Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Ostanko/jatkanko harrastusta mikäli ajovarustesäännöt astuvat voimaan tälläisenään |
Hommaan uudet ajovarusteet niiltäosin kun säännöt vaativat tulevaisuudessa/Jatkan harrastusta |
|
25% |
[ 29 ] |
En hommaa uusia ajovarusteita mitä säännöt vaativat tulevaisuudessa/Lopetan harrastuksen |
|
56% |
[ 64 ] |
Siirryn muuhun moottoriurheilutoimintaan |
|
18% |
[ 21 ] |
|
Ääniä yhteensä : 114 |
|
Kirjoittaja |
Viesti |
Jari Kaukola
Liittynyt: 24 Kes 2008 Viestejä: 103 Paikkakunta: Vaasa
|
Lähetetty: 06.10.2009 16:05 Viestin aihe: Mielipide! |
|
|
Ihan rakentavassa hengessä laitoin kyselyn tänne siitä mitä jokkiskansa on mieltä uudistuvien ajovarustesääntöjen vaikutuksesta omaan/perheidensä harrastukseen. _________________ Ainoa heikkouteni on ääretön nopeus... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 09.10.2009 23:13 Viestin aihe: |
|
|
Voisko vain SM kilpailuihin ja Liigaan tulla HANS tuki ja kypärä (normi kypärään ei hanssi mene). Siellähän ne nopeat pelit on.
Muut kansalliset kisat olisi ilman hanskia ainakin.. hetken sen 5 vuotta? Joka haluaa kokeilla muita lajeja tai sm:n ostakoon sen sitten.
Tai vain Hans ja kypärä tulisi 2012 eikä muita jokkikseen muut on jo olemassa.. olisi edes jotain tolkkua ja siirtymää?
Kauanko Hanssi on voimassa ja kestää kaatoja, vyöt on jo 5 vuotta ja kohta on tämäkin, kun ei silmällä näe kuntoa?
Ajovarusteet voisi muuten isolla jupinalla hyväksyä tän kalsari setin ainakin, vaikka turha on jos se päällinenkin on jo palamaton.
Nämä säännöt (suuret muutokset) kun edes joskus olisi voimassa sen 5 vuotta ennen muutosta, mitä joskus kabinetissakin on sovittu. Ajovarusteet on nyt jo palamattomat ja vielä pitää jonkun lapun takia vaihtaa kaikki. Mites se hiilijalanjälki nyt pienenee?
Saako takeita akk:lta kauanko nää tulevat isot muutokset on voimassa, onko edes 5 vuotta?
Kun tulevat säännöt on niin turvallisia niin laskeeko lisenssin hinta, kun suurin vamman aiheuttaja on jo pakollinen kaikissa lajeissa???
Hetki sitten vaihdettiin kypärät palamattomiin ja nyt taas uudet Hanssin takia pitäisi vaihtaa, kun ei ole kiinnitystä.
Kolmikerros puvun omistan fia 86 iso 6940 joka olisi täysin käynyt jokkikseen ja muihinkin halpoihin lajeihin. Kyseinen FIA luokitus pitäisi hyväksyä edelleen kun kerran on niiden oma hyväksyntä.
Taitaa osallistujat lisääntyä seurojen omissa jäskäreissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Raul Sandberg
Liittynyt: 31 Tam 2008 Viestejä: 48 Paikkakunta: Laihia
|
Lähetetty: 13.10.2009 16:55 Viestin aihe: |
|
|
Tässä ns.turvallisuusudistuksessa ei ole minkään näköistä järkea.Ensinnäkin pitäisi sijoittaa valtavat määrät rahaa varusteisiin jotka eivät varsinaisesti paranna nimenomaan jokkiksen turvallisuutta. Onko näyttöä osoittaa kunka monta kaula/niskavauriota tai palovammaa olisi voitu esim.20 vuoden aikana estää näillä uudistuksilla. Ei montaa ole, jos yhtäkään. Jokkiksessa polttoainetta on todella vähän, 5l riitää vallan mainiosti yhteen lähtöön. Se on määränä niin pieni että se on hyvinkin sammutettavissa niillä välineillä mitä rataalueella on. Rata/ralli autoissa bensan määrä voi hyvinkin olla 10-kertainen, ehkäpä näissä lajeissa voi kestää jonkin aikaa ennen kun roihu on sammutettu. Palamaton kypärähuppu voisi olla sellainen ainoa järkevä lisäys jm;ään tältä osin, sekä mahdollisesti rajoittaa juuri polttoainetankin kokoa vaikka 5 litraan. HANS-tuki lienee suunniteltu alunperin F1;iin ja suurinpiirtein niiden vauhteihin. Vauhdit nousee suureksi lähinnä meidän asfalttiradoilla mutta toisaalta ko.ratojen suistoalueet on mitoitettu yli 200km/h kulkeville vehkeille. Rallissa taasen kyyti on jäätävää mikäli metsäliiton puolelle mennään, eli ehkä sinne HANS ois jossain määrin perusteltavissa. Mielestäni jonkin verran yliammuttua jokkikseen.
Autojen yleiskuntoon hieman panostusta lisää. Kenties painorajojen nostamista hiukan ettei autoja rääsitä aivan luurangoiksi, ehkä kynnyputkien lisäys kaariin, ihan vain esimerkkinä.
Jokkikansa on suurelta osin ns.oman kukkaron harrastajia. Eli etenkin jos esim. perheessä on kaksi harrastajaa=kahdet varusteet(mahdollisesti 5v välein uusittavia), niin tästä tulee kertakaikkiaan liian kallista. Jokkis on hauskaa mutta ei tod. niin hauskaa ettei sitä voisi lopetta hyvällä syyllä kustannuksiin vedoten, kyllä kallista nykyisellään jo. Kaikilla kertakaikkiaan EI OLE varaa.
Entä mitä tapahtuu mikäli suuri osa lopettaa. Kauhuscenaariona osallistujamäärät tippuu radikaaliisti. Pikkukisoja ei kannata pitää, vaikka ei kai niitä paljon nykyisin kannata pitää kuitenkaan. Näinollen pikkuseurat näivettyy ja toiminta loppuu pikkuhiljaa kokonaan. Näitäkin on jo. Oliko tarkoitus että näin kävisi. Tuskin. Entä missä ihmiset sitten purkaa moottoriurheilu intressejään. Kaikki tietää missä ja seuraamukset.
Turvallisuus on pelkästään hyvä asia,ei saisi nyt olla sokea sille mihin se kohdistetaan, koska seuraamukset voivat olla tosi vahingollisia lajille ja koko autourheilulle.
http://hiase.suntuubi.com/ |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Roni Poola
Liittynyt: 07 Maa 2008 Viestejä: 108
|
Lähetetty: 13.10.2009 17:02 Viestin aihe: |
|
|
tuosta bensajutusta , kaikki autot ei mene yhtä lähtöä viidellä litralla vaikka fiiatit menee... esim team V8 mitähän sanoisivat tälläsestä säännöstä ? _________________ Volvo POWER! :d |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kari Kemppainen
Liittynyt: 29 Hel 2008 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 13.10.2009 19:24 Viestin aihe: |
|
|
Raul puhuu asiaa turvallisuudesta. Ennemmin pitäisi parantaa autojen korien kuntoa. Ruosteista vain reilusti korttiin merkintää. Siitä se parhaiten jokkiksen turvallisuus parantuisi, kun olisi kalusto paremmassa kunnossa. Itselle ei kyllä tuo parempaa turvallisuuden tunnetta tuo uusi varustesääntö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Janne Lamminaho
Liittynyt: 20 Tou 2008 Viestejä: 22 Paikkakunta: Ähtäri City
|
Lähetetty: 22.10.2009 22:50 Viestin aihe: |
|
|
tuossa hans asiassa useat on vähän hakoteillä,sen ainoa suojaava suunta ei ole pelkästään eteenpäin,vaan myös sivuille ja ylöspäin. ja suojaa jopa takaviistoon.
hans tuki sopii tavallisiinkin penkkeihin jotka eivät ole ihan 60-luvulta lähtöisin,tosin kypärä on oltava tehdaskiinnikkeillä (poikkeus stilo joihin asennetaan hans klipsit suomessa). ja tavalliset 2 tai 3 tuumaiset vyöt käy hans tuen kanssa,vaikka markkinoilla on olemassa hans tuelle kavennettuja vöitä.
sääntömuutos on lukkoon lyöty ja pakolliseksi se tulee kaikissa fian->akk:n alaisissa lajeissa.
näin hans tukia ym autourheilutavaraa myyvänä henkilönä en ota kantaa sääntömuutokseen,mutta ei se maailmanloppu siitä tule,maailma menee vain eteenpäin.
ens vuoden puolella tulee varmasti ainakin meille hyviä hans+kypärä pakettitarjouksia,mutta neuvoisin ihmisiä olemaan aikanaan asialla koska varmasti hinnat ei ainakaan halpene siinä vaiheessa kun se pakolliseksi tulee.
kesän 2010 aikana kierrämme varmasti kisoja hans+kypärän kanssa ja halukkaat voivat kokeilla tositoimissa että ei se niin hankala ole käyttää,kuin miltä se näyttää. se laitetaan päälle samalla kuin kypäräkin päähän.
HANS on yhtäläilla kuluva turvavaruste kuin kaikki muukin,varsinkin hansin remmit kannattaa vaihtaa terveen maalaisjärjen mukaan,vaikka niitä ei pakoteta vaihtamaan 5v välein. ei vyötkään kestä määräänsä enempää kaatoja vaikka niissä käyttöaika olis 10v..nämä ovat kuitenkin aika halpoja varusteita siihen verrattuna että seurauksena olisi arkku tai pyörätuoli. eikä asioihin voi vedota että ei ole ennenkään tapahtunut mitään,kerta se on ensimmäinenkin. ei näistä sääntömuutoksista akk hyödy rahallisesti mitenkään,ei ainakaan me makseta akk:lle myyntiproviisiota. kyllä tälläkin asialla ajetaan pelkästään turvallisuutta eteenpäin.
T:
Janne/TrailerTec Motorsport _________________ Trust green,ALIEN POWER |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tami
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 81 Paikkakunta: Somero
|
Lähetetty: 23.10.2009 05:40 Viestin aihe: |
|
|
näinhän ne myyjät ajattelee.....rahat pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jalmari
Liittynyt: 29 Tou 2008 Viestejä: 29
|
Lähetetty: 23.10.2009 08:28 Viestin aihe: |
|
|
Miksi Suomen täytyy olla FIA pienoiskoossa? Onko Mahonen=Max Mosley?
Jos jaksaa kahlata läpi esim. Rallinetin juttuja aiheesta, niin siellä ollaan kyllä siinä uskossa että Hans auttaa vain äkkipysäyksessä, ettei niskat venähdä. Ja ollaan vakaasti siinä uskossa että kyllä sitä Hanssia saa halvalla kun se yleistyy ja tulee lisää valmistajia. Ketä sitten kannattaa uskoa? Miksei suuri ja mahtava Neu.. eikun AKK hoida hommiaan, tiedota asiasta ja perustele päätökset? Käytäntö taitaa vaan olla, että pieni piiri päättää asioista ja keskittyy sen jälkeen Neste ralliin ja maksimoimaan Oy:n tulosta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 23.10.2009 08:49 Viestin aihe: |
|
|
Uusi organisaatio vaan tulille ja osamyyjät pitäköön vaan hanssinsa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyri Sarin
Liittynyt: 01 Jou 2008 Viestejä: 37 Paikkakunta: Eura
|
Lähetetty: 23.10.2009 10:46 Viestin aihe: |
|
|
T.H kirjoitti: | Uusi organisaatio vaan tulille ja osamyyjät pitäköön vaan hanssinsa! |
Näin juuri. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|