Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 441 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 03.02.2012 20:28 Viestin aihe: |
|
|
Kysymykseni oli tämä:
miten 60 kg. lisäpaino parantaa kuljettajan turvallisuutta
vastaukseksi ei riitä se että saako lisäpainon pysymään paikoillaan --vaan miten se parantaa kuljettajan turvallisuutta?
Älkää muuttako kysymystä vaan vastatkaa siihen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 03.02.2012 20:48 Viestin aihe: |
|
|
Juha Hytönen kirjoitti: | Kysymykseni oli tämä:
miten 60 kg. lisäpaino parantaa kuljettajan turvallisuutta
vastaukseksi ei riitä se että saako lisäpainon pysymään paikoillaan --vaan miten se parantaa kuljettajan turvallisuutta?
Älkää muuttako kysymystä vaan vastatkaa siihen |
Ei varmaankaan haeta turvallisuutta vaan sitä ettei uudempia autoja saada millään enää minimipainoon tai edes lähelle sitä. Pakko säännöissäkin on joskus mennä eteenpäin, eikä ajatella pelkästään niitä 60-70-luvun autoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 03.02.2012 21:07 Viestin aihe: |
|
|
Juha Hytönen kirjoitti: | Kysymykseni oli tämä:
miten 60 kg. lisäpaino parantaa kuljettajan turvallisuutta
vastaukseksi ei riitä se että saako lisäpainon pysymään paikoillaan --vaan miten se parantaa kuljettajan turvallisuutta?
Älkää muuttako kysymystä vaan vastatkaa siihen |
Tuo lisäpaino tasoittaa samassa lähdössä olevien autojen painoeroa ja sitä kautta se parantaa myös kuljettajan turvallisuutta.
Joissain muissa nopeuslajeissa säännöillä jopa pyritään tasoittamaan painoeroja, kilpailullisista syistä mutta ennenkaikkea turvallisuuden vuoksi.
Jokkiksessa kilpailee, siis taistelee samoista sijoituksista, 680kg ja 1200kg painavat laitteet, ei toteudu turvallisuus eikä urheilullisuus ihan optimaalisesti.
Onko oikea vastaus? mitä palkintoja? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 04.02.2012 13:34 Viestin aihe: |
|
|
Meinaatko et toi 1200 kilonen on saman tehonen vai painaako ns. nyky auto mukamas 1200 kiloo. säännöissähän on painot kuutiotilavuuden mukaan! P.S turha sit sanoo ku siin siin on vakiona tehoa sen ja sen verran kun sitäkin voi virittää samaten kuten viritetään näitä paholaisen keksimiä pieniä takamoottori autoja. Näkyyhän Sutisetkin mm. kerkiivän kun on virittänyt eikä vaan itkeny netissä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 06.02.2012 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Entä jos tekee uuskorisen etuvetoauton takamoottoriseksi ja siihen sais laittaaki esim volvon 2.8 V6 tai rivi 4 16v ja katotaan vain painorajaa..
Tämä painonnosto on juuri sen vuoksi tärkeä että ei tarvisi ostaa niitä kalliita mätiä vanhoja tuupparin koreja.
Vois ostaa uudempaa koppaa etuvetoisia jota saa kokoautoja hintaan 10-100e tehdä samat muutokset näihin kun pikku hiivatteihin.
Työmäärä on aikalailla sama hinta eri ja se kuljettajan turvallisuus on siinä paree koska autossa on mm.palkkirakenteet, jarrut ja törmäysenergia suunniteltu .
Siinä painossa on se ero ja siksi sitä täytyisi muuttaa tasoittaan eroja siirtyessä uudempaan korimalliin ja yleisön mielenkiintoa lisäämään lajia kohtaan.
Kun ollaan 10-15 vuoden päässä ei tarvita ehkä enään lisäpainoja kovin monessa autossa, ainakaan sitä 60kg vieruspenkillä.
Silloin se ainakin on parantanut kuljettajan turvallisuutta hirveen hirveen paljon.
Valitettavasti niihin vanhoihin täytyy lisätä painoa.
Vanhoihin koriin on painonlisäyksessä aivan sama onko 40 vai 60kg sitä pitää sitä joka tapauksessa lisätä.
Mutta ei sitä kaikkea ole pakkolaittaa siihen lattiaan.
Joka paikkaa ei tarvi tehdä heppoisesti voidaan rakentaa oiken 1mm teräslevyllä, kaaria voi olla kabiini täynnä esim oviputkia vieläkin lisää, jotka lisäävät jo nyt painoa vanhoihin autoihin.
Lisäksi jos vanhan tuupparin kori on parhaat päivänsä nähnyt tulisi uudistusta kun siirretään siitä tekniikka etuvetokoppaan, ja vanha kierrätykseen.. Autokin voisi käydä taas kaupaksi ja ajettavuus parantua.
Juhan kysymykseen on vaikea vastata tuskin auttaa mitenkään niin kuin haluaisit. Kysymykset on tuttuun tapaan katkeroitunutta ivailua jolla asia ei mene eteenpäin.
Kun se paino on asiallisesti kiinnitetty ja tarkastettu ei se sitä kuljettajan turvallisuuttakaan vaaranna kun se ei irtoa. Miten on tehty muihin autourheiluluokkiin lisäpainot ja jokkiksessa se olis hirmu vaarallinen. Katsastuksesta se on kiinni.
Eikö siitä saa kivoja kiksejä kaadossa kun on lisäpaino vieressä?
Ne sementti mölttit tulisi katsatuksessa pystyä tarkistaan pois esim. ovien sisäpelleissä 3-5 kpl 40-80mm tarkistusaukot. Takaposkissa pitäis jo näkyäkin. Jos ei ole mitään lisäpainoa asiallisesti Fiatissa kiinitettynä jotakin on jo syytä epäillä.
Vain muutos on pysyvää siihen on totuttava ja mentävä eteenpäin tietysti joku tolkku pitää olla.
On kai se lisäpaino paree kun poistaa kokonaan jokkiksesta mallivuodet 60-70 mitä on suunnitelmissa Helsingin herroilla ollut krossin ja jääradan osalta?
Kyllä jo entuudestaan on jokkisauton turvallisuus sitä luokkaa että on vaikea enään parantaa kun ottaa huomioon nämä uusimmat lisäykset myös sen hans tuen.
Eikös kaikki kulje kun tarpeeksi euroja siihen autoon tunkee.. Mutta miten se laijia auttaa pysymään edullisena? Miten se ennen auttoi?
Palkinot kuppeihin ja öljypönikkään isoissa kisoissa voi olla jo tynnyri. Hei öljy ei vesipalju eikä sauna. Tämä on paljon vaikeampi korjata ja vaatii kisajärjestelijöiltä yhdenmukaisuutta.
Vaikka muutos onkin pysyvää tää on ollut p.stä jo silloin kun sai ne ostotarjousrahat. Jos ei olisi saanut rahoja ei olisi poistuessa tarvinnut keksiä jotakin korvaavaa tilalle ja tästä tää on lopullisesti alkanut.
Syypää ei ole vierasmoottori ja kytkylaatikot ne osana varustelua palkintoihin ja isojen kisojen kunniaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 06.02.2012 13:22 Viestin aihe: |
|
|
^Juuri näin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jari törmänen
Liittynyt: 28 Tam 2010 Viestejä: 52 Paikkakunta: rovaniemi
|
Lähetetty: 06.02.2012 14:44 Viestin aihe: |
|
|
kuljettajan turvallisuus on siinä paree koska autossa on mm.palkkirakenteet, jarrut ja törmäysenergia suunniteltu . näin oli ylempänä kirjoitettu.
käsittääkseni jos koria mennään muokkaamaan niin nämä turvallisuus asiat heikkenee myös uudemmissa koreissa. korjatkaa jos olen väärässä.
ajan itse tuuppareilla, kartaaneilla ja etuvetoisilla. tarkoitus ei ole puolustella vanhoja tuupparin koreja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pive
Liittynyt: 22 Tam 2008 Viestejä: 236 Paikkakunta: Juuka
|
Lähetetty: 06.02.2012 16:05 Viestin aihe: |
|
|
Tyhmiä kysymyksiä ei kuulemma olekkaan,siksipä uskallankin lajia tuntemattomana kysyä.Minkä takia te niitä painoja olette lisäämässä?Minä koittasin ainakin vähentää.Ymmärtääkseni tänä vuonna saa ajaa 30kiloa köykäisemmällä autolla kuin viime vuonna? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 06.02.2012 16:29 Viestin aihe: |
|
|
Varmaan tyhmempi kysymys kuin Pivellä. Miksi niitä painoja pitäisi ottaa se 30kg pois? Kuulemma kiihtyvyydet nousi kun painoja lisättiin. Auto saa olla ylipainoinen _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vwtyp1
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Ep
|
Lähetetty: 06.02.2012 16:51 Viestin aihe: |
|
|
Lisäpainon vähennyshän 60kg-> 30kg tuli akk sen takia kun autoihin laitettu lisäpainoa,ja joihinkin on pitänyt laittaa se koko 60kg ja noin ison lisäpainon sijoituksen kanssa on ollut sen verran ongelmia että viimeiset kilot on laitettu vaarallisilla tyyleillä eri paikkoihin...Hiekkaa kiviä yms muuta epämääräistä koteloissa joka ei ainakaan turvallisuutta paranna. Pakkohan sitä autoa ei ole keventää viimevuoden säännöistä jos ei halua,kunhan sääntöjen puitteissa on! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 06.02.2012 17:07 Viestin aihe: |
|
|
jari törmänen kirjoitti: | kuljettajan turvallisuus on siinä paree koska autossa on mm.palkkirakenteet, jarrut ja törmäysenergia suunniteltu . näin oli ylempänä kirjoitettu.
käsittääkseni jos koria mennään muokkaamaan niin nämä turvallisuus asiat heikkenee myös uudemmissa koreissa. korjatkaa jos olen väärässä.
ajan itse tuuppareilla, kartaaneilla ja etuvetoisilla. tarkoitus ei ole puolustella vanhoja tuupparin koreja. |
Kumpiko pää on turvallisuus mielessä korissa tärkeämpi? Mielestäni etupää ja sitä on jo jotenkin suunniteltu ja törmäyskokokeita tehty 80-90 luvun autoissa.
Aihiot terveempiä vaikka voi nekin olla mätinyt hyvä aihio ei silti maksa maltaita.
Uusissa ei tarvi poistaa mitään koria tukevia rakenteita rakentaessa etupäätä. Tosin ei joudu tuupparissakaan mutta vahvistaa täytyy jos haluaa että kestääkin jotain.
Pyörän kiinnitys, tuennat, jousitus, levyjarrut on vain nykyaikaisemmat.
Korissa kynnykset on vahvemmat joissakin vahvistuksiakin. Kuljettajan turvallisuuteen tarvittavia palkkeja ei tarvi pilkkoa muokatessa takapäätä.
Tuuppareissa on vuorostaan leikelty syylärin takia paloseinä ja korvattu jossain jopa pelkästään alumiinipellillä.
Viime vuonna oli painot saatu nostettua tänä vuonna vähenneteen entä ensi vuonna? Olisivat saaneet olla samat pikku hiljaa sitä porukat olisivat nostaneet painoja kun pakko olisi.
Nyt ne jotka lisäsivät ja poistavat ylimääräisiä painoja ovat ne samat jotka silti ajavat tänäkin vuonna muut eivät tule silti.
Mullistavin muutos on ajovarusteet ja se voi lisätä osallistumisia jossain määriin. Nekin joutuvat hommaan lisäpainon olisi ollut ihan sama onko se 40-60kg.
Laskispa polttoaineen hinta samalla lailla kun pantais perseet penkkiin ja istuttais tallin lattialla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 20.02.2012 17:36 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Lisäpainon vähennyshän 60kg-> 30kg tuli akk sen takia kun autoihin laitettu lisäpainoa,ja joihinkin on pitänyt laittaa se koko 60kg ja noin ison lisäpainon sijoituksen kanssa on ollut sen verran ongelmia että viimeiset kilot on laitettu vaarallisilla tyyleillä eri paikkoihin...Hiekkaa kiviä yms muuta epämääräistä koteloissa joka ei ainakaan turvallisuutta paranna. |
Edellämainittu perusteena painojen tiputukselle on erittäin huono koska siinä muutetaan sääntöä että sääntöjen vastaiset autot saadaan sääntöjen mukaiseksi.
Parempi menetelmä olisi ollut antaa kilpailukieltoa sääntöjenvastaisesta ja vaarallisesta autosta heti kun hiekkasäkkejä, käsipainoja, betoninpaloja yms. autosta löytyy.
Valitettavan moni nauraa säännöille ja tekee tuollaista koska käytännössä sanktiot ovat luokkaa sormen heristys ja pieni merkintä katsastuskorttiin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|