Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Marko Rantanen
Liittynyt: 04 Hei 2009 Viestejä: 22
|
Lähetetty: 31.08.2010 19:36 Viestin aihe: Olenko ymmärtänyt oikein? |
|
|
Lainaus: Takamoottorisissa autoissa saa käyttää vaihtomoottorina
myös 16-venttiilistä enintään 1650 cm3 moottoria
mutta vain kaasutinversiona. Tällaisen muutoksen saa
tehdä autoon, jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi.
Eli, jos rakennan esim. vm. 1990 tai uudemmasta Nissan Micrasta taka-
moottorisen ja laitan sinne, esim. Hondan 1.6 16v koneen ja muutan sen kaasutinversioksi, on se silloin laillinen?? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Lähteenmäki
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 163 Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA
|
Lähetetty: 31.08.2010 19:40 Viestin aihe: |
|
|
Oikein ymmärretty |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Rantanen
Liittynyt: 04 Hei 2009 Viestejä: 22
|
Lähetetty: 31.08.2010 19:57 Viestin aihe: Kiitos. |
|
|
Kiitos. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 31.08.2010 21:21 Viestin aihe: |
|
|
Korimalli jota on tehty vuonna 1990 on sallittu aihio, korin valmistusvuosi voi olla vanhempi kuin 1990 kunhan korimalli on sama kuin 1990 tuotannossa olleessa.
Tästä asiasta olen kysellyt usealta "päällikkötason" henkilöltä tulkintoja, osa sanoi että valmistusajankohta pitää olla 1990 tai jälkeen.
"Hurjin" tulkinta oli että pitää olla auton rekisteriote jolla todistaa korin valmistusajankohdan.
(eihän rekisteriotteella sellaista asiaa voi todistaa...)
Vaihtoehtoisesti maahantuojalta/merkkiliikkeestä todistus korin valmistusajankohdasta.
Korkeammalta tasolta sanottiin että ratkaisevaa on että kyseistä korimallia on tehty 1990. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Teppo Kankare
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 41 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 01.09.2010 08:13 Viestin aihe: |
|
|
Saahan Kuplaankin laittaa ko. koneen... Ja kannattaakin ;D
Siitä en ole varma saako silloin laittaa 16V kun koneen paikkaa vaihdetaan, on jäänyt tuo kohta sääntökirjasta lukematta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pasi Saarinen
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 85
|
Lähetetty: 01.09.2010 10:30 Viestin aihe: |
|
|
Saa laittaa. Olihan talvimestaruudessakin mummomallin Micra takamoottorisena, ja takana toyota 16v. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 01.09.2010 11:03 Viestin aihe: |
|
|
Liima kirjoitti: | Saa laittaa. Olihan talvimestaruudessakin mummomallin Micra takamoottorisena, ja takana toyota 16v. |
OT: Joka huhujen mukaan tulossa SM-Liigaan entisen suomenmestarin ajokkina... _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Rantanen
Liittynyt: 04 Hei 2009 Viestejä: 22
|
Lähetetty: 01.09.2010 15:25 Viestin aihe: |
|
|
Jep. Kun itellä on jo toinen vuosi menossa kun omistaa lisenssin/tutkinnon, mut ei oo saanu aikaseksi lähteä kisaan. Ja kova into rakentaa sellainen harvemmin esiintynyt peli. Esim. takamoottorinen micra, tms... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Rantanen
Liittynyt: 04 Hei 2009 Viestejä: 22
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 06.09.2010 12:44 Viestin aihe: |
|
|
No mitenkäs sitten jos teen Esim. Suzuki Swiftistä keskimoottorisen omalla 1300cc ruiskukoneella niin pitääkö ruisku vaihtaa kaasuttimeksi vaiko saako olla ruisku? Tämähän silloin olisi omalla moottorilla eikä vierasmoottorilla joten sääntöjä lukien saa olla ruisku...? _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 06.09.2010 15:43 Viestin aihe: |
|
|
Yksi kaksikurkkuinen tai kaksi yksikurkkuista kaasutinta on pakollinen muissa kuin EVK-vehkeissä ja kaksitahtimoottoreissa, näinhän sääntö sanoo.
Mutta jos käytät omaa moottoria niin kaasuttimessa saa olla 50 mm kurkut eli kokolailla isoa kaasutinta voisit käyttää... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 06.09.2010 15:54 Viestin aihe: |
|
|
JV kirjoitti: | Yksi kaksikurkkuinen tai kaksi yksikurkkuista kaasutinta on pakollinen muissa kuin EVK-vehkeissä ja kaksitahtimoottoreissa, näinhän sääntö sanoo.
Mutta jos käytät omaa moottoria niin kaasuttimessa saa olla 50 mm kurkut eli kokolailla isoa kaasutinta voisit käyttää... |
"Moottorissa saa olla yksi kaksikurkkuinen tai kaksi
yksikurkkuista (toimivia kurkkuja) kaasutinta. Kaasuttimen
kurkun läpimitta saa olla enintään 50 mm. Edellä
mainittujen rajoitusten jälkeen kaasuttimet ovat vapaat
(katso poikkeukset).
Nämä kaasutinta koskevat säännöt eivät koske kardaanivetoisia,
etuvetoisia eikä kaksitahtimoottoreita,
joissa kaasuttimet ovat vapaat"
Tässä kohtaa olet oikeassa mutta jos tätä noudatetaan niin ei saisi muuta käyttääkään kuin kaasutinta. Mutta tässä tuo em- poikkeus :
"10.12.3. Suihkutusjärjestelmät
Auton alkuperäinen suihkutusjärjestelmä saadaan korvata
saman automerkin saman automallin uudemmalla
suihkutusjärjestelmällä.
Ilmanpuhdistin koteloineen on vapaa. Ilmamäärämittari
on vapaa ja sen saa myös poistaa. Muut moottorin
saamaan ilmamäärään vaikuttavat laitteet tulee
säilyttää alkuperäisinä.
Suihkusuuttimet ovat vapaat mutta suuttimien paikka
ja toimintatapa tulee säilyttää alkuperäisenä.
Polttoaineramppi ja polttoaineletkut saa vaihtaa mutta
niiden tulee olla paineenkestoltaan riittävän vahvat.
Polttoaineen suihkutusjärjestelmän sähköinen keskusyksikkö
on vapaa."
Tätä sääntöä noudattaen saa myöskin auton alkuperäistä ruiskua käyttää vaikka moottori olisi siirretty taakse tai keskimoottoriseksi.
Ota Nyt huomioon että puhutaan autoon kuuluvasta alkuperäisestä moottorista sekä alkuperäisestä suihkutuslaitteistosta, Ei siis vaihtomoottorista joissa yksiselitteisesti on pakko käyttää kaasutinta.[/i][/b] _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 06.09.2010 16:16 Viestin aihe: |
|
|
Kohdasta 10.12:
"Suihkutusjärjestelmät (katso poikkeukset) ja ahtaaminen
on kielletty."
Ja sitten taas poikkeuksissa ei vapauteta muita kuin EVK-autot ja kaksitahtimoottorit. (Ja olen kyllä kysynytkin asian AKK:sta pari vuotta sitten) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 06.09.2010 16:28 Viestin aihe: |
|
|
JV kirjoitti: | Kohdasta 10.12:
"Suihkutusjärjestelmät (katso poikkeukset) ja ahtaaminen
on kielletty."
Ja sitten taas poikkeuksissa ei vapauteta muita kuin EVK-autot ja kaksitahtimoottorit. (Ja olen kyllä kysynytkin asian AKK:sta pari vuotta sitten) |
yhtä hölmöä kuten aina kun puhutaan jokapaikassa vaihtomoottorista kuten
Takamoottorisissa autoissa saa käyttää vaihtomoottorina
myös 16-venttiilistä enintään 1650 cm3 moottoria
mutta vain kaasutinversiona.
Mutta missää ei puhuta auton omasta moottorista ja suihkutusjärjestelmästä... Olen myös katsastustahon kanssa asiasta keskustellut mutta varmaa tietoa en sieltä ole koskaan saanut vaikka useammilta kysellyt... _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 06.09.2010 21:21 Viestin aihe: |
|
|
Tässä tulee taas esille se että säännöt pitäisi kirjoittaa uusiksi eikä muutosten tullessa kopioida vanhoja ja sitten lisätä sinne tänne jokaväliin poikkeuksia joita uudistuneet säännöt sallii. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|