Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Tuomas Salo
Liittynyt: 21 Tam 2008 Viestejä: 42 Paikkakunta: Nurmo
|
Lähetetty: 14.08.2009 10:51 Viestin aihe: kuplan vauhtipyörä. |
|
|
Eli millä olette täyttöhitsanneet sen keskiön? puikolla? migillä? Pystyykö 180mm kytkimellä olevaan vauhtipyörään tekemään 200mm kytkimelle tilan? Entäs hammaskehä? Pitääkö sen olla jokin tietty malli? _________________ DoDiin, Ihana Tuote |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Riku Hietamäki
Liittynyt: 27 Tam 2008 Viestejä: 43 Paikkakunta: Sievi - Oulu
|
Lähetetty: 14.08.2009 14:58 Viestin aihe: |
|
|
Miks täyttöhitsata se? Ite oon tehnyt vauhtipyörät niin, että siitä sorvataan pois alkuperäinen keskiö ja sitten hitsataan reikään uusi laippa, johon on tehty kampiakselin päässä oleva jako.
Mulla on tainnut olla 180mm tehtyjä 200mm vauhtiksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Miitri Ketonen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 110 Paikkakunta: Lieto
|
Lähetetty: 14.08.2009 15:31 Viestin aihe: |
|
|
Vanhempi ns 6 volttinen hampaita 109kpl, halkasia 273mm ja taas uudempi ns 12 volttinen hampaita 130kpl, halkasia 276mm.
180mm paineasetelmalla ja levyllä olevasta saa sorvattua 200mm. 6v vauhtis menee 12v kampuraan mutta ei toisin päin. Tosin 6v kammen voi sorvata aina 12v tyyliseksi. On olemassa myös typ2-3 vauhtipyörää 215mm levyllä joka sopii kuplan kampuraan. Levy ja asetelma tällöin pitänee olla T4. _________________ http://www.mms-racing.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuomas Salo
Liittynyt: 21 Tam 2008 Viestejä: 42 Paikkakunta: Nurmo
|
Lähetetty: 15.08.2009 09:02 Viestin aihe: |
|
|
Kiitoksia vastauksista! Kun olen katsellut noita tehtyjä vauhtipyöriä, niin niissä on täyttöhitsattu useimmiten se keskusta. Olen itsekkin niin joskus tehnyt, mutta en enää muista hitsasinko puikolla vai migillä. Sen muistan että oli paskamainen porata ne reijät, kun oli hitsisaumaa ja vauhtipyörän omaa materiaalia viereikkäin. Entäs startit? kävikös isommalla hammaskehällä oleva startti pikkuhammaskehäiseen vauhtikseen jne? _________________ DoDiin, Ihana Tuote |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Riku Hietamäki
Liittynyt: 27 Tam 2008 Viestejä: 43 Paikkakunta: Sievi - Oulu
|
Lähetetty: 15.08.2009 09:25 Viestin aihe: |
|
|
Startit eivät myöskään passaa yhteen, eli tällöin melkein järvekin vaihtoehto on vaihtaa hammaskehä 12-volttisesta vauhtiksesta 6-v vauhtikseen, jotta saa jaon passaamaan 12-volttisen vauhtiksen kanssa. Tai sitten päinvastoin.
Joku voi korjata, jos olen väärässä, mutta tämä on muistikuvani asiasta. Mutta päättelemällä Miitrin postauksesta, halkaisija ero ei ole suuri, mutta hampaiden lukumäärä on. Näin ollen toisessa vauhtiksessa täytyy olla hampaat tiheämmässä ja silloin myöskään startit eivät ole yhteensopivia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hety-65
Liittynyt: 12 Hel 2008 Viestejä: 32
|
Lähetetty: 15.08.2009 19:08 Viestin aihe: |
|
|
12 volttinen startti 6 volttinen vauhtipyörä on ainakin toiminut muutamassa autossa mitä on ollut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Miitri Ketonen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 110 Paikkakunta: Lieto
|
Lähetetty: 16.08.2009 16:29 Viestin aihe: |
|
|
Vauhtikset ja startit tulee olla samalla hammastuksella. On myös startteja muistaakseni 6v käämillä mutta 12v hammastuksella. Osia pystyy myös vaihtamaan 6v ja 12v välillä. Pitänee myös muistaa että startinpusla pitänee jossain tapauksessa uusia, näitä ns. erikoispuslia saa raakilta, keiteleenkoneesta, hot cars:lta yms.. _________________ http://www.mms-racing.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hety-65
Liittynyt: 12 Hel 2008 Viestejä: 32
|
Lähetetty: 22.08.2009 10:03 Viestin aihe: |
|
|
toimii vieläkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|