Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
S.K.
Liittynyt: 28 Tam 2008 Viestejä: 40 Paikkakunta: Vähäkyrö
|
Lähetetty: 12.08.2010 21:45 Viestin aihe: |
|
|
kartano kirjoitti: | ...Kyllä hiukankin lajia seuranneet sen pystyvät melkein äänen perusteella toteamaan... |
Joskus muinoin avattiin "isonkoneen äänen" takia Härmäs kone...pakoputkiviritteinen vakiokonehan se kuitenkin oli |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Janne Kivenmäki
Liittynyt: 11 Huh 2008 Viestejä: 17
|
Lähetetty: 12.08.2010 22:42 Viestin aihe: |
|
|
ooo
Viimeinen muokkaaja, Janne Kivenmäki pvm 09.09.2011 14:30, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.08.2010 06:03 Viestin aihe: |
|
|
Ei koneen avaukseen liiton lupaa tarvitse. Avauksen voi määrätä tehtäväksi AKK, kilpailun järjestäjä tai vastalauseella samssa kilpailussa ajanut kilpailija vastalauseella, tuomariston määräyksellä.
Minusta liiton eli AKK:n pitäisi määrätä enemmän avauksia. Siksikin että jos järjestäjä näitä alkaa määräämään, pahansuopia katseita tätä järjestäjää kohtaan tulee kilpailijoilta.
Liiton tehtäviin kuuluva asia mitä enemmässämäärin!
Itse olen tuonut moneen kertaan julki mielipiteeni että on melko turhaa punnita autoja jos ei samalla, edes osasta autoja, todenneta moottorin tilavuutta.
Nyt on määrätty sanktioita kilpailijoille, perustuen vaa´an lukemiin ja kilpailijan omaan ilmoitukseen moottorin koosta.
Jotkut ovat välttäneet sanktiot olemalla epärehellisä ja ilmoittamalla tilavuuden pienemmäksi kuin se todellisuudessa on.
Rehellinen saa sanktion ja epärehellinen ei. Niin tämä maailma menee usein muuallakin kuin autourheilussa, valitettavasti.
Avaus täytyy tehdä nykysäännön mukaan kilpailupaikalla, järjestäjän osoittamassa paikassa. Sinentöintejä ei tehdä, vaikka sännössä taitaa vieläkin olla määräys että sinetöintireikiä pitää olla. Säännönvastaisen auton avauskulut maksaa sillä ajanut kuljettaja, säännönmukaisen, avauttaja.
Järjestäjillä on niin paljon muutakin työtä kilpailunsa kanssa että he syystäkin jättävät tämän avaushomman vähemmälle huomiolle.
Itsekkin kannatan sitä että koneita avattaisiin enemmän, varsinkin suuremmissa kilpailuissa joiden taloudellisilla ja muillakin resusseilla se ei olisi lainkaan kohtuutonta.
Avattiinko muuten Kunkussa moottoreita? En sillä että olisi epäilyjä, ihan mielenkiinnosta kyselen.
Taitaa olla aika vaikea jobi tuo siirtokoneisten avaus. Vai onko? _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jukka Rahikainen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 18
|
Lähetetty: 13.08.2010 10:21 Viestin aihe: |
|
|
Mitäs jos ratkaistaan SM-Liiga ja EVK-Liiga mestaruudet siten että
käytetään koko viikonloppu sääntökirjan kanssa, autojen nuohoomiseen ja se joukkue voittaa kenellä on vähiten laittomia autoja, jos tulee tasatulos ratkaistaan se sillä että kummalla joukkueella on painavemmat autot voittaa...
Ainakin siltä tämä rupee vaikuttamaan että kisat kohta ratkaistaan vastalauseilla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 13.08.2010 10:26 Viestin aihe: |
|
|
Kun tässä nyt kerran sääntöjä tutkitaan, niin moniko auto täyttää tämän, täysin järkevän säännön:
10.17.2. Muut sähkölaitteet
Sähköjohdot on suojattava oikosulkua vastaan ja ohjaamon
läpi kulkevat sähköjohdot on suojattava turvallisesti.
Oikosulkua vastaan suojataan sulakkeilla ja niitä en autoissa juuri ole nähnyt. Ja voin myöntää etten ole itsekään niitä laittanut kuin ensimmäiseen tekemääni jokksiautoon joskus 20 vuotta sitten. Turvallisuuden kannalta tämä olisi huomattavasti tärkeämpi kuin lokasuojien ja pakoputkien mittailu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
PRH
Liittynyt: 20 Hel 2008 Viestejä: 52
|
Lähetetty: 13.08.2010 12:17 Viestin aihe: |
|
|
Nyt kun sitä pilkkua tässä nussitaan, niin miten menee tuo kaarisääntö tänäpäivänä--->
Lisäksi vaaditaan Liite J kohta III Art. 353 kuvien
253-31 tai 253-15 (jonka yhteydessä voi käyttää myös
253-33 lisätukea) mukainen kuljettajan puoleisen etukulman
vahvistus. Käytettäessä kuvan 253-31 mukaista
vahvistusta, tulee putken pituuden olla vähintään n.
30 cm, putken keskilinjalta mitaten. Mikäli käytetään
vaihtoehtoa 253-15, saa ovitason pitkittäistuki lähteä
lisäputkesta taaksepäin, eteenpäin ei tarvitse laittaa
oviputkea.
Ja jos on tuo 253-31 vahvistus, niin sehän vaatii myös sen takaputken!??
Viimevuonnahan oli sääntökirjassa, että jokkiksessa ei sitä takamaista tarvitse olla, mutta nyt en ainakaan löytänyt sitä sääntöä mistään?
Onhan tuossa, että "kuljettajan puoleisen etukulman", mutta kun siinä kuvassa on myös se takaputki.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Solkinen
Liittynyt: 21 Huh 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: äetsä
|
Lähetetty: 13.08.2010 12:26 Viestin aihe: |
|
|
Tätä juuri tarkoitin. Jos sääntökirjaa luetaan kuin raamattua, ja aletaan pilkuttamaan, suo on loputon, eikä laillisia autoja juuri ole.
Siis, järki käteen, oikeasti merkitykselliset rikkomukset (turvallisuus ja kilpailuhyöty) pois ja annetaan pilkuttamisen olla. Kaikilla on mukavampaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
PRH
Liittynyt: 20 Hel 2008 Viestejä: 52
|
Lähetetty: 13.08.2010 13:43 Viestin aihe: |
|
|
Ja lisää pilkkua,,,,,,,
Punainen sumutakavalo (hyväksymismerkki B) on
sijoitettava auton keskiviivan vasemmalle puolelle
enintään takalasin yläreunan korkeudelle, kuitenkin vähintään
takalasin alareunan tasolle auton ulkopuolelle.
Vastalauseen paikka??? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.08.2010 14:00 Viestin aihe: |
|
|
Juurikin noin kun Marko kirjoittaa. Ei voi olla suorituksen hylkäämisen peruste että etuoven sisuskalut ei ole alkuperäisessä kunnossa, eikä sekään jos pyörät ei ole säännönmukaisesti suojassa ( lokasuojat ymv. )
Korttiin merkintä ja sillä ne korjautuu jos on tarve.
Ei voi olla katsastuksen vika jos he puuttuvat asioihin, säännönmukaisuuteen - se on heidän velvollisuus!
Jos on sääntöön jotain kirjoitettu, sitä pitää pyrkiä noudattamaankin. Turhaan muuten on koko sääntöjä tehdä ja julkaista.
Sääntöihinkin siis järkiperäisyyttä, selkokielisyyttä - ja yhtäläisyyttä koko sääntökirjaa katsoen, sanamuodot samanlaisiksi samasta asiasta puhuttaessa. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussi koskinen
Liittynyt: 18 Hei 2010 Viestejä: 26
|
Lähetetty: 13.08.2010 15:05 Viestin aihe: |
|
|
[quote="PRH"]Ja lisää pilkkua,,,,,,,
Punainen sumutakavalo (hyväksymismerkki B) on
sijoitettava auton keskiviivan vasemmalle puolelle
enintään takalasin yläreunan korkeudelle, kuitenkin vähintään
takalasin alareunan tasolle auton ulkopuolelle.
Vastalauseen paikka???[/quote
mihin kohtaan farkkuvolovos se pitäs laittaa? Jos sen laittaa taakse luukkuun, voi olla äkkiä takana tulevan nokkakoristeena |
|
Takaisin alkuun |
|
|
PRH
Liittynyt: 20 Hel 2008 Viestejä: 52
|
Lähetetty: 13.08.2010 15:23 Viestin aihe: |
|
|
Vastalauseen paikka???[/quote
mihin kohtaan farkkuvolovos se pitäs laittaa? Jos sen laittaa taakse luukkuun, voi olla äkkiä takana tulevan nokkakoristeena[/quote]
No varmaan sinne minne suuri kirja käskee,,,,,,,, Tässähän nyt vaan fiilataan sitä pilkkua!
Ja kait siinä on sitten jo takalasikin paskana yms. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tepi72
Liittynyt: 17 Elo 2009 Viestejä: 9
|
Lähetetty: 14.08.2010 10:18 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | Hehe, menee jankkaamiseksi, mutta ...
sami kleemola kirjoitti: | Eihän jokkis säännöissä lue että kaikki muut säännöt pitää lukea liite J kohdasta mitä ei erikseen lue jokkis säännöissä ja viitata liite J:hin.
Eikä lue jokkis säännöissä että ovet liite J mukaan oltava ovi kohdassa, olisihan se paljon helpompi ollut ajat sitten
Eikä liite J sano että jokkisessa ovet oltava kaikki näin vai lukeeko? |
Liite J:n yleisissä sännöissä lukee:
1. Yleistä:
1.1 KAIKKI MUUTOKSET, JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI
YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI,
OVAT KIELLETTYJÄ.
1.2 Yleisten määräysten käyttö: Yleisiä määräyksiä on
noudatettava mikäli ryhmän säännöt eivät aseta vielä
ankarampaa määräystä.
Ryhmällä tarkoitetaan esimerksiksi jokamiehenluokkaa, tai sitten ei |
Ja asiahan sanotaan selvästi myös Jokamiesluokan säännöissä kohdassa:
10.1.Määritelmä
Autojen on täytettävä tekniset, turvallisuus ja yleiset määräykset |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Toni Saarakkala
Liittynyt: 24 Tam 2008 Viestejä: 33 Paikkakunta: Jalasjärvi
|
Lähetetty: 23.08.2010 21:41 Viestin aihe: |
|
|
"Alkuperäinen ohjaajan ovi sekä alkuperäinen etuovien
toimintatapa on säilytettävä, samoin ulkopuoliset
saranat, ovenkahvat ja ovien lukot on säilytettävä alkuperäisinä
ja toimintakuntoisina."
mietin tuossa että eikös joku kohta sääntökirjassa kehota poistamaan lukot?? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tepi72
Liittynyt: 17 Elo 2009 Viestejä: 9
|
Lähetetty: 23.08.2010 23:34 Viestin aihe: |
|
|
tms-auto kirjoitti: | "Alkuperäinen ohjaajan ovi sekä alkuperäinen etuovien
toimintatapa on säilytettävä, samoin ulkopuoliset
saranat, ovenkahvat ja ovien lukot on säilytettävä alkuperäisinä
ja toimintakuntoisina."
mietin tuossa että eikös joku kohta sääntökirjassa kehota poistamaan lukot?? |
Etu- ja takatilan kansien alkuperäiset lukot on poistettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pasi Saarinen
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 85
|
Lähetetty: 24.08.2010 06:52 Viestin aihe: |
|
|
Kuinkahan monessa autossa on mukana alkuperäiset avaimet? Mitenkähän tuo lukko homma lisää turvallisuutta? Ilmeisesti tarkoitetaan muuta kuin lukkopesiä, mutta tuon säännön mukaanhan ne pitää toimia... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|