetty: 04.12.2014 09:16 Viestin aihe: |
|
|
eikö tuostaki ois voinu tehä jonkulaisen kyselyn, ennen ku ruvetaan muuttaan sääntöä... eihän täälläkään moni oo sitä vastaan puhunu, ja jokainenhan voi ihan itse tehä niitä autoja missä niitä akseleita ei ole siirretty... ja eipä niitä muutenkaan nyt aivan hirveitä määriä oo näkyny kisois mistä ois siirretty "huomattavasti"... rumiahan ne on, mutta eihän tää jokkis mikään kauneuskilpailu ookkaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 04.12.2014 21:43 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän varmasti nämä siirretyt aksilat on todella hyvin kiinni ja korit ei oo heikentynyt yhtään oli sitä aksilaa viety 20cm taaksepäin tai 50cm eteenpäin.. verrattuna sellaiset isäpapalta perinnöksi saadut kentti escortit missä on oma enkku perä samoolla pultiilla kiinni mitä tehtaalta lähtiessä ja kisaa ajettu jo 90 luvun alkupuolelta.. nyt vähän maalaisjärkiä.. tua sääntö ei toisi kun tuhottomasti hommia tehdä laillisia autoja.! Ja niinkun on mainittu kyllä tuolla säännöllä menisi paljon tuuppariakin hylkyyn..! Ps. On hienoa että on ruvennut tulemaan oikesti todella hyviä kartaaneja. T:Joni Viita |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Janika Viita
Liittynyt: 15 Kes 2008 Viestejä: 25
|
Lähetetty: 04.12.2014 21:45 Viestin aihe: |
|
|
Puhelin sekos säännöstä kans kun halus uusia kommentin.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 05.12.2014 08:46 Viestin aihe: |
|
|
Sallittaisiin 10cm siirto johon vielä moni valmis auto menee. Sekä 5cm akselivälin muuttoon, joka pitää pysyä 10cm siirtorajan sisällä.
Vaihtoehtoisesti taka-akselin siirto 5cm alkuperäisestä paikasta
ja etuakselin siirto sallittu kokonaisuudessaan 10 cm alkuperäisestä paikasta. Silloin akselipaikat voin siirtyä 5 cm sekä 5cm vapaata vielä akselivälin muuttoon. Esim pidentämiseen.
Etupyörät kun menee edemmäksi ei murjo jalkojakaan niin helposti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Miikka Prittinen
Liittynyt: 30 Tam 2008 Viestejä: 155
|
Lähetetty: 07.12.2014 20:20 Viestin aihe: |
|
|
tää on kyllä niin tyhmä muutos. melkein kaikissa fiateissaki ei pysy tuossa rajassa! mistä sen mittaat jostain rusinasta?
mitä tässä on hajettu takaa?
sierraan ja bemariin ei saa vaihtaa jäykkää akselia! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 07.12.2014 22:59 Viestin aihe: |
|
|
juranssi kirjoitti: | no mutta se on tärkeintä että jorkki peltokoski sai mitä halusi |
En tästä tulkinnasta voi kunniaa ottaa, en vaikka yrittäisin tai haluaisin sillä asiasta on keskusteltu lajiryhmässä paljon ennen kuin olen esim. tänne asiasta kirjoittanut.
Uskon (toivon...) että lajiryhmä on tätä päätöstä tehdessään käyttänyt asiantuntijoita (rakentajia, kilpailijoita, katsastajia) sekä kuunnellut enemmistön ääntä.
Mikäli minun kysymys lajiryhmälle on ollut syy tulkinnan tarkistamiseen niin se on suorastaan pelottavaa että vain yksi mielipide on peruste!!!
Eniten asiasta lajiryhmän suunnalta olen halunut tietoa miten asia tulkitaan sillä sääntö akselin paikasta ei missään vaiheessa ole muuttunut, missään ei ole lukenut: sallittua akselin sijainnin muuttaminen.
(yleiset määräykset sanoo että kaikki mitä ei ole sallittua erikseen on kielletty)
Jossain vaiheessa maininta akselin sijainnista on jäänyt pois tekstistä mutta ei ole muuttunut vapaaksi tekstissä.
Aina pitää etsiä positiivista niin ensi vuoden saa ajaa huoletta autoilla joissa on paljon siirretty taka-akseli, se varmasti vähentää kyseisten autojen ostohalukkuutta.
Niin ja yhdestäkään autosta ei tule laiton, korkeintaan sääntöjenvastainen sillä AKK:n sääntökirja ei ole lakikirja.
Oma "siirtoakselinen" projektikin joutaa romumiehelle ja Sunnyn linkkisuunnitelmat muuttuivat, akseli olisi siirtynyt linkien yhteydessä ilman muuta jos se olisi sallittua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niko Lehtinen
Liittynyt: 25 Huh 2012 Viestejä: 17
|
Lähetetty: 08.12.2014 12:31 Viestin aihe: |
|
|
Jos siihen aamun katsastukseen on pakko sitä mittaamista ynnätä, niin mitataan akseliväli? Eli sääntö menis näin: "Auton akseliväli ei saa muuttua kuin +-5cm rajoissa" Jolloin sallittaisiin vähän mittavirhettä ja jos joskus on ajanu johonkin kaiteen päähän.. Auton alkuperäiset akselivälit on tarkistettavissa internetistä, joten kellään ei pitäisi olla nokan koputtamista. Ja tulkinnanvaratkin jää pieneen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Arto Moilanen
Liittynyt: 26 Syy 2013 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 01.01.2015 23:02 Viestin aihe: |
|
|
tästäpä noussu älläkkä mutta lisätäämpä vettä kiukaalle vielä lisää
oma mielipiteeni on että akseleita saa jokainen siirrellä oman makunsa mukaan MUTTA turvallisesti.jos hommaa pitää nyt jotenki ruveta valvomaan niin rajaksi joku akselivälin muutos mutta ei rajoitusta kuinka paljon esim. taka-akselia saisi siirtää.akseliväleistä lista esim. kitiin ja joka katsastukseen mittaus pakko.väitän että nyky säännön(+-5cm) vastaisia autoja on kisoissa paljon juurikin valvonnan puutteen vuoksi.tämä akselivälin mittaus ei kauaa vie ja lista alkup.akseliväleistä kitiin senkin takia että kuljettajat voivat sieltä tarkistaa onko ostettu auto laillinen ja jos autoa kolaroi tai ostaa kolaroidun auton niin on helppo oikoa oikeaan mittaan kun se akseliväli löytys netistä ja ei sit tartttis katsastuksessa itkeä ku katsuri sanoo että akseliväli muutos liikaa.itse ajan takamoottorisilla ja pakko myöntää että on mukava kattoo ku evk kaluston eteen nähty vaivaa ja kekseliäisyyttä ni on alettu pärjää yleisen seassa.tämä suunniteltu akselisiirto ja vaihto rajoitus tulisi varmasti huonontamaan evk kaluston kilpailukykyä yleisessä luokassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 03.01.2015 06:36 Viestin aihe: |
|
|
Toivottavaa olisi että tämä asia palaisi vielä päättäjien pöydälle.
Pysyisi siellä pöydällä niin kauan kuin löytyy joku järkevä syy miksi akselien siirtoa pitäisi rajoittaa. Sellainen syy voisi olla esimerkiksi turvallisuusvaje.
Jos kuitenkin halutaan jostain kumman syystä tätä rajoittaa, niin akselin pitäisi olla alkuperäinen ja alkuperäisellä paikallaan:
Säännössä ei ole järkeä eikä varsinkaan perustetta jos siirto sallitaan, mutta vain määrätyn verran. Siirto ja mutos muuttaa aina rakenteita,
Muutoksen lopputuloksella, miten se on toteutettu, on oltava suurempi merkitys kuin sillä montako senttiä akseli siirtyy. Jos mittaillaan ja katsellaan vaan senttejä, voi niitä senttejä mittailla kotonaan, ehkä ilman housuja tai hametta
Heti kun ensimmäinen siirretty akseli putoaa radalle, perun ilkeät puheeni _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|