Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 16.01.2016 10:04 Viestin aihe: |
|
|
matinahot kirjoitti: | Mut sittenhän tulee taas lisää laittomia autoja/vaikeutetaan autojen tekoa kun on siirrettyjä akseleita.! Tuo paloseinä sääntö on ihan hyvä jos sitä valvotttais/noudatettais eikä laiteta moottoria kardaani tunneliin. |
Eikö niitä akseleita nyt ole siirretty? Ja nythän on "virtaus" viedä etuakselia eteenpäin.
Ja laittomia (säännönvastaisia) tuon nykyisen säännön mukaan on lähes 50% siirtotekniikaista!
Tähän tähtää tuo kysymysesitykseni, että näin ei tulisi käymään. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Teemu Matinaho
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 26
|
Lähetetty: 16.01.2016 10:17 Viestin aihe: |
|
|
Sitä tarkotin siirretyllä akselilla että jos etunapojen keskeltä mitataan niin miten siihen määritetään sellainen mitta että, mahdollisimman moni auto pysyy sääntöjen mukaisena? Eikö kuitenkin olisi helpompi vaan pysyä paloseinän mittauksessa, ja määrittää se ettei se saa olla mistään kohdasta moottoritilasta mitattuna yli 30cm. näin olen itse tän säännön aina ymmärtäny. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 16.01.2016 10:27 Viestin aihe: |
|
|
matinahot kirjoitti: | Sitä tarkotin siirretyllä akselilla että jos etunapojen keskeltä mitataan niin miten siihen määritetään sellainen mitta että, mahdollisimman moni auto pysyy sääntöjen mukaisena? Eikö kuitenkin olisi helpompi vaan pysyä paloseinän mittauksessa, ja määrittää se ettei se saa olla mistään kohdasta moottoritilasta mitattuna yli 30cm. näin olen itse tän säännön aina ymmärtäny. |
OK. Mutta kuten tiedämme näin ei ole läheskään kaikissa siirtotekniikkaisissa.
Ja helpompi sekä nopeampi tapa on mitata moottorin paikka, kuin alkaa selvittämään alkuperäistä seinän paikkaa, ja ulointa kohtaa siitä siirretystä.
Minä en ole rakentanut enkä tulee rakentamaan yhtäkään autoa. Mutta ajattlen ja ajatela pitäsisi sitäkin, että jos säännössä on nyt lipsuttu, miksi nyt siihen vasta puututaan?
Ja kuten Pentti-Akka jo toteaa. Pitäisi antaa rakentaa, kunhan turvallisuudesta huolehtidtaan, kaikilla kilpailun osa-alueella.
Ja toivotaan ettei enempää tässä keskustelussa näy tuupparit vs. kardaanit. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Viimeinen muokkaaja, emppu tuominen pvm 16.01.2016 11:00, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Taka Piru
Liittynyt: 14 Maa 2008 Viestejä: 78
|
Lähetetty: 16.01.2016 10:44 Viestin aihe: |
|
|
Nyt en ole uuteen sääntöön paljoa perehtynyt kun tämä sääntö pelleily taas alkoi mutta mielestäni tätä sääntöä olisi helppo muuttaa todella yksinkertaiseksi näin nopeasti ajateltuna. A-pilaria nuoleva kaari kun päätyy lattiaan, niin siitä suorasta osastakaarta uloimmasta kohdasta vedetään viiva puolelta toiselle. Siitä kuvitteellisesta viivasta moottorin kauimmaiseen sylinteriin pitää olla matkaa jokaisessa kardaani autossa jossa paloseinää siirretty MINIMISSÄÄN määrä X. Paloseinää saa siirtä ihan miten haluaa, mutta sen pitää sijaita kuljettajan etupuolella. Jos paloseinää on siirretty niin keskelle rakennetaan mittausta varten pieni reikä joka katsastuksessa suljetaan pultilla ja mutterilla (kuljettajan toimesta).
Tämä paloseinä pelleily kun nyt on niin naurettavaa kun sillä ei ole mitään tekemistä auton rakentamisen kannalta, vaan sillä moottorin siirrolla ja kun se rajoitetaan niin nuo paloseinä mittailut ja kikkailut päättyvät. Nyt niihin rakennetaan 1m X 1m "kardaani tunnelia" että se moottori saa asua sielä kun paloseinä ei riitä. Kaasuttimelle rakennetaan vielä omaa koloa ja voi pitäskö tolle jakajalle kans tehdä tila...pitäskö tähän tehdä luukku että vois öljyt kattoo kabiinista... ja kun vaan katsastuksessa merkitään eikä anneta ajaa mutta auto menee silti myyntiin (ehtii korjata tai ei) niin kyllä se rakentaminen alkaa onnistumaan ja sääntöjen noudattaminen alkaa olemaan hallussa. _________________ Se jolta kuollessaan löytyy eniten romua ON VOITTAJA. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 16.01.2016 10:52 Viestin aihe: |
|
|
Edelliseen, sen perusteisiin, ei lisättävää! _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
citydog
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 38 Paikkakunta: vantaa
|
Lähetetty: 16.01.2016 12:06 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä sen orkkis paloseinän näkee paitti jos on sokee😈 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Kokko
Liittynyt: 20 Tam 2008 Viestejä: 23 Paikkakunta: Alajärvi
|
Lähetetty: 16.01.2016 14:59 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä tuo on paskapuhetta että 50% siirtotekniikkaisista on uuden säännön mukaan sääntöjenvastaisia tai sitten ne ollut ennenkin sitä.
Jos ei osaa lukea eikä käyttää mittanauhaa niin ei kyllä silloin pitäisi rakentaa jokkisautoakaan.
Ja jos sitä seinää on osattu rakentaessa siirtää liikaa niin kai sitä osataan siirtää myös takaisinpäinkin ja jos tuo 30cm siirto ei jollekin riitä niin on parempi sitten ajaa takamoottorisella, niissä kone taitaa olla riittävän takana. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Teemu Matinaho
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 26
|
Lähetetty: 16.01.2016 19:36 Viestin aihe: |
|
|
Samaa mieltä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 25.01.2016 13:00 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus sääntökirjasta:" Rummun alkuperäisen pulttijaon
muuttuessa, on käytettävä laipallista pinnapultti
kiinnitystä.".
Kysymys: Millä todistat rummun alkuperäisen kierteen? Kuplan rumpua saa after-market ihan 4x100, 5X100 4X98..jne. Voihan toki sääntökirjaan laittaa että mikäli ei ole auton alkuperäinen mutta siinähän ei ole mitään järkeä, että sellaiseen rumpuun poraamalla 4x130 pulltikiinityksellä onkin ok?
Ei tuo pinnapulttisääntö aiheuta muuta kuin vitutusta siinä vaihessa kun renkaita pitää katsella kisoihin. Kait ne talvikisojen myyntipyörätkin tulee täyttää tämä sääntö vaikkei niillä tervejärkinen ajais metriäkään. Sitäpaitsi itse poratut ja valurumpuun hitsatut vaarnat on just yhtä hasardit kun pultitkin
Ei muuta kuin sääntökirjaan lause että x-kuukautta kilpailukieltoa mikäli rengas irtoaa huolimattomasta kiinityksestä kilpailutilaneteessa. Tulepaahan itse kunkin varmistettua tuo sitten ennen kisaa ja ennen lähtöjä.
...mä mitään tiiä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Raul Sandberg
Liittynyt: 31 Tam 2008 Viestejä: 48 Paikkakunta: Laihia
|
Lähetetty: 25.01.2016 13:03 Viestin aihe: |
|
|
Niin ja minä tuon ylläolevan kirjoitin.
-Raul Sandberg
..edelleenkään tiiä mistään mitään |
|
Takaisin alkuun |
|
|
daze
Liittynyt: 25 Huh 2012 Viestejä: 1
|
Lähetetty: 25.01.2016 18:57 Viestin aihe: |
|
|
Typeriä kysymyksiä säännöistä mutta joutuuko nyt tekee jonkun 10mm kumimatto virityksen räjähdesuojaan?
Ja sit kaariputki hommasta jos 1.1.2014 jälkeen tilattu kortti niin miten ne kattoputket pitää tehdä? Jos oikein tulkitsin niin se yks keskeltä pituussuunnassa oleva ois laiton? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 25.01.2016 19:39 Viestin aihe: |
|
|
10.3.2 Ohjaamotila:
Räjähdyssuoja on pakollinen niissä autoissa, joissa
kuljettaja sijaitsee sillä alueella, johon vauhtipyörän/
kytkimen sirpaleet saattavat lentää. Se tulee ulottua
vähintään 50 mm vauhtipyörän eteen ja vähintään 50
mm painelevyn takapuolelle. Materiaalin tulee olla vä-
hintään 6 mm teräslevyä.
Lisäksi alue on suojattava vähintään 10mm paksulla
kudoskumilla.
Etuvetoautoissa joissa tuliseinä on alkuperäinen, rä-
jähdyssuoja ei ole pakollinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 25.01.2016 20:25 Viestin aihe: |
|
|
Ja kaikki kun ei malta lukea aina kun viimeset kommentoinnit, niin kannattanee lukea vaikka koko ketju välillä ja sääntökirjaakin . Jos pääkaari oli yli 150mm b-pilarista, ni riitti että ne kulmatuet on kuskin puolella. Oliko tuon taaemman kulmatuen pituuskin minimi 300mm (putken keskeltä)? Ja kannattanee kokeilla sitä taaempaa kulmatukea paikalleen,ennen kun liimaa sen mikillä rajusti kiinni; osa penkeistä kun leviää korvaläppien osalta jonnin verran, ni saapi penkinkin kunnolla soviteltua paikalleen.. Tuon uuden tukilevyn (korkeus väh. 300mm) alareunahan tuli olla max 100mm helma-/kynnyskotelon yläreunasta.. saa korjata jos tässä väärää tulkintaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Teemu Matinaho
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 26
|
Lähetetty: 25.01.2016 20:42 Viestin aihe: |
|
|
putkelle ei oo minimi mittaa, on vain maksimi mitat |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|