emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 23.09.2016 06:41 Viestin aihe: |
|
|
Joskus muinoin kilpailun operatiivisena johtajana toimi valvoja, nykyinen tuomariston puheenjohtaja.
Selvennyksenä että operatiivinen on juuri se joka määrää liput itse tai esim aluetuomareiden ehdotuksesta.
Aluetuomari siis ehdottaa, mutta päätöksen liputuksesta ja sen ”väristä” tekee operatiivinen johtaja.
Jokkisracessa aluetuomari voi olla myös tuomariston jäsen. Siellä tästä ”päälekkäisyydestä” ei ole kaiketi löytynyt ongelmia. Ehkä siksi että siellä ei ajeta niin ”verissä päin” kuin jokkisessa. Panoksetkaan racessa eikä panos ole niin korkeita.
Rata-ajossa on otettu tälle vuotena käyttöön videotuomarointi, vai onko – korviin ei ole kantautunut miten tämä toimii.
Jokkiseen en kyllä tätä ottaisi, videoita jos aljetaan tiiraamaan – se on loputon suo. Vaikkakin sieltä saattaisi, siis saattaisi, saada kaikkein paremman ”kuvan”. Mutta tämä veisi aikaa vieläkin enemmän kuin nykyinen vastalausemenettely. Eli ajankäytön, viivästymisien kannalta tästä ei olisi apua.
Kotkan isossa liigassa vastalausetta, tai ainakin yhtä käsiteltiin ja kisa jatkui. Pudotusajossa pitää vastalause käsitellä ennen seuraavaa porrasta, ei voi ennen päätöstä jatkaa.
Useita vuosia sitten liittovaltuustolle annettiin esitys vastalausemaksun korottamisesta 500 euroon. Ei mennyt tuolloin läpi. Nyt maksu on korottunut 200 euroon – pitäisin sen siinä, ainakin kansallisissa.
Vastalauseen käsittelyyn ajotapavirheissä on aivan mahdollista tehdä nopeampaa jälkeä. Kun on ilmoitettu että tulee vastalause, kilpailun johtaja tarkistaa vielä kerran asian, tarvittaessa aluetuomarin kanssa. Jos päätös liputuksesta pysyy, ilmoittaa hän sen tuomaristolle. Muuta kuulemista heidän osaltaan ei mielestäni tarvitsisi tehdä. Vastalauseen tekijää kuullaan samalla kun hän jättää vastalauseen. Jos on tarve kuulla ”vastapuolta”, kutsuttakoon hänet heti kun vastalause on saatu käsiin.
Tuomaristo tarkastakoon operatiivisen ja aluetuomareiden pätevyyden ennen kilpailua, ei sen kestäessä!
Tuomaristo kun ei ole ratatapahtumien vastuullinen, sen tekee päätöksenä näiden edellä saatujen ”faktojen” mukaan. Kun tuomari ei ole aluetuomari, ei hänen mahdollisella näkemyksellään saisi olla painoarvoa. Jos joskus on ollut, silloin hän on astunut väärälle tontille! Siksi että heidän silloin pitäisi nähdä kaikki ratatapahtumat, ja tämä ei makkaransyönnon lomassa onnistu millään
Ja eihän he muutenkaan ole puuttuneet liputuksiin, kuin ehkä keltaisen lipun vaikutusalueella tapahtuneisiin, sellaisiin josta pääsee lätkäisemään penalttia
Nyt on menty vuosikymmeniä vanhoilla kaavoilla – on ilmiselvä paikka uudistumiselle, tässäkin asiassa. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|